• Daimstruten

Ska jag berätta för barnen att båda katterna kommer avlivas?

Är så ledsen just... Skulle fixa tandsten på mina två fjortonåriga katter idag och när jag ska hämta dom får jag veta att min ena katt är hårt drabbad av Forl och måste dra ut massor av tänder och den andra katten har vätska i lungan och ev förstorat hjärta och/eller tumör. Jag älskar mina katter och vill inte låta dom lida så jag inser att det lutar åt att jag för deras skull ska låta dom somna in. Mina barn är 6 och 9 år gamla. Dom har förstått sen tidigare att den ena katten kanske har problem och ev måste avlivas vilket gör 9-åringen jätteledsen. Att även den andra katten har problem vet barnen inte. Min fundering är vad som är bäst för barnen. Ska jag bara säga när det är dags för ena katten och sen komma hem helt tomhänt och berätta att båda är borta eller ska jag göra framförallt 9-åringen totalledsen redan innan?

• Svar på tråden Ska jag berätta för barnen att båda katterna kommer avlivas?
  • U never saw me

Jag tycker att de ska få chansen att säga farväl.

Vill dock nämna att Forl inte behöver vara en "stor" grej. Det är jättevanligt och om de drabbade tänderna dras ut kan katten leva ett normalt liv.Min katt har denna diagnos och mår hur bra som helst.

• Burberry

Betätta innan så de hinner ta avsked av katterna!

• Whitetrash86

Berätta!

Hatade min mamma ett bra tag när jag kom hem från skolan bara för att veta att hon åkt iväg med våran hund under dagen och avlivat den.

• Birmafröken

Berätta den sorgliga nyheten om katternas sjukdomar för barnen, innan det sker! De är stora nog att förstå att livet har ett slut ,och är katterna gamla och sjuka tror jag att de förstår vad som måste göras, även om både barnen (och säkert du) skulle önska att de kunde leva och vara friska för alltid. Barnen vill säkert inte heller att katterna ska behöva ha ont och må dåligt.

• enmamma

Kan vi inte ta en katt i taget.
    Ni märker när de tappar livsgnistan.

• Erfdgt

Jag och min syster var ungefär i den åldern, något år äldre, när vi fick avliva katten vi hade hemma. Vi fick vara med hos veterinären när katten avlivades. Hon låg i mina armar tills veterinären tig henne. Jag hade inte velat vara utan det. Vi fick en chans att säga hejdå ordentligt.

Jag tycker du ska ge dina barn chansen också. Jag säger inte att dom ska närvara, men få veta innan det är dags, så dom kan säga hejdå om dom vill.

Berätta om hur katterna är sjuka och våga prata om det. Det är nog det blast för både dig och barnen.

Ledsna kommer dom bli, mer eller mindre, men inte mindre för att du inte berättar. Om ni pratar om det före, så kommer dom känna sig delaktiga och en förslut brukar vara lite lättare att hantera om den inte kommer så plötsligt.

• lennartsdotter

Ja, du bör absolut berätta om avlivningen för dem. Om sjukdomarna, lidande och hur man genom att avliva dem gör att de slipper lida. Barnen är tillräckligt stora. Om de vill kan det vara bra för dem att få säga hejdå innan men även efteråt. 

• nemo1

Men varför avliva en katt med forl?? En katt klarar sig utmärkt utan tänder. Och ni har ju inte märkt att någon av katterna mår dåligt för ni var ju bara för att ta bort tandsten, så varför avliva nu?

• Daimstruten
    enmamma skrev 2014-01-09 17:35:19 följande:
    Kan vi inte ta en katt i taget. Ni märker när de tappar livsgnistan.

Det är det som är så extremt jobbigt... Mina katter verkar helt normala. Dom är keliga och pigga (inte som kattungar eftersom dom är fjorton år) och äter normalt så man märker inget med dom. Det var veterinären som vid tandbesöket gav mig dom otrevliga nyheterna och enligt henne har båda jätteont i munnen pga Forl samt att den ena katten har en infektion vid en tand. Plus då resten med vätskan och hjärtat.
  • nemo1

Ta ut dom tänderna som gör ont, ingen big deal med forl.

Svar på tråden Ska jag berätta för barnen att båda katterna kommer avlivas?