• Februari2013

Bra eller dåligt att låta sitt barn vaccinera sig?

Hej!

Som rubriken lyder, är det bra eller dåligt att låta vaccinera sitt barn enligt vaccinationsprogrammet? De sjukdomar man vaccinerar mot idag är följande:
    difteri, stelkramp, kikhosta, polio, mässling, påssjuka, röda hund samt infektioner orsakade av Haemophilus influenze typ B, pneumokocker och för flickor ingår även HPV, humant papillomvirus. 

Utöver de sjukdomar som ingår i det allmänna vaccinationsprogrammet kan barn under särskilda omständigheter även få vaccin mot tuberkulos och hepatit B.

Är någon av dessa vaccin mindre bra att ta? Jag syftar då på om någon av vaccinationerna kan medföra allvarligare biverkningar?

Dela gärna era åsikter, funderingar och erfarenheter.

• Svar på tråden Bra eller dåligt att låta sitt barn vaccinera sig?
  • Vilhelmina001
    modsey skrev 2014-01-11 21:12:09 följande:
    6
    --------------- Nu har du nog fått typ allt om bakfoten. Eller menar du att kvinnor som får cervixcancer promiskösa horor
    Alltså, risken ökar ju ju fler partners man har oskyddat sex med. Detta sista glömde jag förresten förut: kvinnor som har sex i lösa förbindelser, borde ÄNDÅ använda kondom. På grund av att det blir en katastrof annars, om de blir gravida med någon som de överhuvudtaget inte känner. Det kan man bara se i alla sådana trådar här på Fl. Men om de har tagit det här vaccinet, så minskar chansen att de ska kräva kondom, då de tror sig vara skyddade mot allt möjligt när de fått sprutan... (Jo det finns många idioter i det här landet, och det är - i min erfarenhet - idiotkvinnorna som har tidigast sexdebut och flest partners också, för att göra det ännu värre...)
  • Vilhelmina001
    Vilhelmina001 skrev 2014-01-11 21:18:15 följande:
    Alltså, risken ökar ju ju fler partners man har oskyddat sex med. Detta sista glömde jag förresten förut: kvinnor som har sex i lösa förbindelser, borde ÄNDÅ använda kondom. På grund av att det blir en katastrof annars, om de blir gravida med någon som de överhuvudtaget inte känner. Det kan man bara se i alla sådana trådar här på Fl. Men om de har tagit det här vaccinet, så minskar chansen att de ska kräva kondom, då de tror sig vara skyddade mot allt möjligt när de fått sprutan... (Jo det finns många idioter i det här landet, och det är - i min erfarenhet - idiotkvinnorna som har tidigast sexdebut och flest partners också, för att göra det ännu värre...)
    ...samt att de ska kräva kondom för att undvika andra könssjukdomar, varav en obotlig och dödlig (AIDS) naturligtvis.
  • Blivande sköterska
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-01-11 21:17:48 följande:
    HPV är den minsta gemensamma nämnaren. Rökning innebär en risk men HPV är den klart vanligaste orsaken, viruset återfinns i en majoritet av fallen.

Men personligen tycker jag att det är en extremt liten skara som insjuknar och utvecklar cancer för att det ska motivera mig att vaccinera min dotter. End of story.
  • Vilhelmina001
    Blivande sköterska skrev 2014-01-11 21:23:36 följande:

Men personligen tycker jag att det är en extremt liten skara som insjuknar och utvecklar cancer för att det ska motivera mig att vaccinera min dotter. End of story.
    Samma här. Och den gruppen har dessutom i så gott som samtliga fall haft en sådan livsstil, som jag inte uppfostrar min dotter till. Om vi säger så.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Blivande sköterska skrev 2014-01-11 21:23:36 följande:

Hur gick det med belägg för att forskningen "inte är enad"?

End of story är det när det gäller ditt beslut, ett beslut jag inte bryr mig om överhuvudtaget. Det är resonemangen och påståendena du för fram här i tråden jag kritiserar.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • chrissepisse
    Vilhelmina001 skrev 2014-01-11 21:03:26 följande:
    Vi lät inte vår dotter ta det, och det berodde på a) att vaccinet är för lite utprovat och att det finns för många larmrapporter och b) att vi tycker att det ger fel signaler. Det är ett vaccin som är bra för promiskuösa kvinnor, men nu har det blivit PK att hela Sveriges unga flickor - eller rent av SMÅ flickor eftersom de får det redan i femman nu, när de är elva år gamla - ska förutsättas utveckla denna livsstil.

Att låta sin elvaåriga dotter ta något sådant, är ju ungefär som att säga: "din far och jag har nog förstått vad du är för sort. Därför måste du ta det här horvaccinet".

Jag undrar om de muslimska, ortodox-judiska och katolska flickorna får ta det för sina föräldrar förresten..? Någon som vet..? Frågan måste ju vara ännu mer kränkande och brännande för dem.

Jag skulle säga att det ger fel signaler på ett annat, betydligt värre, sätt om föräldrar tutar i sina barn sådana dumheter som du ger uttryck för i ditt inlägg. Jag tror att det i allmänhet är mindre skadligt att vara en smula promiskuös än att ha en sådan trist människosyn.
  • Vilhelmina001
    chrissepisse skrev 2014-01-11 22:35:22 följande:

Jag skulle säga att det ger fel signaler på ett annat, betydligt värre, sätt om föräldrar tutar i sina barn sådana dumheter som du ger uttryck för i ditt inlägg. Jag tror att det i allmänhet är mindre skadligt att vara en smula promiskuös än att ha en sådan trist människosyn.
    Gäller det även muslimer..?
  • modsey
    Vilhelmina001 skrev 2014-01-11 21:29:15 följande:
    Samma här. Och den gruppen har dessutom i så gott som samtliga fall haft en sådan livsstil, som jag inte uppfostrar min dotter till. Om vi säger så.
    vet du jag jobbar som sjukskööterska och möter många kvinnor med cervixcanser och lån gt långt i från alla har skaffat sig det pga promiskuöst livstil. Det där var så dumt skrivet av dig att jag totalt häpnar.
    Jisses!
  • chrissepisse
    Vilhelmina001 skrev 2014-01-11 22:52:54 följande:
    Gäller det även muslimer..?

Ja, det gäller alla som lär sina barn dumheter som t ex att sex före äktenskapet är för horor eller att en kvinna som har flera sexpartners är en dålig kvinna. Jag tycker att man ska lära sina döttrar att vara försiktiga och förklara vikten av gott omdöme i sexuella relationer på ett neutralt sätt. Jag skulle se det som ett personligt misslyckande om avstående från HPV-vaccin var det enda sättet på vilket jag förmådde motivera mina barn att använda kondom med en ny partner.
  • Cogito ergo sum
    Vilhelmina001 skrev 2014-01-11 21:18:15 följande:
    Självklart öakar risken men man kan ha otur att ens första partner och enda kan ge dig samma sak. Man ska nog akta sig för sådana genraliseringar.
  • Silke

Det var inte så länge sen jag läste en annan tråd om för- och nackdelar med vaccinationer. Där diskuterade signaturen Moshi att det hängde på generna hur lämpligt eller olämpligt det är att vaccinera sig. Det tycks helt enkelt vara en individuell historia. Själv är jag i alla fall glad att jag bara har pojkar. En nära bekant har en dotter som fått svåra neurologiska problem efter HPV-vaccinet. Riktigt otäckt, hon kan inte gå längre. Å andra sidan är det förstås läskigt att livmoderhalscancer kan smyga sig på trots cellprover.

Tuberkulosvaccin vet jag alldeles för lite om, men har förstått på min BVC-syrra att det inte skyddar något vidare. Läste nyss en artikel också om att den svåraste formen av TBC inte skräms ett dugg av vaccin tyvärr.

Har fått för mig efter BVC-samtalen att man misstänker att det inte går att stoppa i folk ett oändligt antal vacciner heller, utan att man måste välja lite. Men det har jag inte nån referens på direkt, så jag kan ha fått det om bakfoten.

• evaoregon
    Silke skrev 2014-01-18 17:33:13 följande:
    Tuberkulosvaccin vet jag alldeles för lite om, men har förstått på min BVC-syrra att det inte skyddar något vidare. Läste nyss en artikel också om att den svåraste formen av TBC inte skräms ett dugg av vaccin tyvärr.
    Ja, jag är för vacciner i allmänhet, men tuberkulosvaccinet skulle jag strunta i om det inte fanns någon väldigt bra anledning (t ex någon i familjen med tuberkulos).  För mig måste skyddet av vaccinet (när det gäller tuberkulos är inte skyddet särskilt bra) uppväga ev biverkningar (man riskerar att få tuberkulos av vaccinet).
Svar på tråden Bra eller dåligt att låta sitt barn vaccinera sig?