• Anonym (Får hon?)

Får biomamman bestämma vem som hämtar barnet?

Hej

Lever som ni förstår i en styvfamilj där det inte direkt är smidigt samarbete mellan föräldrarna, båda är nog på sitt vis lika goda kålsupare.

Iaf, min fråga är om biomamman kan bestämma vem som hämtar barnet när de har gemensam vårdnad? Jag tycker ju båda har rätt att bestämma på sin tid, men mamman påstår att hon bestämmer för hon har boendet.

• Svar på tråden Får biomamman bestämma vem som hämtar barnet?
  • Anonym (nope)
    Anonym (Får hon?) skrev 2014-01-13 10:46:10 följande:

Nej, det var vad vi trodde, men vi har frågat iaf. Varför skulle det påverka barnet? Ingen av personalen är ju dumma i huvudet, de begriper nog en hel del när pappan kommer till dagis och de får meddela att mamman redan hämtat. Ingen av dem behandlar barnet annorlunda för det.
    Om förskolepersonalen ombeds att lägga sig i konflikten så är inte ens förskolan en konfliktfri zon för barnet längre. Istället för att blanda in dem så borde pappan boka ett samarbetssamtal, och verkligen försöka nå mamman, och få henne att förstå hur hennes agerande påverkar barnet och barnets relation till honom och dig.
  • BioBonus
    Anonym (Får hon?) skrev 2014-01-13 10:46:10 följande:

Nej, det var vad vi trodde, men vi har frågat iaf. Varför skulle det påverka barnet? Ingen av personalen är ju dumma i huvudet, de begriper nog en hel del när pappan kommer till dagis och de får meddela att mamman redan hämtat. Ingen av dem behandlar barnet annorlunda för det.
    Nån gång är det kanske någon ur personalen som i förbifarten frågar om pappan vet om att mamman hämtar - och det kanske räcker :) Ibland behövs inte så mycket från en utomstående för att ett beteende i en infekterad relation ska bli synligt för en själv och kanske ifrågasatt...
  • Anonym (Får hon?)
    Anonym (nope) skrev 2014-01-13 10:48:37 följande:
    Om förskolepersonalen ombeds att lägga sig i konflikten så är inte ens förskolan en konfliktfri zon för barnet längre. Istället för att blanda in dem så borde pappan boka ett samarbetssamtal, och verkligen försöka nå mamman, och få henne att förstå hur hennes agerande påverkar barnet och barnets relation till honom och dig.
    De har suttit i samarbetssamtal i ungefär tre år. Mamman går inte att nå, hon vill ha det som hon vill helt enkelt. Hon anser sig ha rätt till vissa saker för att hon är mamman.

Du tänkte så, ja, om man er det så så är inte dagis en konfliktfri zon längre redan nu då de blivit indragna pga mammans hämtningar. Tanken var att inte barnet skulle få se mamman och sen bli nekad att bli hämtad av henne, utan att de redan i hallen (dagis är byggt lite udda så ingångarna är mot sidan som barnen inte har fönster emot så de ser inte föräldrarna förrän de är inne i leksalen)  en i personalen har en liten dosa som vibrerar när någon går i dörren så de går dit och kollar vem det är.
  • mamman64
    Anonym (Får hon?) skrev 2014-01-10 16:34:00 följande:
    Ja, det är så här att jag har fått nytt jobb, i samma stad som barnet bor och går på förskola. Iom detta letar vi ny bostad så vi kommer närmare barnet.
    Nu bor vi drygt 1½ timme från barnet och pappan jobbar ytterligare drygt 30 min längre bort. Han har alltså två tim körtid för att hämta och han slutar 16. Ibland kan han gå tidigare men det går inte alltid. Så runt 17, 18 kan barnet hämtas, sen är det 1½ tim drygt till där vi bor nu, men sen blir det en dryg timme hem till oss från förskolan.
    Jag kommer att befinna mig på samma ort och slutar 15 eller 16, det är ca tio minuter mellan mitt jobb och barnets förskola, alltså kan jag hämta betydligt tidigare. 

Kommer dock hämta även om pappan kan gå tidigare, det känns lätt vansinnigt att han ska köra två timmar för att kunna hämta samma tid som jag och så åker vi två bilar hem.

Stackars barn!Fy vad arg jag blir när jag läser sånt här!
    Varför inte låta barnet bo hos mamman o träffa pappan på helgerna så länge inte ni bor nära barnet?
  • mamman64
    Anonym (Får hon?) skrev 2014-01-10 16:46:41 följande:, 
    Vad som är bäst för barnet är inte riktigt vad hon bryr sig om emellanåt Det dumma är att hon gillar mig, men pappan är hon arg på och hon vill gärna kontrollera honom genom barnet.
    Ja barnet somnar ju alltid i bilen när pappan hämtar = h*n somnar inte på kvällen = lördagen blir förstörd då vi måste försöka vända på dygnet och så söndagen ja då ska h*n strax hem igen.

Ville bara veta om det fanns någon lag eller så som krävde att båda är överens om vem som ska hämta. Tack, det ska bli spännande
    Ni kanske redan nu har enbart helger? Du skriver inte det. Men eftersom du skriver att helgen blir förstörd så läser jag in det och då kan du bortse från mitt tidigare inlägg annars tycker jag fruktansvärt synd om barnet om hen ska behöva åka så mycket o sent varje dag
  • BioBonus
    mamman64 skrev 2014-01-13 11:10:24 följande:
    Stackars barn!Fy vad arg jag blir när jag läser sånt här!
    Varför inte låta barnet bo hos mamman o träffa pappan på helgerna så länge inte ni bor nära barnet?
    Som jag förstått det så har de redan bara helgumgänge?
  • BioBonus
    mamman64 skrev 2014-01-13 11:14:32 följande:
    Ni kanske redan nu har enbart helger? Du skriver inte det. Men eftersom du skriver att helgen blir förstörd så läser jag in det och då kan du bortse från mitt tidigare inlägg annars tycker jag fruktansvärt synd om barnet om hen ska behöva åka så mycket o sent varje dag
    Såg inte detta innan jag postade nyss - sorry.
  • mamman64
    BioBonus skrev 2014-01-13 11:17:29 följande:
    Såg inte detta innan jag postade nyss - sorry.
    Ja, jag var oxå för snabb....
  • Anonym (Får hon?)
    mamman64 skrev 2014-01-13 11:14:32 följande:
    Jo, vi har bara helgumgänge Missade att skriva det. Sorry.

När vi sen flyttar närmare vilket är planen så finns tanke på att utöka, men där är vi inte än, den striden får vi ta då, nu är frågan som sagt om mamman kan förbjuda mig att hämta vilket hon alltså inte kan
  • Anonym (Får hon?)
    BioBonus skrev 2014-01-13 10:45:15 följande:

Det är bra. Låt det rinna av er. Det gäller att välja sina krig :)

Ja, det lär ju bli fler genom åren
  • mamman64
    Anonym (Får hon?) skrev 2014-01-13 11:23:18 följande:
    Jo, vi har bara helgumgänge Missade att skriva det. Sorry.

När vi sen flyttar närmare vilket är planen så finns tanke på att utöka, men där är vi inte än, den striden får vi ta då, nu är frågan som sagt om mamman kan förbjuda mig att hämta vilket hon alltså inte kan
    Ok bra!
    Nej, hämta du om det blir bäst för barnet! Det är alltid barnets bästa man ska för ögonen fast det svider och är jobbigt ibland...så strunta i mamman.
  • Anonym (Cissi)
    Anonym (Maria) skrev 2014-01-13 10:16:07 följande:
    Ja en kvart låter ganska löjligt, jag trodde först det handlat om flera timmar, tex hämtning 12 istället för att barnen skulle vänta till 16:00 (då hade det ju handlat om barnets bästa), men det framgick inte förän senare att det var väldigt nära inpå pappans hämtning.
    Om vi nu ska prata om barnets bästa så är det ABSOLUT inte bra för barnet att föräldrarna träffas vid överlämning om det innebär att föräldrarna står och tjafsar över huvudet på barnet. Så om vi ska fokusera på vad som är bäst för barnet i ts fall så är det att barnet är kvar på förskolan till pappan (eller hans sambo) hämtar och att mamman håller sig därifrån. För då slipper barnet en konfliktfylld situation hemma hos mamman.

Med tanke på att föräldrarna har ett underskrivet avtal som säger att pappan ska hämta på förskolan senast 16 på fredagen så bryter mamman mot avtalet om hon hämtar tidigare. Att bryta avtal medvetet är ett effektivt sätt att skapa konflikter.

Och om vi skulle återgå till ts fråga så är det enbart upp till pappan vem som hämtar barnet från förskolan på pappans tid. Mamman får inte lägga sig i det (om det inte innebär direkt fara för barnet som att tex en kraftigt alkoholpåverkad person hämtar barnet med bil). Vi här på FL har inget att göra med vem som försvårar samarbetet, och oavsett vem som har samarbetssvårigheter så blir svaret detsamma. Enbart pappan bestämmer på pappans tid.
Svar på tråden Får biomamman bestämma vem som hämtar barnet?