• Varför

Nu börjar resan

Idag ringde jag och bokade tid för provtagning inför insemination i Danmark! Ska dit redan nu på Måndag och är redan nervös. Är gift men kommer att skiljas då min man inte vill ha barn. Men nu har jag äntligen påbörjat denna resa som jag hoppas slutar med ett plus på stickan till sommaren!! Nån mer som precis påbörjat detta eller som ska göra det?

• Svar på tråden Nu börjar resan
  • guldlock1980

När vi försökte för två år sedan tittade jag mycket på barnkläder, mammakläder, barnvagnar och sånt, men nu vågar jag inte. Känner mig ganska negativ och pessimistisk och vågar liksom inte hoppas på något. Visst hoppas jag ju, men jag känner mig lite på förhand uppgiven

Vi har berättat för närmaste familjen. Jag har även berättat för några vänner och några tjejer på jobbet. Ingen har reagerat särskilt mycket, de tycker mest det är tråkigt för oss som måste gå igenom allt det här. Men annars bara positiva kommentarer!

• guldlock1980

Varför: Hoppas din mens kommer igång och blir regelbunden snart, så kan du snart sätta igång

• Adina15
    vårturnu skrev 2014-01-20 21:26:48 följande:
    Hej, en fråga till er som gjort inseminationsförsök  med donator i Danmark, var ni själva tvungna att beställa från spermabank o fixa leverans till kliniken? Har läst någonstans att reglerna ändrats mot tidigare.  Själv lyckades jag bli gravid på 4e försöket m donatorinsemination i Danmark medan vi väntade på hjälp i Sverige... 
    ok vilken klinik gjorde ni på? hur valde ni sperman? köpte via cryobank eller motsvarande??

nu kan man antingen välja att ta från klinikens begränsade upplaga infrysta reserver eller så beställer man själv från de stora bankerna så fraktas det till kliniken inför insemination.
  • saffran78
    guldlock1980 skrev 2014-02-03 10:48:12 följande:
    Blev inget den här gången, var alltså inte en sv de lyckliga som lyckades på första försöket... Fick min mens förra veckan, ingen rolig dag... Nu är det snart dags igen för försök nr 2, gissar att det kanske blir runt den 13 feb. Ska börja testa igen på fredag tänkte jag. Får INTE missa äl!!!

Träna är alltid bra :) skönt att tänka på något annat i allt det här, och endorfinerna man får efter träningen gör att man mår mycket bättre.
    Tråkigt att höra. Jag blev lite överraskad över hur pass deppig jag blev när vårt försök misslyckades. Jag trodde jag var realist och var ju helt inställd på att chansen att lyckas är liten, de flesta behöver flera försök. Ändå blev jag så himla besviken.

Vårt försök nummer två blir runt den 16:e tror jag, så vi är nästan i synk där.
  • Adina15
    saffran78 skrev 2014-02-11 18:20:16 följande:
    Tråkigt att höra. Jag blev lite överraskad över hur pass deppig jag blev när vårt försök misslyckades. Jag trodde jag var realist och var ju helt inställd på att chansen att lyckas är liten, de flesta behöver flera försök. Ändå blev jag så himla besviken.

Vårt försök nummer två blir runt den 16:e tror jag, så vi är nästan i synk där.
    jag instämmer, har blivit lika förvånad för varje misslyckat försök och deppigheten är oundviklig.

Beklagar misslyckat försök Guldlock...! men försök tänka att det ges en ny chans snart igen!
  • Varför

guldlock1980 hur går det för dig / er?? Har du gjort nytt försök nu? Själv står det stilla nu, saknar tydligen ett prov som jag måste ta. Hoppas det går bra nästa gång, för er alla!!

• guldlock1980

Åh jag bara väntar och väntar på att äl-testerna ska ge utslag, är på dag 17 imorgon. Tittade i min app och när vi försökte under 2012 så fick jag utslag på dag 17 flera gånger. Fast jag börjar tro att äl hoppar över den här månaden, har inga känningar alls :( Såå jobbigt all denna väntan!

• guldlock1980

Varför: Trist när det saknas tester och tiden står stilla.. Känns som man blir galen när inget händer!!!

Saffran78: hoppas på insemination snart för din del då :) Härligt!!

• saffran78

Tillbaka från kliniken. Blev inseminerad i går morse, men är lite (mycket) rädd att det blev gjort för tidigt i förhållande till ägglossningen. Ja, nu är ju min läkare experten, och jag måste ju lita på att han vet vad han gör vad gäller timing, och att min googling inte direkt är vetenskaplig... Ändå blir jag ju orolig när nästan alla jag läser om inseminerat betydligt senare än vi. (Vid vårt första försök blev jag t ex inseminerad 3 timmar innan ägglossningen troligtvis inträffade. Nu blev det 12 timmar innan.)

Var på ultraljud på dag 13 på  mitt lokala sjukhus och den största äggblåsan var 17 mm och endometriet 7,5-8mm. Telefonkontakt med fertilitetskliniken som sa jag skulle ta ovitrellen samma kväll. Jag frågade om det var någon speciell tidspunkt, men det räckte att jag gjorde det när jag kom hem från jobbet (vid 17-tiden blev det), och så fick jag tid för inseminering kl 9:30. Ovitrellen gör ju att man får ägglossning 24-48 timmar senare. (Jag har naturlig ägglossning, ovitrellen är bara för att vara helt säker.)

Negativt ägglossningstest vid 22-tiden på kvällen dag 13. Positivt ägglossningstest vid 8-tiden på dag 14. (Positivt ägglossningstest visar att ägglossning sker i snitt 24-36 timmar senare. Jag vet ju inte när omslaget skedde exakt, annat än att det alltså var någon gång under natten).

Jag blev inseminerad vid 9:30-10-tiden på dag 14. Läkaren sa det var bra timing. (Den största äggblåsan var då 18 mm och endometriet var 10 mm.)

Vid 22-tiden på kvällen kände jag "hugg" på vänster sida, och är rimligt säker på att det var ägglossningen. Det blir 29 timmar efter ovitrellen och hela 12 timmar efter insemineringen.

Har googlat mig fram till att donatorsäd som varit fryst lever upp till 72 timmar, men visst bara är bara "aktiv" i 12, vilket gör att det känns väldigt knappt om tid. Men detta borde ju min läkare också känna till (han har ju lång erfarenhet och forskar inom fertilitetsbehandlingar). Och han sa ju att det var bra timing. Tror han utgår mer från vad ultraljudet visar än lh-stegringen.

Jaja, gjort är gjort, kan inte göra något nu. Om jag börjar stressa för mycket så är nog inte det bra heller för chanserna att lyckas! Men jag känner mig inte så väldigt hoppfull och börjar redan fundera på om/när vi ska försöka igen.

• guldlock1980

Jag pratade med kliniken där jag går om rätta tidpunkten för insemination. De sa att man gott kan insemineras innan ägglossningen, så jag tror tajmingen blir bra för din del. Hellre en dag för tidigt än en dag för sent!!

Jag har oxå inseminerats idag :) Precis hemkommen från Köpenhamn. Så glad att jag litade på min magkänsla, trots att testerna inte gav fullt utslag igår. Ingen glad gubbe på CB, något svagare streck än kontrollstrecket på det andra testet. Men tajmingen var rätt! Hade en äggblåsa på 22 mm som var på väg att brista.

Nu väntar en lååång och nervös väntan! Håller tummarna för att vi lyckas :)

• saffran78

Hmm... tror ändå du hade bättre timing. Men men! Bara att vänta och se. Håller tummarna för oss båda!

• Varför

Hoppas verkligen det går bra för er!! Här står det fortfarande still.... Ska se om jag kan ta sista provet på måndag kanske Håller tummarna för er båda!

• Adina15
    guldlock1980 skrev 2014-02-16 18:10:50 följande:
    Jag pratade med kliniken där jag går om rätta tidpunkten för insemination. De sa att man gott kan insemineras innan ägglossningen, så jag tror tajmingen blir bra för din del. Hellre en dag för tidigt än en dag för sent!!

Jag har oxå inseminerats idag :) Precis hemkommen från Köpenhamn. Så glad att jag litade på min magkänsla, trots att testerna inte gav fullt utslag igår. Ingen glad gubbe på CB, något svagare streck än kontrollstrecket på det andra testet. Men tajmingen var rätt! Hade en äggblåsa på 22 mm som var på väg att brista.

Nu väntar en lååång och nervös väntan! Håller tummarna för att vi lyckas :)
    oj 22mm var inte illa, stor och fin! nu håller vi tummarna.

vilken klinik åker du till och är du nöjd? (har inte gått tillbaka och läst alla tidigare inlägg om du ursäktar)
  • Katta208

Jag önskar att ni som väljer det här alternativet tog reda på mer vad barnen tycker
    Kanske finns det solskenshistorier. Det här är det inte. Och det finns tyvärr rätt mycket forskning
    som stödjer det. Om inte annat kommer de här barnen behöva extra stöd.
    anonymousus.org/stories/

• guldlock1980

Adina: jag går på sellmer, är väldigt nöjd! De är alltid snabba att svara när man kontaktar dem, enkelt att få tid, lugnt och avslappnat när man är där. Gillar att det är så litet och personligt. Ja, nu återstår en nervös väntan :) en låååång väntan!

Tack varför och saffran, hoppas på positiva resultat för oss alla! Varför: kommer bli din tur att försöka oxå snart :)

• Adina15
    guldlock1980 skrev 2014-02-19 10:13:19 följande:
    Adina: jag går på sellmer, är väldigt nöjd! De är alltid snabba att svara när man kontaktar dem, enkelt att få tid, lugnt och avslappnat när man är där. Gillar att det är så litet och personligt. Ja, nu återstår en nervös väntan :) en låååång väntan!

Tack varför och saffran, hoppas på positiva resultat för oss alla! Varför: kommer bli din tur att försöka oxå snart :)
    Ah ok, Sellmer är den klinik jag också besökt sedan några år! är jättenöjd med deras bemötande och flexibilitet, men klart man biland funderar på att byta klinik då det ännu inte tagit sig. sannolikheten att det skulle bero på kliniken är nog mycket liten, har varit i kontakt med flera som blivit gravida där så det är nog snarare mig felet beror på.. maxad stressnivå?

missade tyvärr äl denna cykel (söndags) då det var så ont om resor till köpenhamn, så jag får vänta tills nästa månad. suck.

men ingen väntan är så jobbig som den du, saffran och andra genomgår nu- nämligen väntan på testet!  man går och tänker, funderar och känner efter... och full av förhoppningar!
    HÅLL UUUUT!
  • saffran78

Nix, det gick inte denna gång heller. Jag vet inte hur vi gör nu, jag måste nog landa lite först och känna efter. Lycka till ni andra!

• Varför

Saffran78; Vad tråkigt !! Jag tycker att det låter som en bra ide att landa lite nu innan du går vidare. Guldlock1980; Hur går det för dig? Själv har jag tel.tid i morgon med läkaren, ska fråga om mina prover om jag har alla. Känner att nu börjar det bli dags för mig att försöka............. Men jag har fortfarande samtalet kvar, vill ha det och sen åka direkt efter.

• guldlock1980

Tyvärr dåliga nyheter för mig med Tråkigt saffran, att inte du heller fick plus denna gång. Kram!!

Vi kör på igen om två veckor. Som tur är befinner vi oss just nu på skidresa i alperna, så jag gräver inte ner mig så mycket just nu iallafall.

Varför: vad bra, då är det snart dags! Samtalet är inget att oroa sig för :)

Svar på tråden Nu börjar resan