• Äldre 12 Jan 01:26
    7558 visningar
    7 svar
    7
    7558

    IVF Pappor

    Påbörjar vårt första IVF försök i Januari 2014. Några andra "Soon to be dads" som är i samma skede i livet och vill bolla tankar? Eller andra som har gått igenom IVF?

  • Svar på tråden IVF Pappor
  • Äldre 13 Jan 19:25
    #1

    Är det inga män som gör IVF tillsammans med sina kvinnor?

  • Äldre 24 Jan 19:24
    #2

    Hej Wicke! Jag och min fru har gått igenom IVF flera gånger. Gissar på att ni är mitt uppe i det nu. Ingen expert men har bra koll på hur det var att stå bredvid. Något du funderar på?

  • Äldre 24 Jan 21:00
    #3
    Göran skrev 2014-01-24 19:24:24 följande:

    Hej Wicke! Jag och min fru har gått igenom IVF flera gånger. Gissar på att ni är mitt uppe i det nu. Ingen expert men har bra koll på hur det var att stå bredvid. Något du funderar på?


    Hej Göran!

    Trevligt att någon mer har gjort detta här på familjeliv. ;)

    Vi håller just nu på med Gonal F sprutorna, inne på fjärde dagen nu. Just nu är det vad jag bidrar med, sätta sprutorna på min fru. Och jag kan säga att det hoppas jag alla männen gör, för att känna sig mer delaktiga. Jag gör det gärna! :) Just nu känns det som om jag har koll på det mesta då min fru har stenkoll och håller mig uppdaterad. :) Jag ser fram emot hela resan med ett leende på läpparna.

    Hoppas på att du och din fru lyckades!
  • Äldre 25 Jan 14:37
    #4

    Det glädjer mig att du är så positiv! Ger du henne sprutorna... Uch! Skulle inte jag fixa! För oss tog det tre år och tre försök innan vår son kom till världen. Det var riktigt tufft. Kanske den jobbigaste perioden i mitt liv. Att stå bredvid och inte kunna göra mycket. Första tog inte, andra blev missfall. Bered dig på en berg-och-dalbana. Hoppas allt klickar första gången. ;).

  • Äldre 13 Feb 11:15
    #5

    Hej!

    Jag har också varit med om IVF och vill passa på att såga Sophiahemmet & Carl Von Linné-kliniken. Så jäkla dåligt och oempatiskt bemötande från läkarna. Sjuksköterskorna var däremot fantastiska.

    I vårt fall blev det två äggurplock (allt som allt 10 befruktade ägg) vilket resulterade i 2 tidiga missfall, 7 misslyckade försök och slutligen en liten grabb Glad Det var en jobbig period. 4 år tog det.

    Skillnaden för oss vara att vända sig utomlands för råd och behandling då Sverige halkat långt efter vad gäller forskning på (in)fertilitet. Kostade ett par spänn att Skype:a med privata kliniker men det resulterade i framgång. Hamnar ni där så räkna med utgifter 50 000 - 75 000 kr. En timmes rådgivning med amerikansk privatklinik kostade $1000 i timmen. Sedan skall man skicka massa blodprover till olika lab i USA och ett sådant paket, med massa rör och föradresserade lådor & kuvert kostade ~3000 spänn styck. "Medicinen" (i vårt fall blodförtunning) innebar krångel då recepten skrevs ut av en spansk samarbetspartner till den amerikanska kliniken och svenska apotek ser misstänksamt på dessa, trots att recept utskrivna i ett EU-land skall fungera inom hela EU.

    Kämpa på! Sedan börjar nästa nervositetsperiod med graviditeten. Väl ute ur mamman blir man (jag) en riktig hönspappa Glad

    Tänk om man fick höra detta i skolan. "För att ett barn skall bli till måste du r*nka i en plastburk, skicka blod till USA och pröjsa 75000". Mänskligheten hade dött ut direkt, haha

  • Äldre 26 Apr 10:43
    #6
    Wicke skrev 2014-01-12 01:26:07 följande:
    Påbörjar vårt första IVF försök i Januari 2014. Några andra "Soon to be dads" som är i samma skede i livet och vill bolla tankar? Eller andra som har gått igenom IVF?
    z x y skrev 2014-02-13 11:15:10 följande:
    Hej!

    Jag har också varit med om IVF och vill passa på att såga Sophiahemmet & Carl Von Linné-kliniken. Så jäkla dåligt och oempatiskt bemötande från läkarna. Sjuksköterskorna var däremot fantastiska.

    I vårt fall blev det två äggurplock (allt som allt 10 befruktade ägg) vilket resulterade i 2 tidiga missfall, 7 misslyckade försök och slutligen en liten grabb Glad Det var en jobbig period. 4 år tog det.

    Skillnaden för oss vara att vända sig utomlands för råd och behandling då Sverige halkat långt efter vad gäller forskning på (in)fertilitet. Kostade ett par spänn att Skype:a med privata kliniker men det resulterade i framgång. Hamnar ni där så räkna med utgifter 50 000 - 75 000 kr. En timmes rådgivning med amerikansk privatklinik kostade $1000 i timmen. Sedan skall man skicka massa blodprover till olika lab i USA och ett sådant paket, med massa rör och föradresserade lådor & kuvert kostade ~3000 spänn styck. "Medicinen" (i vårt fall blodförtunning) innebar krångel då recepten skrevs ut av en spansk samarbetspartner till den amerikanska kliniken och svenska apotek ser misstänksamt på dessa, trots att recept utskrivna i ett EU-land skall fungera inom hela EU.

    Kämpa på! Sedan börjar nästa nervositetsperiod med graviditeten. Väl ute ur mamman blir man (jag) en riktig hönspappa Glad

    Tänk om man fick höra detta i skolan. "För att ett barn skall bli till måste du r*nka i en plastburk, skicka blod till USA och pröjsa 75000". Mänskligheten hade dött ut direkt, haha

    HAHAHAHA!

    Precis så tänkte jag när vi gjorde vårt senaste försök. Tänk om jag visste det under sexualundervisningen i skolan - att allt bara var ett hittepå. Kondomer och P-piller är inget att ha i jakten på föräldraskap. Ihopkladdade porrtidningar, sterila "herrum" och att pricka en plastburk är mer likt verkligheten. Och mer vanligt verkar det bli.


    Vi gjorde våra försök i Sverige.


    Vårt första gjorde vi i Göteborg på Fertilitetscentrum Göteborg på Carlanderska - personalen där var otillmötesgående, arroganta, löpande-band principen, efterbehandlingen var undermålig. Det var dyrt och de höll inte vad de lovade.


    Därför bytte vi till Fertilitetscentrum vid Akademikliniken i Stockholm. Vår behandling i Januari i år gav resultat. Nu väntar vi på att krabaten skall komma ut i slutet av oktober. *yay*

  • Äldre 28 Apr 07:15
    #7

    Har gått igenom ivf i Malmö. Jag steriliserade mig 2006 gjorde refertilisering i fjol tyvärr så var spermierna lite trötta så vi fick göra ivf. Vi fick bra med ägg och gjorde först ett försök som inte tog. Sen var det på det igen och denna gång så tog det. Är i vecka 16 nu. Första barnet för min fru och det fjärde för mig. Vi fick pynta för det själv eftersom vi gått över åldersgränsen för att få hjälp av sjukvården. 

    Den kliniken vi besökt i Malmö har varit helt okej ända negativa är att vi haft en ny läkare vid varje besök. Men de har varit lika trevliga allihopa, ibland så har de kommit med olika info men då har det bara varit att ringa dit och fråga så inga konstigheter.

     


    Sällan studsar en termos
Svar på tråden IVF Pappor