Janet12345 skrev 2015-07-08 02:08:36 följande:
Jag kan bara svara för hur det är på akuten i Malmö där jag jobbar. Det kan vara ett rent h*lvete, särskilt på lördagar och söndagar.
Och tyvärr är det så att många, allt för många småbarnsföräldrar inte förstår vad akuten är till för.
Jag har full förståelse att man är orolig för sitt barn och hellre tar det säkra före det osäkra men i många fall har det handlat om enkla skrapsår som bara ska tvättas rent där föräldrar har sett själva olyckan. Jag tycker ändå att man kan göra en delvis bedömning själv av att titta på sitt barns sår och har man dessutom sett olyckan att det inte var så farligt varför tar man då sitt barn till akuten? Jo för att man först och främst är orolig för sitt barn (jag förstår det!) men om dessa människorna bara hade tänkt utanför sin egen lilla box att andra människor behöver komma till och även om vi gör en bedömning vilka som ska prioriteras och inte så skapar det ett onödigt tryck och oroligheter på akuten som stressar både upp oss i personalen men också andra patienter.
För ofta blir det bråk om vem som ska få komma först och jag måste tyvärr säga att det till 80% handlar om invandrare från mellanöstern eller romer.
Jag är själv från Makedonien så försök inte dra några rasistkort mot mig, jag berättar bara hur det är på MAS.
Det kanske är ett unikt sjukhus och kanske på Sahlgrenska är det fulla finländare som är stökiga och ställer till problem.
Den frågan får någon som jobbar där svara på.
Detta gäller tyvärr inte bara på akuten men akuten är absolut värst, nästan olidligt ibland.
Jag mår ofta psykiskt dåligt efter ett pass med dessa människor. Då kommer väl någon komma med argumentet "Men varför jobbar du kvar?" Jo för att jag trivs där samtidigt och vet hur viktigt det är att ha en fungerande akutmottagning.
Jag önskar bara att vissa småbarnsföräldrar hade kunnat tänka efter två gånger, eller åtminstone en gång innan dom kör in till akuten och de som bråkar om ofta helt banala saker hade kunnat komma in medvetslösa istället.
Det låter kanske hemskt men försök gå en dag i en sköterskas skor på en akutmottagning i större svensk stad, helst Malmö.
Jag har varit på akuten på MAS en gång, med min dotter som hade fått axeln ur led. Det tog åtta timmar, vi gick hem fyra på natten, men jag vill bara säga att dom som jobbade den natten var helt underbara. Stressade, visst, men så duktiga, snälla och trevliga ändå. Fixade morgon, röntgen, anestesiteam, och fick min tjej bra igen. Dom tog så bra hand om båda dotter med smärtor och mamman med ångest.
Ni gör ett jättebra jobb där. Var stolt. :)