• iphone samsung

Sluta ta era ban till akuten för minsta lilla

Min bror har en njut sjukdom som är farlig och han tar tabletter dagligen och den sjukdomen gör att han njurar slutar fungera och kroppen blir svag och det är livsfarligt om han får ett återfall och förra veckan trodde vi han fått det för han har börjat svullna upp så vi åkte till akuten förmdoktorer har sagt att vi minsta lilla misstänker att han blivit svullen runt huvudet så skulle vi åka in. Som alla vet så är akuten det snabbaste på sjukhus där man i princip ska få åka in och nästan direkt få vård/hjälp men Nänä bara för att föräldrar med barn som kanske ramlat och fått ett skrapsår blåmärke eller nåt sånt där så åker dom in direkt till akuten och gör det svårare för barn som har nått allvarligt att få hjälp snabbt och enligt recpionisten så var väntetiden 7 timmar.... SJU JÄVLA TIMMAR FÖR ATT MASSA JÄVLA IDIOTER TILL FÖRÄLDRAR SATT DÄR MED BARN SOM RAMLAT FRÅN EN JÄVLA KLÄTTERSTÄLLNING OCH FÅTT ETT BLÅMÄRKE ELLER NÅT!!!! Jag frågade en förälder som hade en dotter vad som hänt henne och hon visade hennes arm och jo där var det ett skrapsår, jag har fått värre sår när jag grillat!!!! Så tack era jävlar för att min bror som kunde med 40% ha fått återfall och då fått legat inne i månader!!!!

• Svar på tråden Sluta ta era ban till akuten för minsta lilla
  • The past is now

Jag håller med TS. ALDRIG att jag åker till akuten om det INTE är just AKUT! Dessutom så här i Stockholm så finns det närakut som man vänder sig till. Den riktiga akuten (ja det säger sig själv)=livshotande tillstånd.

• sextiotalist
    Zopiklon skrev 2014-01-13 22:24:31 följande:
    Sen kanske VC just en dag hade en stafettläkare som gjorde sånt till vardags och då hade det kunnats göras på VC

Det fanns inga stafettläkare där ;). Självklart hade han föredragit VC, 15 minuters gångväg, framför akuten, 40 minuters bilväg. Det kom ofta så plötsligt, på några timmar, så han hade kommit överens med läkaren att han skulle åka in. Nej, det var ingen läkare som gjorde det, utan en sköterska som fixade det.
  • lena j89

Jag är väll en såndär som vart på akuten i "onödan" gick till barnakuten fem gånger på sex dagar för mitt barn kunde inte äta, svälja eller dricka efter hen satt i halsen.. helt pigg i övgigt! Började dock bli lite slö mot slutet efter att druckit knappt en dl vatten/dag i sommarvärmen.. läkarna trodde nog inte de var något och jag började känna mig tjatig men märkte att något var fel med mitt barn! Sista dagen hittade ett föremål i halsen som satt bakom svalget så de blev sövning för att plocka ut de! Så om läkarna hade titttat bakom svalget med en gång hade de sparat in lite med... :) så döm inte så som du gör ts!

• LoTmamma

Orkar inte läsa hela tråden och säkert ngn som redan svarat samma men så här fungerar det på akuten att alla barn som kommer in prioriteras utifrån svårighetsgrad, det är ju inte så att ett barn som kommer in med andnöd får vänta för att det sitter ett barn före i kön med ett skrubbsår... som exempel bara.. sen förstår jag din frustration också, jag har en son med ett njurfel och när vi kommer in på akuten är det en diskussion varje gång för att få sjuksköterskorna som sitter i triagen att förstå att han behöver prioriteras rätt högt.

• Errol Flynn

När min son hade sond i näsan och råkade rycka ut den så var jag tvungen att åka in till akuten och få den omsatt. Då var han runt 1-2 år gammal och jag såg att folk tittade snett på oss ibland. Han var ju jättepigg och glad och såg inte ett dugg sjuk ut. Men att få en tid på gastro kunde ta veckor och vanliga vårdcentralen ville inte sätta sond på honom. Och oftast drog han ut den på fredagkvällar så att det skulle bli extra krångligt
    Utan sonden svalt han så jag hade inte ett alternativ men folk som såg oss undrade nog vad vi gjorde där. Sen fick vi SABH som gjorde hembesök och då slapp vi allt det där.
    Man vet aldrig varför folk är på akuten.

Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • Bolaget
    Miss Obsessive skrev 2014-01-13 22:55:38 följande:
    Dina egna åkommor kan ju för övrigt heller inte varit särskilt akuta om du har blivit hänvisad att vänta i timmar, likt alla de där veka människorna som inte tål lite ont utan besvärar vården med sina småkrämpor. Om dina tillstånd, som gjort att du kommit till akuten från början var just akuta, så skulle du inte hänvisas att vänta i timmar för att någon med en förkylning eller avsågad tumme gick före. 
    Att väntetiden skulle bero på hur sjuk man är stämmer inte, snarare på hur sjuk man upplever sig vara. Jag har suttit med min man på akuten från 9 på morgonen till 6 på kvällen innan läkaren tog något beslut om vad som skulle göras. Kl 12 togs ett blodtryck som var 220/140 men ändå hände inget på flera timmar innan han kom till röntgen och sedan blev inlagd på HIVA. Där påbörjades dagen efter med en masa olika prover och tester, det ena konstigare än det andra och det var inte förrän han sedan blev utskirven 3 veckor senare som han fick reda på att alla dessa udda tester var förberedelser för en hjärttransplantatiom som man trodde skulle bli nödvändigt eftersom hans hjärta var så dåligt när han kom in.
  • nozpa

Akuten åker vi absolut inte till om det inte är tvunget. Har aldrig varit där med barnen. Vem tusan vill vara sittandes på akuten under flera timmar för att ens få träffa läkaren? Sedan ska man vänta ytterligare för att ens få åka hem typ. Nej fy.

Är vc stängt så söker man jourläkare om man inte står ut eller under helger o dyl. Efter dom stängt är det akuten som gäller under natten. Men då får det som sagt vara riktigt, riktigt akut. Typ ambulansakut nästan.

• Förtjust

Är man osäker som förälder är det ändå bättre att åka in till akuten än att inte göra det. Är det inte akut nog får man ändå nobben vid triageringen (första undersökningen som man brukar få göra ganska direkt) och får fara hem igen eller hänvisas till vårdcentralen. Och är det halvakut får man vänta tills dom tagit dom mer akuta. 

Bäst är det ändå att det på vissa orter finns primärvårdsjour som avlastar akuten på kvällar och helger. Sen det kom till min stad blev det betydligt mindre barn och föräldrar på akuten under kvällar och helger när vårdcentralen är stängd.

• Förtjust
    stormfågel skrev 2014-01-14 07:35:56 följande:

Ett stort problem är ju att det inte alltid finns ett alternativ (t.ex. under julhelgerna) för att komma åt sjukvården!

Ska man t.ex ta bort stygn eller något annat helt över julhelgerna oakut kan man bli hänvisad till återbesök på akuten för att det inte går att går att nå en annan läkare.

www.dn.se/ledare/signerat/akuten-sjukhusen-fo...

Det borde finnas fler primärvårdsjourer kanske som vi har i min stad? Det är verkligen jättebra för att rensa bort dom mindre akuta fallen från väntrummet på akuten. Framför allt många småbarn med föräldrar. Man vill ju inte gärna ha sina barn i ett väntrum fullt med jättesjuka och potentiellt smittsamma och våldsamma människor.

Primärvårdsjouren här är en vanlig vårdcentral, men som öppnar igen efter middagstid och tar emot patienter för mindre akuta åkommor fram till midnatt och på dagen hela helgen.
  • lilmissredhotts

Ja, många som inte ska vara på akuten är där.

Men! Akuten har inget kösystem, utan det är ett prioriteringssystem. Så, om det hade ansetts allvarligt det ni sökte för hade ni inte behövt vänta.

• Zopiklon
    Förtjust skrev 2014-01-14 15:53:36 följande:
    Är man osäker som förälder är det ändå bättre att åka in till akuten än att inte göra det. Är det inte akut nog får man ändå nobben vid triageringen (första undersökningen som man brukar få göra ganska direkt) och får fara hem igen eller hänvisas till vårdcentralen. Och är det halvakut får man vänta tills dom tagit dom mer akuta. 

Bäst är det ändå att det på vissa orter finns primärvårdsjour som avlastar akuten på kvällar och helger. Sen det kom till min stad blev det betydligt mindre barn och föräldrar på akuten under kvällar och helger när vårdcentralen är stängd.

Vad menar du man är osäker på?
    Om det är läge att söka för feber sen tre dagar kl 23 på kvällen?
    Eller om barnet har ramlat och slagit i foten och haft ont men nu somnat?

Ge mig exempel!!!
  • Janet12345

Jag kan bara svara för hur det är på akuten i Malmö där jag jobbar. Det kan vara ett rent h*lvete, särskilt på lördagar och söndagar.
    Och tyvärr är det så att många, allt för många småbarnsföräldrar inte förstår vad akuten är till för. 
    Jag har full förståelse att man är orolig för sitt barn och hellre tar det säkra före det osäkra men i många fall har det handlat om enkla skrapsår som bara ska tvättas rent där föräldrar har sett själva olyckan. Jag tycker ändå att man kan göra en delvis bedömning själv av att titta på sitt barns sår och har man dessutom sett olyckan att det inte var så farligt varför tar man då sitt barn till akuten? Jo för att man först och främst är orolig för sitt barn (jag förstår det!) men om dessa människorna bara hade tänkt utanför sin egen lilla box att andra människor behöver komma till och även om vi gör en bedömning vilka som ska prioriteras och inte så skapar det ett onödigt tryck och oroligheter på akuten som stressar både upp oss i personalen men också andra patienter.
    För ofta blir det bråk om vem som ska få komma först och jag måste tyvärr säga att det till 80% handlar om invandrare från mellanöstern eller romer.
    Jag är själv från Makedonien så försök inte dra några rasistkort mot mig, jag berättar bara hur det är på MAS. 
    Det kanske är ett unikt sjukhus och kanske på Sahlgrenska är det fulla finländare som är stökiga och ställer till problem.
    Den frågan får någon som jobbar där svara på.
    Detta gäller tyvärr inte bara på akuten men akuten är absolut värst, nästan olidligt ibland.

Jag mår ofta psykiskt dåligt efter ett pass med dessa människor. Då kommer väl någon komma med argumentet "Men varför jobbar du kvar?" Jo för att jag trivs där samtidigt och vet hur viktigt det är att ha en fungerande akutmottagning.
    Jag önskar bara att vissa småbarnsföräldrar hade kunnat tänka efter två gånger, eller åtminstone en gång innan dom kör in till akuten och de som bråkar om ofta helt banala saker hade kunnat komma in medvetslösa istället.
    Det låter kanske hemskt men försök gå en dag i en sköterskas skor på en akutmottagning i större svensk stad, helst Malmö.

• Starka

Jag har tillbringat massa tid på akuten, red in hästar innan och har nog brutit det mesta man kan bryta

Måste faktiskt hålla med ts i att väldigt många söker sig till skuten i onödan( vi har också kölappsystem, man tar en lapp och blir bedömd av en sköterska) det längsta jag har suttit är nio timmar foten var bruten på fyra ställen. Har sett det mesta i onödiga akutbesöksväg, det absolut värsta var kostymnissen som först sket i nummerlapp och tryckte direkt på akutklockan för han behövde minsann nässpray annars kunde han inte sova. Ställde till ett sabla liv när han blev avvisad

• Lilje
    Janet12345 skrev 2015-07-08 02:08:36 följande:

Jag kan bara svara för hur det är på akuten i Malmö där jag jobbar. Det kan vara ett rent h*lvete, särskilt på lördagar och söndagar.
    Och tyvärr är det så att många, allt för många småbarnsföräldrar inte förstår vad akuten är till för. 
    Jag har full förståelse att man är orolig för sitt barn och hellre tar det säkra före det osäkra men i många fall har det handlat om enkla skrapsår som bara ska tvättas rent där föräldrar har sett själva olyckan. Jag tycker ändå att man kan göra en delvis bedömning själv av att titta på sitt barns sår och har man dessutom sett olyckan att det inte var så farligt varför tar man då sitt barn till akuten? Jo för att man först och främst är orolig för sitt barn (jag förstår det!) men om dessa människorna bara hade tänkt utanför sin egen lilla box att andra människor behöver komma till och även om vi gör en bedömning vilka som ska prioriteras och inte så skapar det ett onödigt tryck och oroligheter på akuten som stressar både upp oss i personalen men också andra patienter.
    För ofta blir det bråk om vem som ska få komma först och jag måste tyvärr säga att det till 80% handlar om invandrare från mellanöstern eller romer.
    Jag är själv från Makedonien så försök inte dra några rasistkort mot mig, jag berättar bara hur det är på MAS. 
    Det kanske är ett unikt sjukhus och kanske på Sahlgrenska är det fulla finländare som är stökiga och ställer till problem.
    Den frågan får någon som jobbar där svara på.
    Detta gäller tyvärr inte bara på akuten men akuten är absolut värst, nästan olidligt ibland.

Jag mår ofta psykiskt dåligt efter ett pass med dessa människor. Då kommer väl någon komma med argumentet "Men varför jobbar du kvar?" Jo för att jag trivs där samtidigt och vet hur viktigt det är att ha en fungerande akutmottagning.
    Jag önskar bara att vissa småbarnsföräldrar hade kunnat tänka efter två gånger, eller åtminstone en gång innan dom kör in till akuten och de som bråkar om ofta helt banala saker hade kunnat komma in medvetslösa istället.
    Det låter kanske hemskt men försök gå en dag i en sköterskas skor på en akutmottagning i större svensk stad, helst Malmö.

Jag har varit på akuten på MAS en gång, med min dotter som hade fått axeln ur led. Det tog åtta timmar, vi gick hem fyra på natten, men jag vill bara säga att dom som jobbade den natten var helt underbara. Stressade, visst, men så duktiga, snälla och trevliga ändå. Fixade morgon, röntgen, anestesiteam, och fick min tjej bra igen. Dom tog så bra hand om båda dotter med smärtor och mamman med ångest.

Ni gör ett jättebra jobb där. Var stolt. :)
  • pojkmamman1

Jag håller med Janet12345 helt och fullt!
    Det är exakt så på vår barnakut där jag jobbar. Föräldrar kommer med sina barn som har ont i halsen, skrubbsår, brända i solen, vårtor på fötterna, eksem mm, mm.
    Många vägrar gå hem och avvakta hemma eller gå till sin vårdcentral. Då blir det långa väntetider för de som egentligen inte behöver vara där + för de barn som faktiskt är riktigt sjuka för någon gång måste de med banala åkommor tas omhand. Vilka är det som skäller mest i väntrummet, jo de som egentligen inte borde vara på en akutmottagning.
    Det "märkliga" är att det ofta är lugnt under stora händelser, VM - finaler, melodifestivaler och annat som folk tittar på för att sedan välla in föräldrar med barn som är sååååå sjuka. Men de var inte tillräckligt sjuka så de behövde åka in mitt i ex matchen....

Många föräldrars argument är att de vill träffa en barnläkare istället för en vårdcentralsläkare utan barnkompetens. Till saken hör att hos oss får de oftast träffa en AT-läkare eller en ST-läkare som så småningom ska jobba på ex en vårdcentral.

Svar på tråden Sluta ta era ban till akuten för minsta lilla