• dicny

Kalla sig för AB utan att ha aktiebolag?

Får en privatperson som inte ens har enskild firma kalla sin säljsida för AB? Trodde bara det var aktiebolag som får kalla sig AB? Det är inte jag som gör det utan en jag sett på några köp- och säljsidor som gör. Nån som har koll? Tycker det är fult att kalla sig för AB om man inte ens har ett företag!

• Svar på tråden Kalla sig för AB utan att ha aktiebolag?
  • Iarwain
    jonaskarp skrev 2014-01-12 20:22:24 följande:
    Jasså, vilka då? Jag har inte märkt något av det.

Vid eventuella skadeståndskrav kan du själv som juridisk person åka på stora smällar. Se till att ha avtalpartnern klar i skrift, du eller AB.
  • Iarwain
    Iarwain skrev 2014-01-12 20:25:02 följande:
    Vid eventuella skadeståndskrav kan du själv som juridisk person åka på stora smällar. Se till att ha avtalpartnern klar i skrift, du eller AB.

... parten
  • dicny
    Iarwain skrev 2014-01-12 20:23:37 följande:
    Där har vi ytterligare ett problem. Att sälja piratkopior kan ge stora skadeståndskrav.

Jag vet men det kryllar av dom som ändå gör det på Facebook. Man borde väl kunna anmäla en som utger sig för att vara företagare till Facebook?
  • jonaskarp
    Iarwain skrev 2014-01-12 20:25:02 följande:

Alltså, alla mina offerter som mitt icke-registrerade bolag förser potentiella kunder med står det klart och tydligt att "All fakturering går genom AB-bolaget."

Finns inget olagligt i detta.

Det finns till och med bolag som lever på att fakturera för andra icke-registrerade bolag.

Jag har gjort så här i flera års tid. Aldrig någon kund som har undrat varför eller anmält mig.
  • Iarwain
    jonaskarp skrev 2014-01-12 20:39:04 följande:
    Alltså, alla mina offerter som mitt icke-registrerade bolag förser potentiella kunder med står det klart och tydligt att "All fakturering går genom AB-bolaget." Finns inget olagligt i detta. Det finns till och med bolag som lever på att fakturera för andra icke-registrerade bolag. Jag har gjort så här i flera års tid. Aldrig någon kund som har undrat varför eller anmält mig.

Jag påstår inte att det du gör är olagligt, men vad händer den dag då något går snett? AB skyddar genom att det kan gå i konkurs. Ditt icke-registrerade bolag är du. Är det du som står som ansvarig vid eventuella skadeståndskrav kan du hamna i personlig konkurs.
  • Queenie70

Om jag heter Anne Bengtsson, får jag då inte kalla min firma AB-städ?

• Queenie70
    dicny skrev 2014-01-12 20:29:36 följande:
    Jag vet men det kryllar av dom som ändå gör det på Facebook. Man borde väl kunna anmäla en som utger sig för att vara företagare till Facebook?

Företag kan du ju ha utan att vara ett aktiebolag..
  • Iarwain
    Queenie70 skrev 2014-01-12 20:49:24 följande:
    Om jag heter Anne Bengtsson, får jag då inte kalla min firma AB-städ?

Nej, AB får inte förekomma i företagsnamn.
  • dicny
    Queenie70 skrev 2014-01-12 20:50:30 följande:
    Företag kan du ju ha utan att vara ett aktiebolag..

Jo men i det här fallet handlar det om en privatperson som inte ens är enskild företagare. Frågade efter deras organisationsnr i en av deras annonser och svaret jag fick var att det var inget företag.
  • jonaskarp
    Iarwain skrev 2014-01-12 20:43:54 följande:

Jag påstår inte att det du gör är olagligt, men vad händer den dag då något går snett? AB skyddar genom att det kan gå i konkurs. Ditt icke-registrerade bolag är du. Är det du som står som ansvarig vid eventuella skadeståndskrav kan du hamna i personlig konkurs.
    Det icke-registrerade bolaget är inte jag. Det icke-registrerade går genom AB-bolaget. Det är AB-bolaget som betalar in det icke-registrerade bolagets skatt, moms, social avgifter, källskatt. Det är det registrerade bolaget som tar smällen.

• Iarwain
    jonaskarp skrev 2014-01-12 21:26:05 följande:
    Det icke-registrerade bolaget är inte jag. Det icke-registrerade går genom AB-bolaget. Det är AB-bolaget som betalar in det icke-registrerade bolagets skatt, moms, social avgifter, källskatt. Det är det registrerade bolaget som tar smällen.

Jag tror du fått något om bakfoten.
    Ett AB kan inte äga ett icke-registrerat bolag antingen är det då AB som ingår avtal eller du. En icke-juridisk person kan inte teckna avtal.
Svar på tråden Kalla sig för AB utan att ha aktiebolag?