• Anonym (snålisar)

Varför vill ni inte betala för en plastpåse i mataffären som kostar 2 kr!? Förklara!

Jag jobbar i en mataffär och möts varje dag av kunder som vägrar att betala 2 kr för en plastpåse.

Kund - Vad kostar påsarna?

- 2 kr

- Nej då ska jag inte ha någon

Och så går de där i från med varorna staplade under armen eller packar hela barnvagnen full så barnet blir täckt av förpackningar. 

Eller

- Påse?

Kund- nej jag behöver ingen. 

Genomför köpet och ångrar sig, "Kan jag ta en påse"?

Givetvis bjuder jag på en påse då. Men VARFÖR är det så jävla svårt att betala 2 spänn för en påse som du kan få nytta av att ha som soppåse tex? Förklara tack!

• Svar på tråden Varför vill ni inte betala för en plastpåse i mataffären som kostar 2 kr!? Förklara!
  • Flash Gordon
    Anonym (Öre) skrev 2014-01-14 16:24:09 följande:

Utomlands är dessa påsar gratis! Likaså i Sverige i andra affärer!

Utomlands packar de i varorna åt en också. Förutom att de gödslar dig med påsar till "påslådan" sväller över därhemma i köket.

En påse per pryl nästan.
  • Flash Gordon
    Pappa i sthlm skrev 2014-01-15 19:35:06 följande:
    Enkelt
    Jag handlar på ICA och har fått en liten inblick i vad ICA handlarna tjänar. Jag kan iof betala 2 kr (eller tom 10 kr) för en plastkasse. Inga problem. Men då skall jag inte gå omkring och göra reklam för en ICA handlare som åker Ferrari till jobbet. Om dom börjar ha helt vita plastpåsar utan något tryck alls så skall jag glatt betala vad dom kostar.

Enda gången ICA-handlaren bryr sig om kvalitét: när han undersöker den nya Porschen som han ska köpa.

• asta66
    Mrs K skrev 2014-01-16 10:56:19 följande:

Jag har ingen insyn i ICA:s prissättning förmodligen tar de betalt för påsarna för att de kan. Påsarna säljer och ger vinst till företaget. MEN min poäng är fortfarande att ska man ha en påse på ICA eller annan matbutik där den kostar pengar så får man vackert betala. Det beteende som beskrivs i TS t.ex där kunden får frågan om hen ska ha en påse men säger nej för att sedan vilja ha en gratis, det tycker jag är riktigt fånigt. Kostar påsen 2:- så gör den.

Sedan kan man givetvis tycka att de borde vara gratis. (Jag har aldrig sagt att jag tycker det är sympatiskt och bra att av handlarna att ta 2:- för en kasse. Det enda jag har sagt är att jag förstår att de tar betalt så länge påsarna säljer. De vill givetvis gå med så mycket vinst som möjligt.) men det är en annan fråga enligt mig.

Du har så rätt i att de tar så bra betalt för påsarna för att de kan. För många lättlurade fortsätter att köpa påsar de egentligen inte behöver. Och ger så bort pengar till ICA m fl. Och förstör miljön.
  • frappa
    asta66 skrev 2014-01-17 02:00:16 följande:

Du har så rätt i att de tar så bra betalt för påsarna för att de kan. För många lättlurade fortsätter att köpa påsar de egentligen inte behöver. Och ger så bort pengar till ICA m fl. Och förstör miljön.
    Det tror jag inte, utan folk bryr sig inte om det.
  • Nikke46

Vänd på resonemanget.
    Varför ska jag betala för kassen?
    Ska jag betala för emballaget i den manuella kött-/ostdisken också?
    Eller för påsen till lösviktsgodiset?

Nå det handlar om girighet. Att suga ut varenda krona från konsumenten.

Service - det är att ge kunden en kasse. Då kommer jag tillbaka för at det är enkelt att handla där.

Borde man inte FÅ 2 kr per kasse istället när man går runt med matbutikens reklam?

• GrönaDruvan

Ni som säger att ni inte vill göra reklam. Ni gör ju lika mycket reklam för varorna ni bär under armen!

• Aniiee
    GrönaDruvan skrev 2014-12-25 20:17:10 följande:

Ni som säger att ni inte vill göra reklam. Ni gör ju lika mycket reklam för varorna ni bär under armen!

Så för att man inte köper en påse så bär man allting under armen?
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • GrönaDruvan
    Aniiee skrev 2014-12-25 20:38:28 följande:
    Så för att man inte köper en påse så bär man allting under armen?
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
    Många gör
  • Aniiee
    GrönaDruvan skrev 2014-12-25 20:55:07 följande:
    Många gör
    Lyxigt att ha så lite att handla....
  • puss

för astt på andra ställen är kassarna GRATIS när man handlar, omg va svårt att fatat. bjud på en kasse liksom. skäms annars.

cuz i´m a wild wild bitch.
  • puss

för astt på andra ställen är kassarna GRATIS när man handlar, omg va svårt att fatat. bjud på en kasse liksom. skäms annars.

cuz i´m a wild wild bitch.
Svar på tråden Varför vill ni inte betala för en plastpåse i mataffären som kostar 2 kr!? Förklara!