• Mightymama2

Hur uppfattas min sons namn i Sverige?

Min son heter Eliam. Vi bor utanför Sverige och namnet har en betydelse i landet där min son är född. Vi funderar på att flytta till Sverige och av ren nyfikenhet undrar jag hur namnet skulle uppfattas av det Svenska folket. Några åsikter?

• Svar på tråden Hur uppfattas min sons namn i Sverige?
  • korralin

Hade inte uppfattat det på något särskilt sätt. 
    Kan tänka mig att folk kommer säga fel och säga Liam eller Emil om honom ett par gånger men inte mer än så. 
    Fint namn tycker jag!

• lövet2

Jag skulle nog först uppfatta det som William och kanske fråga en gång till för säkerhets skull. Sedan skulle jag konstatera att det var ett annorlunda namn och inte tänka mer på det.

• LängtansBlåaBlomma

Skulle nog be honom upprepa namnet och se lite förvånad ut, sen fråga hur det stavar och säga okej. Det låter neutralt.

• fluu

Jag skulle tänka bibliskt och så inte mer med det. Det är inte ovanligt med ovanliga namn.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Natulcien

Jag hade inte uppfattat det på något särskilt sätt alls. Ett fint namn. Lite ovanligt, men fint.

• Nape

Fint namn. Min son heter Elias och jag hade gärna velat ha en "egen variant" av namnet. Tyvärr höll pappan inte med mig.

• Rosa rugosa

Skulle tänka judiskt eller amish, religiösa föräldrar, eventuellt en ung svensk mamma som ville ha något mer originellt och utmärkande är Liam.

Svar på tråden Hur uppfattas min sons namn i Sverige?