• Pink Lady

Försöka bli gravid med ett tredje barn nu eller vänta?

Jag fyller 34 år i år och har två barn, son-11 & dotter maj-13...vi bor i hus men ska bygga ut under de närmsta 3 åren...frågan är ska vi försöka oss på en trea nu innan vi sätter igång med husutbyggnad eller ska man vänta tills det är klart? Vi vill så gärna ha tre barn och jag vill inte vara för gammal!! Men orkar man verkligen tre små tätt i kombination med husbygge?
    Vad hade ni gjort? Väntat med trean tills man är klar med huset, då är jag förmodligen 37 eller kör på nu?

• Svar på tråden Försöka bli gravid med ett tredje barn nu eller vänta?
  • Flickan och kråkan

Jag fick min trea nu i somras då jag var 37 (nästan 38). Våra äldre barn var då 5,5 respektive drygt 4 år. Det har varit en väldigt fin erfarenhet att ha lite längre till trean. De "stora" är så fantastiska med lillebor - så omsorgs- och kärleksfulla. De är verkligen storebröder. De är så pass stora att de förstår det här med bebis, klarar mycket själva och det har verkligen inte varit jobbigt på något sätt med ett tredje barn. Vi känner att vi hinner med alla barnen. Minstingen hänger nyfiket med på storebrödernas aktiviteter och storebröderna har full förståelse för att bebis behöver amma, sova etc och tar hänsyn till det. Hur ni ska göra kan jag ju inte veta, men jag känner mig priviligerad att få uppleva syskonskap både nära i ålder och lite längre. Sedan hade jag nog inte varit någon bra mamma till tre täta heller. Till sommaren flyttar vi till hus och det kaoset. Vi ska bygga med .

• Jodi

Hej!
    Har precis som du en son född -11 och en dotter född-13 . Vi har renoverat vårt hus sedan vi flyttade in i jan -11. Har stundom varit väldigt tufft (vi gör allt själva) och jag känner att det blir tuffare ju äldre barnen blir konstigt nog. Nu är sonen trotsig och tar mycket energi samt ger sig på lillasyster i obevakade stunder. Jag skulle inte orka med ännu mer renovering nu (dvs pappan är icke-närvarande). I mitt fall skulle jag inte orka med en bebis snart igen, tänker att dottern får bli två åtminstone innan jag blir gravid. Men det beror ju på en del andra saker också.

1) Ska ni göra utbyggnaden själva? Ska ni bygga bara på helgerna eller även under vardagskvällar?
    2) Hur är barnen ni har? Lugna, leker bra själva, sover bra osv
    3) Hur lång tid kommer bygget att ta på ett ungefär?

Om det är så att ni ska bygga mycket själva men du känner att du orkar vara mycket med barnen själv (eller har bra avlastning), så säger jag go for it. Skönt att ha så mycket som möjligt klart med huset medan barnen är små känner jag, när de är större kan man göra mer roliga familjeaktiviteter tillsammans. Sen beror det på hur lång tid det kommer att ta, några månader är väl helt ok, men mer än ett halvår tror jag blir tufft...

• Pink Lady

Tack för bollandet av tankar :)

Vi kommer göra mycket av utbyggnaden själva. Min kille är snickare :) Saken är den att vi bor i ett nybyggt hus med garage i och har ett gammalt hus till på tomten. Målet är att undr detta året skaffa bygglov och rivningslov för att plocka ur och riva det gamla huset.

Först nästa år 2015 tänkte vi juta grunden till utbyggnaden och beställa färdiga väggar till utbyggnaden för att sen snickras klart av min sambo och hans pappa.

Vi har som plan att bli färdiga under 2016.

Saken är den att jag kommer jobba bara 75% under de åren barnen är små isåfall och då kommer jag få skitkass SGI när vi väl ska skaffa nr.3...

Så därför jag tänker mycket på att förlänga föräldraledigheten med ett tredje barn nu!

Våra barn är lugna och sover bra på natten oftast. Sonen-11 har dock kommit in i "kan själv" åldern men fungerar bra ändå :)

Förstår ju att jag kommer få dra ett stort lass med barnen under dessa åren men vi har sagt att vi ska försöka ta det lugnt med byggandet så vi inte knäcker familjen. Typ köra helger och en vardagskväll i veckan.

Har väldigt god hjälp av avlastning!

Mycket tankar som ni hör!

• Alexi

TS du kan ju jobba 75 procent och antingen skydda din SGI med fp de här åren eller så satsar du på att jobba heltid ett halvår när du väl är gravid.

Vi hade en rätt stor utbyggnad här hösten -12 och det var skittufft, även om det var bara under två månader på hösten och några veckor på våren som snickarna var här och vi inte gjorde en grej själva men det kräver ändå oerhört mycket tankar och planering, i princip varje kväll ägnade vi oss åt bygget. Jag hade aldrig valt att skaffa barn under en sån period. Vår yngsta var två år då och det var ju litet nog.

• Flickan och kråkan

Utifrån det du skriver så skulle inte jag skaffa ett tredje barn nu. Jag hade väntat de där tre-fyra åren. Då är dina första barn lite äldre också så du kanske kan jobba ett halvår innan BF 100% för att få upp sgi igen. Det gjorde jag. Mina äldsta var då 3,5-4 år och min äldsta 5-5,5 år. De började förskola sent och hade korta dagar men ett halvår innan treans födelse så gick jag upp i tid. Nu är de ju hemma jättemycket igen när jag är föräldraledig. Ibland kan man ju bolla lite med tider ändå som två föräldrar. Om deras pappa är snickare så brukar det t.ex. vara tidiga morgnar men även lite tidigare jobbslut på dagen......du kanske börjar senare och kommer hem senare = barnen får inte så jättelånga förskoledagar ändå för att vara ett par år och under så begränsad tid. 

• Jodi

Fast vill ni väldigt gärna ha tre barn tycker jag ni ska köra nu ändå. Man kan ju inte "räkna" med att bli gravid när man är 37... Allting går ju om man verkligen vill. Är man mentalt förberedd på att det blir tufft är det nog bra. Kör på säger jag!
    (om ni märker att det inte funkar kan ni ju alltid leja bort utbyggnaden eller skjuta på det, ett barn kan man ju bara hoppas på...!)

Svar på tråden Försöka bli gravid med ett tredje barn nu eller vänta?