• linda4444

Normalviktig med PCOS

Fick min diagnos 1 mars 2013, att jag hade PCOS. Sökte hjälp efter jag inte hade fått mens på ett helt år.
    Sedan dess har jag ätit Pergotime i 5 omgångar, som max trippeldos, innan vi fick komma på utredning. Det är inget fel på min sambo och egentligen är väl mina värden bra, förutom pcosen.

Är normalviktig, 25 år, rätt hälsosam och jag tränar regelbundet. Har inga andra symtom än pärlbandet på äggstockarna. Ändå undrar jag hur i hela friden jag kunde få detta?

Nu har jag fått äta metformin i 3 månader, samt en dubbelkur pergotime. Men det hände ingenting. Nu ska vi köra en sista trippelkur innan vi går vidare. Alltså, är detta 7 gången. Nu har jag även övergått till att äta LCHF denna omgång, och det ska bli spännande se om det kan påverka detta.
    Folk i min omgivning undrar dock varför jag äter lchf, jag som är så smal redan.
    Finns det någon som har blivit hjälpt av den kosten, trots att man redan har en bra vikt?

• Svar på tråden Normalviktig med PCOS
  • Mar14

Har inget svar på frågan om LCHF, men överlag så sägs det ju att det är insulinresistensen som är ett av problemen med PCOS och att rätt diet då kan hjälpa. Om det sen skall vara LCHF eller något annat vet jag inte.

En nära släkting till mig har PCOS, och hon sa att mjölprodukter inte var bra, och framförallt inte ost. Jag vet dock inte var hon hade läst det.

Hon åt också munkpeppar/agnus castus/vitex (samma sak, olika namn) innan hon blev gravid för att balansera hormonerna. Oklart om det hjälpte, men hon blev gravid.

Det kan ju vara värt att googla och läsa lite och se om det verkar passa.

• Majken33

Hej! 

Jag känner igen mig. Jag är några år äldre än dig men är i samma situation. Fick min diagnos i augusti, normalviktig, tränat mycket osv.

Min sambo åt redan LCHF och jag började med det i september efter att jag fått diagnosen. Läste om flera som blev hjälpta! I oktober fick jag en spontan mens, dock dag 36, så en lång cykel. 

I november hände inget, skulle äta provera och sen skulle jag börja med pergotime i december. Men efter att jag ätit provera så kom aldrig mensen och det visade sig att jag var gravid! 

Det blev tyvärr missfall och nu är vi tillbaka i väntläge och längtar efter att få komma igång med behandling och nya försök. 

Men... det känns som att LCHF är bra för hormonnivåerna och jag fortsätter med det även om vi ska testa pergotime också. 

Har du lyckats få någon ägglossning eller mogna ägg med pergotime? 

• linda4444
    Majken33 skrev 2014-01-16 21:00:13 följande:
    Hej!  Jag känner igen mig. Jag är några år äldre än dig men är i samma sispännande. ck min diagnos i augusti, normalviktig, tränat mycket osv. Min sambo åt redan LCHF och jag började med det i september efter att jag fått diagnosen. Läste om flera som blev hjälpta! I oktober fick jag en spontan mens, dock dag 36, så en lång cykel.  I november hände inget, skulle äta provera och sen skulle jag börja med pergotime i december. Men efter att jag ätit provera så kom aldrig mensen och det visade sig att jag var gravid!  Det blev tyvärr missfall och nu är vi tillbaka i väntläge och längtar efter att få komma igång med behandling och nya försök.  Men... det känns som att LCHF är bra för hormonnivåerna och jag fortsätter med det även om vi ska testa pergotime också.  Har du lyckats få någon ägglossning eller mogna ägg med pergotime?  

Okej då är vi nästan i samma sits. Jag ha även dragit ner på träningen då jag tränat ganska hårt. Kan ju påverka ägglossningen om man tränar för mycket. Har inte fått en tillstymelse av ägglossning med pergotime:( ska ta blodprov den 28 januari, så vi få se om metformin i kombination med pergo ha funkat Annars blir det ivf. Men undee tiden jag väntae på det har jag tänkt pröva akupunktur. Börjar redan på måndag. Har läst att endel ha blivit hjälpt. så det ska bli spännande. Ha du prövat de?
  • Pepsi
    linda4444 skrev 2014-01-17 13:58:11 följande:

Okej då är vi nästan i samma sits. Jag ha även dragit ner på träningen då jag tränat ganska hårt. Kan ju påverka ägglossningen om man tränar för mycket. Har inte fått en tillstymelse av ägglossning med pergotime:( ska ta blodprov den 28 januari, så vi få se om metformin i kombination med pergo ha funkat Annars blir det ivf. Men undee tiden jag väntae på det har jag tänkt pröva akupunktur. Börjar redan på måndag. Har läst att endel ha blivit hjälpt. så det ska bli spännande. Ha du prövat de?
    Dubblekur pergotime + metformin + lchf gjorde att jag fick en fin ägglossning och ett plus på det :)

Så håller tummarna för er att det fungerar! 
  • linda4444
    Pepsi skrev 2014-01-17 14:04:55 följande:
    Dubblekur pergotime + metformin + lchf gjorde att jag fick en fin ägglossning och ett plus på det :) Så håller tummarna för er att det fungerar! 

Vad roligt att höra:D hoppas verkligen detta funkar. Så himla jobbigt psykiskt att gå igenom detta...
  • Pepsi
    linda4444 skrev 2014-01-17 15:24:58 följande:

Vad roligt att höra:D hoppas verkligen detta funkar. Så himla jobbigt psykiskt att gå igenom detta...
    Fy för och vara i den där karusellen. Det tog 8 kurer för oss att bli gravida.
    Men då hade jag lite problem med vikten oxå. 
    Fast det är konstigt när man väl  är gravid så glömmer man och det snabbt!
    Håller tummar och tår att det ska gå för er!
  • linda4444
    Pepsi skrev 2014-01-17 15:35:15 följande:
    Fy för och vara i den där karusellen. Det tog 8 kurer för oss att bli gravida. Men då hade jag lite problem med vikten oxå.  Fast det är konstigt när man väl  är gravid så glömmer man och det snabbt! Håller tummar och tår att det ska gå för er!

Det är faktiskt roligt att höra när det funkat för andra, man får mer hopp om att det ska funka för en själv också. Det är betydligt vanligare än man tror med svårigheter att få barn. Jag är samtidigt glad att dem ha hittat ett fel på mig. Vore svårare och jobbigare att vara "helt frisk", men ändå inte få det atr funka. Bara jag få loss ett litet ägg...
  • Majken33

Usch vad trist att inte få nån utdelning. Har du haft några biverkningar av hormonerna? 

Av provera har jag mått väldigt dåligt. 

Har inte testat akupunktur för barnlöshet/ägglossning men gått mycket på akupunktur för annat. Om du kommer till en kunnig person tror jag absolut på det Glad 
  • linda4444
    Majken33 skrev 2014-01-17 16:32:07 följande:
    Usch vad trist att inte få nån utdelning. Har du haft några biverkningar av hormonerna?  Av provera har jag mått väldigt dåligt.  Har inte testat akupunktur för barnlöshet/ägglossning men gått mycket på akupunktur för annat. Om du kommer till en kunnig person tror jag absolut på det  

Jag äter primlout nor ( tror det är precis samma som provera) och dom mår jag inte dåligt av. Därimot känner jag av pergotime, särskilt trippelkuren. Värmevallningar och nedstämdhet. Ska iaf bli spännande och se resultatet av blodprovet, då jag har ändrat kosten under ddn här omgången. Tidigare åt jag inte bra, försökte iaf dra in på kolhydrater, men mycket godis, vin, bröd, pizza på helgerna..
  • Mar14

Jag provade akupunktur. Blev inte gravid med hjälp av det, men det verkade som det ändå hjälpte kroppen att må lite bättre och stabilisera sig lite.

Med risk för TMI - min akupunktör frågade ganska ingående om mensen, vilken färg den hade, om den hade klumpar etc etc. Att få bort klumparna var en stor del av de hela enligt henne, för det tydde på dåligt blodflöde.
    Bloggar om 'husmorstips' för att bli gravid. -> www.frejochfreja.se/fertilitetsbloggen/
  • linda4444
    Mar14 skrev 2014-01-20 12:00:47 följande:
    Jag provade akupunktur. Blev inte gravid med hjälp av det, men det verkade som det ändå hjälpte kroppen att må lite bättre och stabilisera sig lite. Med risk för TMI - min akupunktör frågade ganska ingående om mensen, vilken färg den hade, om den hade klumpar etc etc. Att få bort klumparna var en stor del av de hela enligt henne, för det tydde på dåligt blodflöde.
    Bloggar om 'husmorstips' för att bli gravid. -> www.frejochfreja.se/fertilitetsbloggen/

Okej, hur kände du dig då? Att kroppen stabiliserat sig lite? Det ända sättet jag kan se om detta funkat är att jag få mens. Eftersom jag Aldtig har det. Var på min första behandling imorse. 10 stycken ska jag göra sammanlagt. Har en bra känsla i kroppen...
  • Mar14
    linda4444 skrev 2014-01-20 13:52:39 följande:

Okej, hur kände du dig då? Att kroppen stabiliserat sig lite? Det ända sättet jag kan se om detta funkat är att jag få mens. Eftersom jag Aldtig har det. Var på min första behandling imorse. 10 stycken ska jag göra sammanlagt. Har en bra känsla i kroppen...
    Det kändes som att jag hade mindre hormonsvängningar, mindre spottings vid ÄL och lättare mens. Däremot är ju endometrios och PCOS olika saker, så det kanske är andra saker som märks vid PCOS.

Jag tror det dessutom beror mycket på akupunktören(?) hur det blir och hur man känner sig.

Att få mens är ju absolut första steget. Vad är det för akupunktör du går hos? Kan han/hon något om örter och så också? Vissa kan det, ofta de som gått lite mer traditionell utbildning, och då kan de ha tips på olika mat som man kan äta för att stabilisera menscykeln.

Det finns ju också flera kosttillskott som sägs vara bra när man har PCOS och oregelbunden cykel. Googla munkpeppar och agnus castus och se om det kan vara något.
  • linda4444
    Mar14 skrev 2014-01-21 09:55:43 följande:
    Det kändes som att jag hade mindre hormonsvängningar, mindre spottings vid ÄL och lättare mens. Däremot är ju endometrios och PCOS olika saker, så det kanske är andra saker som märks vid PCOS. Jag tror det dessutom beror mycket på akupunktören(?) hur det blir och hur man känner sig. Att få mens är ju absolut första steget. Vad är det för akupunktör du går hos? Kan han/hon något om örter och så också? Vissa kan det, ofta de som gått lite mer traditionell utbildning, och då kan de ha tips på olika mat som man kan äta för att stabilisera menscykeln. Det finns ju också flera kosttillskott som sägs vara bra när man har PCOS och oregelbunden cykel. Googla munkpeppar och agnus castus och se om det kan vara något.

Jag gå hos en sjukgymnast i landstinget. Hon har faktiskt inte provat akupunktur på kvinnor mot pcos. Och helst ska dom inte göra det, men hon ville väldigt gärna pröva på mig. Och till något helt annat, nu på morgonen kände jag mig blöt i trosan och när jag gick på toan så var det en stor genomskinlig tråd i trosan. Alltså en väldigt genomskinlig flytning. Kan det vara ägglossning? Har aaaaaldrig haft något sådant på vääääldigt länge.
  • Mar14
    linda4444 skrev 2014-01-21 10:39:05 följande:

Jag gå hos en sjukgymnast i landstinget. Hon har faktiskt inte provat akupunktur på kvinnor mot pcos. Och helst ska dom inte göra det, men hon ville väldigt gärna pröva på mig. Och till något helt annat, nu på morgonen kände jag mig blöt i trosan och när jag gick på toan så var det en stor genomskinlig tråd i trosan. Alltså en väldigt genomskinlig flytning. Kan det vara ägglossning? Har aaaaaldrig haft något sådant på vääääldigt länge.
    Det lät som väldigt snabb effekt, men vem vet. Låter ju iaf som en äl-flytning.

Hoppas det hjälper! Jag tror det är superbra om man hittar en akupunktör som är intresserad och vill hjälpa - det är liksom det viktigaste.
  • linda4444
    Mar14 skrev 2014-01-21 11:24:24 följande:
    Det lät som väldigt snabb effekt, men vem vet. Låter ju iaf som en äl-flytning. Hoppas det hjälper! Jag tror det är superbra om man hittar en akupunktör som är intresserad och vill hjälpa - det är liksom det viktigaste.

Jag är på cykeldag 15 ( med hjälp av primolutnor och trippeldos pergotime) åt som sagt lchf under denna behandling även. Kanske ha de hjälpt. Tror inte att det är akupunkturen.
  • trina

Be om att få prova hormonsprutor istället för IVF på en gång! Sprutorna är precis som IVF fast när man har ett moget ägg så får man försöka själva. Det kan ju vara värt att prova, IVF är ju en ganska stor sak att kasta sig in i...

Jag har samma "problem", jag är normalviktig. Vi är lite i en mellanfas just nu. Vi fick prova hormonsprutor för första gången och jag fick faktiskt ägg att växa! Dock för många för att vi skulle få prova själv, men jag fick en blödning när vi slutade med behandlingen och det tolkar jag som positivt.

Vi får nästa försök med sprutor i mars eftersom de vill att man ska ha en månads paus emellan behandlingarna. Efter tre försökmed sprutor kommer vi gå vidare med ivf.

• linda4444
    trina skrev 2014-01-31 21:11:49 följande:
    Be om att få prova hormonsprutor istället för IVF på en gång! Sprutorna är precis som IVF fast när man har ett moget ägg så får man försöka själva. Det kan ju vara värt att prova, IVF är ju en ganska stor sak att kasta sig in i...

Jag har samma "problem", jag är normalviktig. Vi är lite i en mellanfas just nu. Vi fick prova hormonsprutor för första gången och jag fick faktiskt ägg att växa! Dock för många för att vi skulle få prova själv, men jag fick en blödning när vi slutade med behandlingen och det tolkar jag som positivt.

Vi får nästa försök med sprutor i mars eftersom de vill att man ska ha en månads paus emellan behandlingarna. Efter tre försökmed sprutor kommer vi gå vidare med ivf.
    Tack, jag ska höra med min läkare om det :) känns ju lite smidigare med IVF.

Hade ingen ägglossning denna cykel enligt blodprovet, men vill inte riktigt tro på det då jag har varit öm i brösten, buken, och genomskinliga flytningar.
Svar på tråden Normalviktig med PCOS