• scrapparlotta

J*vla tjat att göra läxorna varje gång!!!

Min dotter, 9 år, är duktig i skolan och gör läxorna.....förutom när det gäller engelskan. Hon HATAR engelska och det är ett jävla tjat varje gång hon har läxor i engelska. Var en evig kamp förra terminen. Nu inför denna terminen hade vi pratat om det i lugn och ro....hur viktigt det är att hon försöker göra sitt bästa och att hon ska göra sina läxor. Och hon lovade.

Men vad hände tror ni?? Haft sin första engelska läxa för denna termin nu, 10 glosor. Och hon i stort sett vägrar göra dom. Vad ska vi göra?? Vi har försökt med att ta bort datan/ipad/wii i en vecka, förbud att leka med kompisar om hon inte gör dom riktigt....Men inget hjälper. Vad ska vi göra??

Vi sa att vi egentligen skulle strunta i det, vi påminner henne om läxan....säger hon Nej då så Ok. Så får hon se hur kul det är på fredagen sen när hon har sitt prov och hon inte kan ett ord av glosorna.

Eller hur ska vi göra?? Blir stört tokig på detta!!

• Svar på tråden J*vla tjat att göra läxorna varje gång!!!
  • Stjärnfall76

Ofta ogillar barn ämnen som de är lite svagare i. ett sätt att göra det roligare är ju att träna extra så hon bli duktig. Det är ju roligare när man känner sig duktig.

• scrapparlotta
    Stjärnfall76 skrev 2015-01-07 13:03:34 följande:

HUr menar du att det inte hjälper att ta bort elektroniken och leken? Bryr hon sig inte om att spela och leka?

Nu har det ju blivit bättre så nu tar vi inte bort nåt så länge hon fixar det så bra som hon gör nu....

Men då, när hon totalvägrade....vi tog bort data/ipad/telefon/wii i en vecka....och ingen lek med någon den dagen om hon inte försökt göra nån läxa innan. Så nä, hon lekte inte med nån....tjatade om att få spela på allt och satt mycket och surade över det...men nån läxa gjorde hon inte.

Men som sagt, det har blivit mycket bättre. Kan helt kart bli ännu bättre, men hon är på väg åt rätt håll
  • pingvin88

Skulle det bli roligare ifall ni gjorde användbara meningar med glosorna i?

Så det känns mer värt att lära sig det.

• Stjärnfall76
    scrapparlotta skrev 2015-01-07 13:11:55 följande:
    Nu har det ju blivit bättre så nu tar vi inte bort nåt så länge hon fixar det så bra som hon gör nu....

Men då, när hon totalvägrade....vi tog bort data/ipad/telefon/wii i en vecka....och ingen lek med någon den dagen om hon inte försökt göra nån läxa innan. Så nä, hon lekte inte med nån....tjatade om att få spela på allt och satt mycket och surade över det...men nån läxa gjorde hon inte.

Men som sagt, det har blivit mycket bättre. Kan helt kart bli ännu bättre, men hon är på väg åt rätt håll
    Kanske har hon lättare för det nu. Vet inte hur det var innan, men tänk själv om man känner sig dålig på nåt, så  är det klart inte kul.

Skönt att det går bättre!

Vi kör som sagt alltid läxa före spel. Vill ha det om vana och hoppas det håller i sig
  • scrapparlotta
    Stjärnfall76 skrev 2015-01-07 13:06:58 följande:

Jag menar, vill hon aldrig leka eller titta på TV och har vraken sett tv eller lekt på ett helt år nu

Läxor är något man gör, och engelska är superviktigt. Det handlar om hennes framtid, men det är hon för liten och omogen för att förstå.

Vi diskuterar det inte utan förutsätter att våra barn gör bra ifrån sig. Vi gör läxor innan man leker eller spelar tvspel. Det bara är så. Liksom att vuxna bara måste gå till jobbet.

Hahaha....jo, vi tog bort det dom veckorna det var värst. Ibland gjorde hon väl små försök och då fick hon leka och så. Sen vissa veckor orkade vi inte bry oss bara måste jag väl säga åxå. Så visst fick hon leka med kompisar och spela och så...självklart. Men dom veckorna vi sa att vi tar bort allt...så hjälpte inte det. Hon gjorde liksom inte läxor ändå.

Vi förklarar för henne hur viktig engelskan är, att det måste man kunna för att funka i arbetslivet sen framöver. Och inte bara arbetslivet...engelskan finns ju runt om oss hela tiden...
  • aleydis

Hej, undrar bara om detta med tiden ni satt 30 min, du skriver att hon lär sig orden och bara vill sitta 20 min och att det går bra på förhören. Har hon då verkligen så svårt för engelska eller vad är problemet? Det känns lite onödigt att sitta 30 min x 4 för typ 10 engelska glosor om hon kan orden. Varför inte bara 5-10 minuter om dagen? Första dagen direktöversätta, andra dagen skriva meningar, tredje dagen muntligen etc.

• scrapparlotta
    aleydis skrev 2015-01-07 13:23:20 följande:

Hej, undrar bara om detta med tiden ni satt 30 min, du skriver att hon lär sig orden och bara vill sitta 20 min och att det går bra på förhören. Har hon då verkligen så svårt för engelska eller vad är problemet? Det känns lite onödigt att sitta 30 min x 4 för typ 10 engelska glosor om hon kan orden. Varför inte bara 5-10 minuter om dagen? Första dagen direktöversätta, andra dagen skriva meningar, tredje dagen muntligen etc.

Ja det är ju det att hon lär sig fort....bara hon sätter sig ner och gör dom ordentligt. Hon är jättelättlärd. Hon har svårare med meningar, men glosor kan hon lätt för. Men hon fattar inte det....hon vill ju inte sätta sig med läxan...
  • No Logo

10 glosor hade vi nog lagt max 20 min på, totalt räknat över hela veckan. Då kan barnet stava orden, översätta från båda hållen, och vi hinner dessutom läsa kapitlet högt för varandra ett par gånger också. Ert barn kanske klagar för att hon får öva för länge på saker hon redan lärt sig? Kolla med läraren hur lång tid han/hon anser att dottern behöver lägga på glosläxan.

• lövet2

Jag förstår inte riktigt här. Hon är 9 år, har glosläxa och förväntas sitta med boken och läsa glosorna?

Här säger jag orden på svenska och hon säger dem på engelska, och det kör vi t ex medan jag borstar hennes hår eller något. 3 minuter så är det klart. När hon väl kan orden (dottern är inte direkt lättlärd, så det kan ta 3-4 dagar), så skriver jag ner de svenska orden på ett papper och dottern skriver de engelska på ett annat papper. Det tar också bara ett par minuter varje gång och är inget att direkt bråka om.

• Linc

Har inte läst alla svar du fått men jag själv fick en aha upplevelse av min 13åring för några veckor sedan. Hon har alltid hatat sina läxor men nu när hon går i 7an så har det verkligen lossnat och hon har börjat höja sina betyg.

Det hon sa till mig som jag inte haft en aning om ang. just engelskan var att hon inte förstod att engelskans bokstäver var samma som svenskans. Hon förklarade som att hon trodde att A tex. kunde låta eller betyda exempelvis K eller nån annan bokstav så hon visste inte hur hon skulle förstå stavningen och vilket ord det skulle bli. Och när hon insåg att bokstäverna var samma som i svenskan så släppte allt och nu läser hon böcker på engelska flytande. :) Så... fråga er dotter om hon kan förklara vad hon upplever svårt/tråkigt/oförklarligt :)

Lycka till!!

Svar på tråden J*vla tjat att göra läxorna varje gång!!!