• strumpan123

Någon mer med graviditetsdiabetes?

Känner mig lite ensam, har inte någon annan att prata med om graviditetsdiabetes så undrar om det finns fler där ute som åkt på detta?

Fick reda på det i v12 på tidig glukosbelastning och är nu i v19 (18+2)

• Svar på tråden Någon mer med graviditetsdiabetes?
  • kokos
    hundtok skrev 2014-05-28 22:15:43 följande:

Jag födde en liten dotter i måndags i vecka 38+4. 3205g så väldigt normalstor. Både hon och jag har haft bra socker sedan dess. Och alla graviditetskilon försvann första dygnet.

Stort grattis
  • strumpan123
    skorpan123 skrev 2014-05-24 20:39:10 följande:
    Jag har fått en flicka! 38+6 kom hon, i söndags. Allt har gått jättebra, hon vägde 4115g. Hon hade extremt lågt blodsocker när hon föddes, men redan samma kväll var hennes socker bra och när hon var ett dygn så så slutade dom kolla henne. Jag fick sluta med insulin efter förlossningen och skall sköta mig i två veckor och sedan kolla hur jag klarat mig utan insulin och om jag skall börja ta det igen. Det har gått rätt bra hittills, men hade 10,6 idag efter att ha ätit vitt bröd...  Hur som helst känns det så fantastiskt att hon är ute och mår bra! Hoppas det går bra för er andra med!

Grattis :)) skönt att hennes värden blev bra så snabbt.
  • strumpan123
    hundtok skrev 2014-05-28 22:15:43 följande:
    Jag födde en liten dotter i måndags i vecka 38+4. 3205g så väldigt normalstor. Både hon och jag har haft bra socker sedan dess. Och alla graviditetskilon försvann första dygnet.

Grattis :)))
  • strumpan123

Har inte orkat vara inne så mycket här, varit så trött. Varit på många kontroller med vattnet och ctg och vattnet har varit ganska sparsamt som dom sagt....och idag skulle jag på diabeteskoll bara trodde jag men dom passade på att kolla vatten och hur stor bebis är idag även fast jag hade en tid på onsdag. Hon är ca 2300 gram och vattnet hade försvunnit lite mer så jag fick inte åka hem. Nu är vi på förlossningen och ser om värkarna vill komma igång efter ballong och tagit hinnorna. V37+0 idag.

• Insanejane77
    strumpan123 skrev 2014-06-02 16:51:14 följande:
    Har inte orkat vara inne så mycket här, varit så trött. Varit på många kontroller med vattnet och ctg och vattnet har varit ganska sparsamt som dom sagt....och idag skulle jag på diabeteskoll bara trodde jag men dom passade på att kolla vatten och hur stor bebis är idag även fast jag hade en tid på onsdag. Hon är ca 2300 gram och vattnet hade försvunnit lite mer så jag fick inte åka hem. Nu är vi på förlossningen och ser om värkarna vill komma igång efter ballong och tagit hinnorna. V37+0 idag.
    Oj, det var ingen stor bebis det! Och spännande att ha tagit hinnorna och satt ballong :D
    Bra att dom sätter igång dig om vattnet är sparsamt, så hoppas det går undan nu då :) LYCKA TILL! *turspark*

Själv är jag ENORMT stor och min bebis uppskattades ligga 18% över kurvan för två veckor sedan... Hon lär ju vara ännu större vid det här laget. Jag är glad om hon väger under 5 kg när hon kommer på tisdag om en vecka... 
  • strumpan123

Allt gick bra och ganska fort.
    Bebis vägde hela 2560 gram =) sockervärdena efter var jättebra förutom ett.

Så underbart att hon är här nu.
    Själv har man glömt att testa, tog något fastevärde och har tagit efter lunch 1 gång så måste testa lite mer men har ju annat att tänka på :P
    Nu när vi landat hemma så nu kan jag försöka testa mer.

Medicinen sa dom åt mig att sluta så fort hon kommit. Får se vad efterkontrollerna säger sen.

• Insanejane77

Hej! Ursäkta att jag inte uppdaterat på länge!

Nu har jag fått min lilla docka och hon vägde 4080 g och var  52 cm lång i v 38+2. Ingen liten pjäs direkt :D
    Min diabetes är borta, försvann mer eller mindre direkt efter jag var förlöst, samma med mitt höga blodtryck.

GRATTIS Stumpan123! {#emotions_dlg.flower}

• kokos
    Insanejane77 skrev 2014-06-18 11:01:57 följande:
    Hej! Ursäkta att jag inte uppdaterat på länge!Nu har jag fått min lilla docka och hon vägde 4080 g och var  52 cm lång i v 38+2. Ingen liten pjäs direkt :D

Min diabetes är borta, försvann mer eller mindre direkt efter jag var förlöst, samma med mitt höga blodtryck.

GRATTIS Stumpan123! 

Min diabetes försvann också. Däremot har jag fått tabletter för mitt blodtryck
  • kokos
    Insanejane77 skrev 2014-06-18 11:01:57 följande:
    Hej! Ursäkta att jag inte uppdaterat på länge!Nu har jag fått min lilla docka och hon vägde 4080 g och var  52 cm lång i v 38+2. Ingen liten pjäs direkt :D

GRATTIS Stumpan123! 

Min diabetes försvann också. Däremot har jag fått tabletter för mitt blodtryck
  • Insanejane77

Kokos: Det fick jag efter min första graviditet och fick äta medicin i 6 månader, men sen blev det normalt igen! Hoppas det blir samma för dig!

• skorpan123

Min diabetes har INTE försvunnit :( Om någon mer har kvar den säg till, så kan vi tycka synd om oss själva ihop och följas åt ;)

• kokos

Någon som haft graviditetsdiabetes en graviditet och blivit gravid igen? Hur gick det andra graviditeten? Vi planerar barn nummer 4 men jag är lite nervös då jag fick graviditetsdiabetes..

• mammaSöt

Hej. Någon som fortfarande är gravid??? Har fått insulin 4 sprutor om dagen och mäter blodsocker innan å efter måltiderna. Tul idag och + 39% någon som fått tidigare snitt pga diabetesen????

• Sunzhine

Hejsan Svejsan, gjorde en sån här tråd häromdagen..Hittade då ingen ny tråd alls om detta.

Vad "roligt" att hitta denna o kunna bolla tankar o sånt med fler i samma sits.
    Väntar mitt tredje o är i v.30 + 4..Hade grav.diabetes med mina andra 2 också.

Däremot har jag haft mycket högre socker denna ggn mot de tidigare graviditeterna, jag hade 9,1 i fastande värde när jag skulle göra glukosbelastningen.

Så det behövdes ju inte att dricka den.
     Mätte mitt långtidssocker "HbA1c" och låg på 56, vilket tydligen är alldeles på tok för högt. Men på sjukhuset ville dom ge mig några dagar för att kunna mäta mitt socker o föra dagbok, o se om jag möjligen behöver insulin i slutet av veckan.

Har läst mycket om LCHF o grav.diabetes.. o det verkar ju vara ganska sunt, jag har testat detta i 2dgr nu o tycker att jag känner mig piggare och det verkar som sockret går ner.. *håller tummarna på detta* ...

Några fler som äter LCHF, o hur har det fungerat för er isåfall?

En dum fråga kanske..men man ska ju sticka sig o kolla blodsocker innan måltid samt 1,5 timme efter.

Men är det 1,5 tim efter före-stickningen eller

1,5tim efter sista mat-tuggan ..

Solig

• Sunzhine
    Haha..vilken osis..såg nu att tråden är gammal.. ..Men kanske finna någon som hakar på Solig
  • kokos

Jag är gravid med nummer 4 i vecka 16. Kollar mitt socker hemma och är så länge ligger det okej. När började ditt öka? Tar du insulin?

• Sunzhine
    kokos skrev 2015-01-21 17:43:49 följande:

Jag är gravid med nummer 4 i vecka 16. Kollar mitt socker hemma och är så länge ligger det okej. När började ditt öka? Tar du insulin?

Hej, vad skoj att ngn mer hänger med :)

Jag vet inte riktigt när mitt började att öka, men blev ju skickad för att göra en G-belastning i vecka 30 nu, just för att jag haft det med dom andra också..

Har däremot inte haft insulin med dom andra, men det verkar som att jag behöver det denna gången :-/

Själv då, hade du kvar grejer då så att du kunde testa hemma såpass tidigt?

För nu var det ju nytt att man fick behålla alla saker, det fick man ju inte för ett par årsen.

Det måste ju vara ett stort plus o börja mäta tidigt o se..

Behöver du insulin eller har du klarat dig?

Svar på tråden Någon mer med graviditetsdiabetes?