Anonym (i feel you) skrev 2014-02-16 08:16:52 följande:
Jag känner att jag inte lyckats få fram andemeningen av det jag säger/skriver... Alla föräldrar har bra och dåliga sidor, bra och dåliga dagar, veckor osv. Det jag menar är att om man som förälder sällan har fokus på barnets behov utan tar hand om dem när barnet uppmärksammar en på dem eller inte alls så är man ingen bra förälder i mitt tycke.
Jag menar inte att om man planerar middagar tre veckor i förväg så är man en bra förälder. Jag menar att om barnet vanemässigt själv måste påminna om att det är hungrigt och föräldern då hoppar ur soffan med ett "Jaha, oj, får se om vi har någon mat hemma då" ja då har man fokus på fel ställe som förälder. I mitt tycke.
Sen tycker inte jag man kan gå ner i detaljer så som du gör med dina frågor, det handlar för min del om ett sätt att förhålla sig som förälder. Att det finns i bakhuvudet att ha koll på vad barnen har för behov och att allt inte kommer som en överraskning hela tiden. Eller glöms bort.
Visst håller jag med både dig o TS - inte tu tal om annat! Men det är även alltför många människor som sitter här på FL o ojar sig över hur man ska vara om man är en "bra" respektive en "dålig" förälder. Jag vill påstå att allt är inte svart eller vitt. Det finns massor med föräldrar som har en hel del större brister - men det går alldeles utmärkt att vara en fungerande förälder ändå.
Det finns så många trådar där främst mammor (men även pappor) absolut inte vill lämna iväg barnet till dess pappa med anledning av att "pappan inte klarar av att ta hand om barnet" på ett sådant sätt som mamman själv önskar.
Jag försöker att vara väldigt kritisk när jag läser dessa trådar eftersom, som jag skrev ovan, allt inte är svart eller vitt.
Det finns lika många olika familjesituationer/levnadssätt som det finns familjer, o jag tycker att man ska vara väldigt försiktig innan man påstår att någon är en "dålig" förälder. Däremot kan man ju ha mindre bra egenskaper, som tillsammans gör att man är dålig på att fungera som förälder eller att man har svårt att få ihop familjelivet eller se barnets behov.
Men är man verkligen en dålig förälder pga detta - man kanske älskar sitt barn o vill det sitt bästa ändå, men man har inte riktigt förmågan till att vara den ultimata föräldern som man "borde" vara?
Jag tror inte att det hjälper dessa människor att bli kallade för "dåliga föräldrar".