• Mamma till viljestark dotter

Hjälp! Ska göra kontrolluppgifter!

Är anställd på ett kontor, och ska nu för första gången göra kontrolluppgifter. Har förstått att de ska vara hos skatteverket senast 31 januari och har nu ångest. Jag har ingen aning hur man gör! Är det svårt?

Har löneprogrammet Visma. Fixar programmet utskrifter av KU? Företaget har också utländska anställda, då har jag förstått att det är särskilda KU? Känner löneprogrammet av det? Nån som har koll på detta?!

• Svar på tråden Hjälp! Ska göra kontrolluppgifter!
  • Philippa

Men du måste säga till att du inte vet hur man gör! Det är viktiga uppgifter som måste stämma innan det skickas till skatteverket!

• Klumpesmatte

Är det kontrolluppgifter på löner som du ska göra? Har aldrig jobbat i visma. På mitt kontor laddar vi ner ett program från skv.se som hanterar det. Vi fyller i uppgifter och skickar sen fil till skv. Det går även att ladda hem blanketter och skicka in per post.

Jag har alltid fått tydlig och bra hjälp när jag ringt till skv med frågor om ku. Det ska finnas broschyrer tror jag på hemsidan. Ring dem så får du hjälp om ingen annan kan visa dig.

• Klumpesmatte

Oj nu såg jag ju tydligt att det är löner det handlar om.

Nej, det är inte svårt alls men som med allt nytt så verkar det svårare än vad det är. Du kan fixa det själv med hjälp av skv på telefon + läsa på lite i deras broschyrer.

• Matlat

Vem gjorde kontrolluppgifterna förra året? Ring personen och be om hjälp (oavsett om denne är kvar i firman eller ej, endast eget dödsfall är giltig ursäkt för att den personen inte ska bli uppringd av dig). 

• jassikan

Inte svårt alls, åtminstone inte för de svenska ni har anställda.

Har du bank id som är kopplat till företaget?
    I så fall kan du ladda upp filerna från Visma direkt till SKV. Åtminstone för de svenska medarbetarna.

Har du inte bank id som är kopplat till företaget lägger du filerna på en cd och skickar in den.

Här finn info, steg för steg:
    https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/7p8c09auxz1ik

• nine05

Gå in på www.skatteverket.se där finns information hur du ska göra. Fixar du inte att skicka med fil. Ta då ut papperblanketter, Ku10 för de som ska skatta fullt ut i Sverige, Ku13 för de som har sink-beslut. Gköm inte ta ut sammandrag som ska skickas med. Alternativt ring skatteupplysningen imorgon de kan hjälpa dig.

• chris Visma Spcs

Hej.

Om det är ett löneprogram från Visma Spcs så kanske denna hjälper.

Det finns massor av hjälp, forum mm på www.vismaspcs.se/support

Hittar du inte bra hjälp där så ringer du bara till supporten.

Lycka till.

/chris Jangelöv, Visma Spcs

• Gladskit

De flesta löneprogram har en funktion där man anger när man lägger upp en anställd, vad vederbörande ska ha för kontrolluppgift. Just för att det finns några olika som ska användas vid olika tillfällen. En utlandsboende som arbetar tillfälligt i Sverige kan ansöka om SINK. Men då ska man som arbetsgivare få in ett beslut om SINK från Skatteverket om man ska ha rätt att frångå de allmänna reglerna om tabellskatt.
    För svenskregistrerade företag som har personal utsänd till andra länder kan det också finnas särskilda regler att ta hänsyn till.

Rent praktiskt när du väl har ordning på vem som ska ha vilken KU så borde det finnas en rapport som skriver ut informationen antingen så att du med Skatteverkets fiffiga program kan skapa blanketter, eller så att du får ut kolumner ruta för ruta och kan fylla i blanketten själv. Den finns på Skatteverkets hemsida. Är det få anställda så kan det gå lika snabbt.

Tänk på att inte bara skicka ut KU till de anställda utan se till att skicka in samma information till Skatteverket också!

Svar på tråden Hjälp! Ska göra kontrolluppgifter!