• Anonym (ledsen student)

Jag behövde klara tentan för B-kurs men missade, vad händer nu?

Idag gjorde jag en löjligt svår tenta! (40 slumpade frågor med svarsalternativ och svarar man fel så får man minus). Jag behövde 20 för att bli godkänd, jag svarade på 33 som jag trodde jag hade koll på och trodde verkligen jag skulle iaf bli godkänd och så fick jag 10! Sitter och nästan gråter. Jag vet att det bara är att vänta in omtentan men eftersom jag inte klarade mina sista 7 hp i kursen får jag inte gå vidare och läsa en kurs som mer eller mindre bygger på den jag läst nu (ett annat universitet). 

Kursen går endast på vårterminen och jag tror inte jag kan få dispens från umeå univ, även om jag förstår att jag kan försöka göra det ändå. 

Men vad nu då? Vad händer via antagning.se? Jag har blivit struken från mitt andra och tredjehandsval då jag på sätt och vis är antagen, men samtidigt är jag inte det. Kommer jag att behöva en restkurs nu om jag vill fortsätta med studierna? 

Så enligt antagning.se är jag antagen men Umeå lär sparka ut mig/inte låta mig skriva in mig på kursen...

Ge mig råd på hur jag ska göra nu! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-17 21:45
    Å så är det ju helg nu... Ingen att ringa och fråga. =(
  • Svar på tråden Jag behövde klara tentan för B-kurs men missade, vad händer nu?
  • Ramborg

Beklagar - så trist situation.

Om jag vore du skulle jag kontakta nån studievägledare eller liknande, för det låter väldigt komplicerat.

Hoppas det ordnar sig.

42.
  • Mamori

Är du säker på att du behöver poängen från Akursen och inte bara ha läst den? Tror jag lyckats göra så på Umeå uni någon gång. Det är inte en del av ett program?

Mamori skrev 2014-01-17 22:26:53 följande:
    Är du säker på att du behöver poängen från Akursen och inte bara ha läst den? Tror jag lyckats göra så på Umeå uni någon gång. Det är inte en del av ett program?

Nej, det är inte ett del av ett program. Det står dessutom följande på kursens hemsida "Behörighetskrav: KURS I, 15 hp och KURS II, 15 hp eller motsvarande."

I välkomstbrevet följande: 

Självregistrering och kursstart
    För att kunna läsa kursen behöver du uppfylla behörighetskravet, vilket är att du ska ha läst en
    grundkurs i kriminologi som motsvarar 30 hp. Vid terminsstart kontrollerar vi att du uppfyller
    villkoret.

Det är möjligt att jag kan ha den släpande jag vet inte, registrering för kursen skulle skett nu i veckan men jag har inte befogenhet att regga mig ännu. Och på tisdag, enligt hemsidan så släpps min plats =/

På ladok syns endast 12 poäng trots att jag i dagsläget har 23 :S (tentabetyg som inte kommit upp i ladok ännu)

Kollade antagning.se men det finns ju inget av det som erbjuds som jag vill läsa eller som är relevant till min utbildning :( 

Ramborg skrev 2014-01-17 21:41:24 följande:
    Beklagar - så trist situation.

Om jag vore du skulle jag kontakta nån studievägledare eller liknande, för det låter väldigt komplicerat.

Hoppas det ordnar sig.
    Tack för din empati Solig
  • Fannypack

Står det att du är antagen eller antagen med villkor? Om det första som står så kan det vara så att det räcker att du har läst Kriminologi 30 hp, dvs varit registrerad på kursen men du behöver inte ha tagit några poäng egentligen. Detta var vanligt på de mattekurser jag läste. Ett annat vanligt "system" är att det krävs 75% av poängen på behörighetsgivande kurs. 

I princip gäller att står det "antagen" så gäller detta, gynnande myndighetsbeslut kan inte ändras. 

Står det antagen med villkor får du höra av dig till institutionen och fråga. Är det en populär kurs kan det bli svårt att klämma in dig, men min erfarenhet är att det oftast går att klämma in en extra student, i alla fall på grundnivå. 

Fannypack skrev 2014-01-18 00:34:06 följande:
    Står det att du är antagen eller antagen med villkor? Om det första som står så kan det vara så att det räcker att du har läst Kriminologi 30 hp, dvs varit registrerad på kursen men du behöver inte ha tagit några poäng egentligen. Detta var vanligt på de mattekurser jag läste. Ett annat vanligt "system" är att det krävs 75% av poängen på behörighetsgivande kurs. 

I princip gäller att står det "antagen" så gäller detta, gynnande myndighetsbeslut kan inte ändras. 

Står det antagen med villkor får du höra av dig till institutionen och fråga. Är det en populär kurs kan det bli svårt att klämma in dig, men min erfarenhet är att det oftast går att klämma in en extra student, i alla fall på grundnivå. 

Det står antagen med villkor. =/ 

På hemsidan står det tillträde: Kurs 1 och kurs 2 på 15hp vardera. (Inget om avklarade poäng, jag kände att det var underförstått) Samtidigt står det i välkomstbrevet att för att vara behörig ska man ha läst en kurs motsvarande 30hp. Men inte att man måste vara godkänd på alla poäng. Vilket då får mig att fundera om jag juridiskt kan kräva min plats då jag kan ha tolkat att jag endast behövde läsa kursen och inte att jag var tvungen att ha ett visst antal avklarade poäng, eller?

Angående registrering ändå... Det var 31st förstahandssökande och totalt 151 sökande. Jag ser att de tagit in totalt 35 st samt att det finns 7 st reserver i gruppen sen anmälan. Men tittar jag på år 2013s statistik så ser jag att det då bara fanns 12 platser på kursen (de tog in runt 30 då också). vt2011 och 2012 fanns det 15 platser. Det känns som om antalet platser blivit färre samtidigt som söktrycket på kursen ökat. 

• Anonym (prata)

Prata med dem. Jag har varit antagen med villkor många gånger eftersom mina poäng kommit in för sent eller kurser inte varit klara. Det har dock aldrig kollats upp vid kursstart trots att det stått att det ska det så jag har bara gått som vanligt...

• Nyfikna72

Tja livet är ingen räkmacka........det bästa hade väl varit att studera mer så du hade kunnat mera. Att läsa sådär innebär hårt arbete om man ska hänga med, går liksom inte att tro att det nog går bra eller att man nog kan det mesta.

Nyfikna72 skrev 2014-01-18 10:40:15 följande:
    Tja livet är ingen räkmacka........det bästa hade väl varit att studera mer så du hade kunnat mera. Att läsa sådär innebär hårt arbete om man ska hänga med, går liksom inte att tro att det nog går bra eller att man nog kan det mesta.

Men vilken tråkig attityd du kommer med. Det är klart att man alltid kan säga att jag skulle pluggat mer men om du hade vetat hur min höst varit hade du aldrig uttryckt dig så där och varför skulle jag räkna med att inte klara mig när jag har klarat av alla andra sex delmomentstentorna i kursen med marginal genom bara ha läst igenom böckerna en gång. Jag kände ju att det här var svårare och läste därför betydligt mer. Trodde verkligen inte att jag skulle missa, då jag t.o.m siktar på högre betyg. =(

Hårt arbete kan jag själv inte säga att det behövs i mitt ämne. Och klart att man kan missa även om man är väl påläst! Av totalt 12 tentor är det här den första tentan jag missar i mitt liv som högskolestuderande. 

Tack för att du sparkar på den som redan ligger ner. Jag ber dig därför vänligt, sluta komma med argument och kommentarer som inte hjälper mig framåt i min ansökan till högskolestudier.

Till er andra som vill klaga på min eventuella läsbrist. SLUTA! Jag bara undrar hur och vad man kan göra med den situationen jag befinner mig i just nu. 

Anonym (prata) skrev 2014-01-18 10:30:09 följande:
    Prata med dem. Jag har varit antagen med villkor många gånger eftersom mina poäng kommit in för sent eller kurser inte varit klara. Det har dock aldrig kollats upp vid kursstart trots att det stått att det ska det så jag har bara gått som vanligt...
    Här ska man redovisa för studievägledaren (enligt inloggningssidan) innan man kan få tillträde att regga sig på kursen. 
  • Nyfikna72

Det är inte mig du ska vara arg på.......möjligen dig själv. Du skriver ju själv att du klarat dig galant genom att bara läsa böckerna en gång och det är väl bra men har du lärt dig nåt? Kan du redogöra för allt du studerat tidigare och kanske göra omtest på gamla prov och klara dig lika bra? Det är ju såklart tråkigt när det blir så här men jag tror nog många studenter tar lite väl lätt på saker och ting och sen är det alla möjliga fel på allt annat än de själva sen. Jag kan inte ta med i beräkningarna hur din höst har varit för du har inte skrivit nåt om det så du får nog tåla en och annan kommentar som inte passar dig i såna här forum. Din situation är ju inte direkt ovanlig att man vaknar till liv när det väl kanske inte går längre för vidare kurser kanske kräver ett och annat. Trist men sant.

• Anonym (prata)
    Anonym (ledsen student) skrev 2014-01-18 11:11:05 följande:
    Här ska man redovisa för studievägledaren (enligt inloggningssidan) innan man kan få tillträde att regga sig på kursen. 
    Känns jätteskumt för att vara Umeå. Är du säker på att det verkligen är så och inte bara står så? På mina kurser står det att man ska redovisa för kursansvarige att man har tillräckliga förkunskapskrav men ingen har någonsin frågat mig om det när jag väl är där... utan bara registrerat allihop.
    Nyfikna72 skrev 2014-01-18 12:05:21 följande:
    Det är inte mig du ska vara arg på.......möjligen dig själv. Du skriver ju själv att du klarat dig galant genom att bara läsa böckerna en gång och det är väl bra men har du lärt dig nåt? Kan du redogöra för allt du studerat tidigare och kanske göra omtest på gamla prov och klara dig lika bra? Det är ju såklart tråkigt när det blir så här men jag tror nog många studenter tar lite väl lätt på saker och ting och sen är det alla möjliga fel på allt annat än de själva sen. Jag kan inte ta med i beräkningarna hur din höst har varit för du har inte skrivit nåt om det så du får nog tåla en och annan kommentar som inte passar dig i såna här forum. Din situation är ju inte direkt ovanlig att man vaknar till liv när det väl kanske inte går längre för vidare kurser kanske kräver ett och annat. Trist men sant.

Jag är inte arg. Snarare besviken över att folk kommenterar det som inte efterfrågas. Jag ville endast ha eventuella tips och råd på hur jag kunde göra. Prestationen har jag redan en bekräftelse på att den har varit otillräcklig, så varför älta och välta i det?

Men nu när du sagt att livet inte är lätt och jag nu vet att du tycker att jag borde läsa mer, har du andra konkreta tips på hur jag kan göra? (Och inte tips på hur jag ska klara nästa tenta för jag kan inte göra mer än att plugga)

Anonym (prata) skrev 2014-01-18 12:15:01 följande:
    Känns jätteskumt för att vara Umeå. Är du säker på att det verkligen är så och inte bara står så? På mina kurser står det att man ska redovisa för kursansvarige att man har tillräckliga förkunskapskrav men ingen har någonsin frågat mig om det när jag väl är där... utan bara registrerat allihop.
    Det är distansstudier. Kanske det som är skillnaden? Och att tryckte inte varit så hög på den kursen du sökt? Annars vet jag inte. =)
  • Nyfikna72

Nja vad kan man göra nu? Du har ju nästan mer eller mindre konstaterat själv att du inte klarar kraven till nästa kurs? Vad kan ändra på det? Ska du få förtur om det kanske finns personer i kön som har klarat sig......

Vi kommer att kolla om/hur studenter som ska läsa Kriminologi B uppfyller kraven nästa vecka. Om du nu läser en grundkurs i kriminologi och har fått tidigare delar betygsatta så kan vi se det som att du uppfyller villkoret. Jag förstår att det inte går att få betyg till terminsstart för sista delen eftersom tentan är 17 jan. Men om tidigare delar är fullföljda så är det ok.

Det var en av mina kurskamrater som också sökt kursen och som mailat med studievägledaren då hon inte kommer att ha alla delar betygsatta nu till kursstart. 

• msmurphy

När är omtentan? Jag är i samma sits, men omtentan är några dagar efter den nya kursens början så jag får börja ändå. Hör av dig till dem på måndag, är säker på att det fixar sig

Nyfikna72 skrev 2014-01-18 12:24:23 följande:
    Nja vad kan man göra nu? Du har ju nästan mer eller mindre konstaterat själv att du inte klarar kraven till nästa kurs? Vad kan ändra på det? Ska du få förtur om det kanske finns personer i kön som har klarat sig......

Nej men självklart ska jag inte ha förtur från någon som har klarat sig. Det fattar jag väl själv. Frågan är väl vad jag kan göra nu då jag blivit struken på utbildningar/kurser längre ner på min prioritering eftersom jag enligt antagning.se är antagen (fast jag egentligen inte är det då jag inte uppfyller kraven nu). Det är klart att jag fattade att jag kunde missa min tenta och därför ansträngde mig ytterligare. Jag kan kunskapen rätt bra men hade lite otur att de slumpade frågorna tryckte på mina svagare kunskapspunkter. Hade jag haft den här tentan innan ansökningsdatumet var slut kanske jag hade prioriterat annorlunda men då jag redan hade gjort 3 tentor och klarat mig galant trodde jag inte att jag inte behövde oroa mig allt för mkt. 

Det största problemet är inte att jag inte klarade tentan utan att jag blev struken på kurser då jag redan var antagen till heltidsstudier. Vilket gör att jag inte kommer in på varken de eller den jag sökte i första hand. 

• Nashico
    msmurphy skrev 2014-01-18 12:27:37 följande:
    När är omtentan? Jag är i samma sits, men omtentan är några dagar efter den nya kursens början så jag får börja ändå. Hör av dig till dem på måndag, är säker på att det fixar sig
    Omtenta i sista veckan i februari. Annars var det en bra tanke! =)

Tack alla som engagerade sig i mitt dilemma. Jag har nu påbörjat B-kursen och är jätteglad!

Svar på tråden Jag behövde klara tentan för B-kurs men missade, vad händer nu?