• Michiyo

3 år gammal och vägrar bli pott tränad. behöver tips

jag har testat nästan allt nu..

jag sätter henne på pottan me jämna mellanrum.
    hon sätter sig på pottan på rutin på morgonen. sen sitter hon gärna där för att dra ut på tiden innan hon ska sova. dagarna är rena mardrömmen med pott träning. man får tvinga henne på pottan eller toaletten, körde med stjärnor och andra roliga belöningar men det gav absolut noll resultat. nu kör jag med att hon får en gelebjörn varje gång hon går till pottan eller toan men det verkar inte fungera det heller. 

hon kan sitta på potta/toan och pinka men det spelar ingen roll för 20 minuter senare pinkar hon igen. hon har ingen blöja på sig om dagarna längre och hon bryr sig inte i att hon blir blöt.. man tycker trosorna och byxorna borde skava men det beror henne inte. hon berättar bara om olyckor om hon gjort nummer 2 för det är iaf obekvämt.

hon går på blöjfritt dagis så hon ser ingen annan i blöja utom hennes lilla syster hemma. till natten får hon blöja och hon nästa hoppar av lycka för att jag ska sätta på henne en blöja igen.. 

men jag måste få henne torr! 

jag vill inte gå så lågt att jag skäller på henne för att hon kissar på sig som andra mammor har gett som förslag. för det hjälpte dom. men det blir väl fel eller? 

• Svar på tråden 3 år gammal och vägrar bli pott tränad. behöver tips
  • Nyfikna72

Ojdå, visste inte ens att det fanns blöjfria dagis......låter lite dramatiskt på nåt vis.

• Michiyo
    Nyfikna72 skrev 2014-01-18 12:08:28 följande:
    Ojdå, visste inte ens att det fanns blöjfria dagis......låter lite dramatiskt på nåt vis.
    tror inte att det finns i sverige. bor i storbrittanien men här är dom inte speciellt hjälpsamma, allt dom säger är "träna henne, sätt henne på pottan varje timme" sen är allt upp till mig.. men uppenbarligen fungerar inte det -.-
  • norrlandsflicka

Går ju inte tvinga. Då får det motsatt effekt. Min son var lite ovillig potträna när han var tre. Han fick Magic stickers varje gång han kissade på pottan och en liten bil varje gång han bajsade. Tog 2-3 månader innan han var helt blöjfri. Dottern är tre nu och inte riktigt säker på toa. Kör trosor hemma dagtid. Hon får små presenter när hon bajsar, för hon har svårare med det. En till sak som funkat bra på båda barnen är köpa fina kalsonger trosor . Sonen fick blixten kalsonger som ju var mkt finare än blöja så då blev det lättare att han var skulle vilja vara utan blöja med.

• elyse

Är det likadant på förskolan, att hon kissar på sig?

• Michiyo

jag har försökt med stickers och hon har fått välja trosor så det blev minnie mus trosor.. men det funkar inte. hon vill ha dom på sig men håller sig inte torr..

elyse skrev 2014-01-18 12:19:37 följande:
    Är det likadant på förskolan, att hon kissar på sig?
    japp. kl 12 pinka och bajja hon på pottan. 12.45 (15 minuter efter dagis starta) fick dom lov och byta på henne. 
  • Nyfikna72

Sen ska du nog skippa pottan........det blir bara en till grej att vänja bort. Alla andra gör det dom ska på toaletten och det kan ett barn göra också. Även vi har försökt med potta men det har nog mest blivit nåt som stått oanvänt.

• norrlandsflicka

Det kommer när hon är redo för det. Bara att kämpa på. Gå ofta på toa och påminna att man ska kissa på toaletten. Är ju svårt i början att känna när dom är kissnödiga. Vi har haft många olyckor i början. Går nog inte påskynda så mkt. En del är torra snabbt, andra inte. Har då nytt rekord med min 3åring. Idag har hon haft trosor sedan morgonen och fortfarande ingen olycka .

• norrlandsflicka
    Nyfikna72 skrev 2014-01-18 12:46:40 följande:
    Sen ska du nog skippa pottan........det blir bara en till grej att vänja bort. Alla andra gör det dom ska på toaletten och det kan ett barn göra också. Även vi har försökt med potta men det har nog mest blivit nåt som stått oanvänt.
    Vi körde potta med sonen. Vet inte hur många gånger han kissat på den och vi inte hunnit tömma och lillasyster hann gå och hälla ut eller vi råkade sparka ut pottan när vi gick på toaletten (trång toalett).. Han var inte direkt villig att börja gå på toaletten istället, men gick väl till slut.
    Är så skönt nu med dottern att hon vill gå på toa som storebror. Hon är riktigt duktig, sitter själv på stora toaletten utan sits eller så.
  • elyse
    Michiyo skrev 2014-01-18 12:44:15 följande:
    jag har försökt med stickers och hon har fått välja trosor så det blev minnie mus trosor.. men det funkar inte. hon vill ha dom på sig men håller sig inte torr..

japp. kl 12 pinka och bajja hon på pottan. 12.45 (15 minuter efter dagis starta) fick dom lov och byta på henne. 
    Vad säger de då på förskolan? De har ju då ett barn som inte är blöjfritt på en blöjfri avdelning...  
  • Michiyo
    norrlandsflicka : jodå jag ska fortsätta försöka. hade hoppats på att det skulle gå lite mera smärtfritt ;) min snart två åriga flicka däremot vill inte ha blöja och ska sitta potta med storasyster HELA tiden så hon lär vara fri långt innan tre års åldern i denna takt :)

elyse skrev 2014-01-18 16:53:03 följande:
    Vad säger de då på förskolan? De har ju då ett barn som inte är blöjfritt på en blöjfri avdelning...
    innan hon började förskolan så pratade jag med lärarna om detta och dom sa att hon fick inte komma till skolan i blöja utan det skulle vara trosor och byxor på henne och att hon nog blir tränad fort. men nu har det gått en stund och dom har börjat gnälla och frågat om jag ens försökt hemma. jag har försökt träna henne sen innan jul 2012 och gjort det i omgångar fram tills slutet av sommaren iår när jag fick veta om blöjfri policy så då har jag kört nonstop. av vad jag förstår kan hon inte stanna om hon inte blir torr och just nu handlar det bara om 3 timmar om dagen.
  • norrlandsflicka
    Michiyo skrev 2014-01-18 20:44:08 följande:
    norrlandsflicka : jodå jag ska fortsätta försöka. hade hoppats på att det skulle gå lite mera smärtfritt ;) min snart två åriga flicka däremot vill inte ha blöja och ska sitta potta med storasyster HELA tiden så hon lär vara fri långt innan tre års åldern i denna takt :) elyse skrev 2014-01-18 16:53:03 följande: Vad säger de då på förskolan? De har ju då ett barn som inte är blöjfritt på en blöjfri avdelning... innan hon började förskolan så pratade jag med lärarna om detta och dom sa att hon fick inte komma till skolan i blöja utan det skulle vara trosor och byxor på henne och att hon nog blir tränad fort. men nu har det gått en stund och dom har börjat gnälla och frågat om jag ens försökt hemma. jag har försökt träna henne sen innan jul 2012 och gjort det i omgångar fram tills slutet av sommaren iår när jag fick veta om blöjfri policy så då har jag kört nonstop. av vad jag förstår kan hon inte stanna om hon inte blir torr och just nu handlar det bara om 3 timmar om dagen.

Jobbigt med sån press. Förstår inte varför förskolan är så hård när det bara är 3 h om dan. Måste vara jobbigare torka kiss och byta kläder än att hon skulle ha blöja på. Den behöver ju inte bytas på 3 h om hon inte bajsar. Är jobbigt till de blir säkra på det där att känna när dom är nödiga. Till dess är det bara gå ofta på toa. Igår fixade min dotter 10 h innan det blev en olycka på lillebrors babygym. Tidigare har vi haft massor med olyckor trots hon gått ofta på toa. Kanske blir så för din dotter med, plötsligt bara kan hon hålla sig längre och inte småkissar stup i kvarten.
  • tjillevipp

Har du testat att låta henne gå med rumpan bar hemma, alltså inte sätta på trosor eller byxor förrän det funkar bra när hon är naken? Det var ett jättebratips för oss och det gjorde jättestor skillnad. Olyckor konstant så fort något åkte rumpan, men när det väl var etablerat utan byxor, så tar man på bara lösa byxor, inga trosor som sitter åt och påminner om en blöja. Man kan vänta länge med trosor tills barnet är riktigt säkert. Kan även rekommendera boken: "Oh Crap, potty training". Det är bara att googla.

Svar på tråden 3 år gammal och vägrar bli pott tränad. behöver tips