• Lalla01

Påväg till utredning utomlands och jag har svårt att förstå begreppen.. snälla hjälp att förklara!

Jag och min man har försökt länge att få barn utan resultat : ( vi bor utomlands sedan ett par år och jag har nu kontaktat en klinik här för utredning. Eftersom jag är helt ny på området så har jag tyvärr ingen aning om hur man går tillväga etc, jag frågade kliniken och dom är mycket hjälpsamma men... jag får svar på mina frågor som jag inte förstår... Detta med cykel etc har jag dålig koll på därför känner jag mig fånig när jag frågar samma sak flera gånger på engelska, får svar men fattar fortfarande inte... Okej, jag fick svar från kliniken att jag ska boka en tid tillsammans med min när: I would recommend that you book an appointment for a consultation with one of our doctors: on the second day of your menstrual cycle (cycle day 2). On this day you will do a blood test to check your current hormone levels and do a transvaginal ultrasound in order to check for any areas of concern, to measure the thickness of your uterine lining and to do an antral follicle count. Our doctor may advise your husband to do a semen analysis as well and therefore he should be abstinent for 3 days before your appointment in order for the results to be as accurate as possible. Based on the results and our findings our doctor can advise which treatment is best suited for your case and inform you of the costs involved. okej och då när är min 2:a dag i min cykel? Hur räknar jag ut detta? Någon vänlig själ som kan hjälpa mig att förstå? Vore super tacksam!

• Svar på tråden Påväg till utredning utomlands och jag har svårt att förstå begreppen.. snälla hjälp att förklara!
  • Lalla01

Alltså.. andra dagen jag har mens? men min är ganska oregelbunden så hur i tusan ska jag veta det? Man ska alltså gå på undersökning när jag har mens? jobbigt...

• Angels
    Lalla01 skrev 2014-01-19 14:27:20 följande:
    Alltså.. andra dagen jag har mens? men min är ganska oregelbunden så hur i tusan ska jag veta det? Man ska alltså gå på undersökning när jag har mens? jobbigt...
    Ja andra dagen i cykeln är andra mensdagen, men det kan ju hända att de räknar olika. Kan du inte bara fråga om det är den andra dagen du har mens som är den dag de syftar på? Att man gör blodprov en viss dag beror på att värdena ser olika ut beroende på vilken dag i cykeln man är på.

Däremot tycker jag du ska ifrågasätta den vaginala undersökningen där de vill mäta slemhinna och äggblåsor (om det är så att det är mensdag två de menar). Mensen är ju till för att stöta ut slemhinnan och hur ska man då kunna mäta den på dag 2 i cykeln? Någonting är det som inte stämmer om du frågar mig, för slemhinnan brukar man mäta senare i cykeln (minns dock inte exakt när för är ett år sedan jag gjorde ivf senast).
  • Bengalen

Det är inget konstigt att de vill göra den första undersökningen på cykeldag 2.
    Kontakta dem den dag du får din riktiga blödning så blir du inbokad till dagen efter.
    De vill mäta slemhinnan för att se att du har blött ut stora delar av den. Dag 2 är också den dag man kan se förutsättningarna inför kommande cykel då man kan räkna hur många antralfolliklar som finns. Blodprovet som tas på cykeldag 2 är FSH.

På min klinik gör de alltid ett första ultraljud just på cykeldag 2 för att säkerställa att allt ser fint ut, inga gamla cystor etc innan man får starta upp en ny stimulering. Oroa dig inte för att du har mens. De är hur vana som helst vid det.

• Angels
    Bengalen skrev 2014-01-20 06:08:06 följande:
    Det är inget konstigt att de vill göra den första undersökningen på cykeldag 2.
    Kontakta dem den dag du får din riktiga blödning så blir du inbokad till dagen efter.
    De vill mäta slemhinnan för att se att du har blött ut stora delar av den. Dag 2 är också den dag man kan se förutsättningarna inför kommande cykel då man kan räkna hur många antralfolliklar som finns. Blodprovet som tas på cykeldag 2 är FSH.

På min klinik gör de alltid ett första ultraljud just på cykeldag 2 för att säkerställa att allt ser fint ut, inga gamla cystor etc innan man får starta upp en ny stimulering. Oroa dig inte för att du har mens. De är hur vana som helst vid det.

Det var helt klart något nytt för mig, att mäta slemhinnan på dag 2 i cykeln. Aldrig gjort men låter ju som en klok idé att se så allt ser bra ut även vid blödning.

Vilken klinik går du på?

• Mar14
    Lalla01 skrev 2014-01-19 14:27:20 följande:
    Oroa dig inte för det. Det är vana att kvinnor har mens och om det visar sig att ni behöver hjälp så är det lika bra att du kommer över all eventuell blygsel, för ju tydligare och öppnare man vågar prata om sig själv och sin kropp, ju bättre hjälp kan man få.

Att du har orgelbunden mens är i sig ett problem, och något du bör tala om för kliniken. Hur oregelbunden är den? Det kan vara värt att försöka få hjälp att stabilisera den först, innan ni betalar jättemycket för en IVF. Det finns lite olika sätt att göra det, både med mediciner och naturmediciner och naturligtvis är det jätteindividuellt vad som fungerar och vad man trivs med. Men, som sagt, en oregelbunden menscykel tyder på att hormonerna inte är helt i balans och då blir det svårare att bli gravid.

Ett annat tips är att googla just menscykeln för att se vad de olika faserna kallas, samt att börja skriva upp för dig själv hur din cykel ser ut. Det gör det mycket lättare att få rätt hjälp. När det gäller IVF och att försöka få barn så är det tyvärr ofta så att man får vara sin egen advokat och läsa på rätt mycket själv för att vara säker på att man får rätt hjälp.

Lycka till!
    Bloggar om 'husmorstips' för att bli gravid. -> www.frejochfreja.se/fertilitetsbloggen/
  • Bengalen
    Angels skrev 2014-01-20 11:34:03 följande:

Det var helt klart något nytt för mig, att mäta slemhinnan på dag 2 i cykeln. Aldrig gjort men låter ju som en klok idé att se så allt ser bra ut även vid blödning.

Vilken klinik går du på?

Jag går på CFC- Copenhagen Fertility Center. Jag tror det är vanligare utomlands att man inte vill att patienten ska köra igång stimuleringen utan att ha gjort ett första ultraljud. 
  • Angels
    Bengalen skrev 2014-01-20 13:51:00 följande:
    Jag går på CFC- Copenhagen Fertility Center. Jag tror det är vanligare utomlands att man inte vill att patienten ska köra igång stimuleringen utan att ha gjort ett första ultraljud. 
    Så är det säkert, men vår klinik i Tjeckien har aldrig sagt något om det, så är säkert olika från klinik till klinik också. Ska däremot be om det till nästa gång, för är ju intressant oavsett.
  • savannasmamma

Lägger till mig här: Vi är inne på triangeln i Köpenhamn och vi är på sprutdag 4 Andra Månsdagen var vi inne på ultraljud och fick besked att vi skulle börja spruta dag 3 i mensen. Jag tycker inte det är helt behagligt att bli undersökt vid mens men det var inga problem fick bättre än förväntat!!

Svar på tråden Påväg till utredning utomlands och jag har svårt att förstå begreppen.. snälla hjälp att förklara!