• Anonym (Kluven..)

Fattar inte hur jag ska orka ha dotter hemma när jag är föräldraledig med bebis samt ha mina två bonusbarn själv vv..

Sitter i en riktig rävsax.
    Jag är gravid och väntar mitt och sambons andra barn tillsammans. Dottern går just nu på dagis sedan i september men ska säga upp platsen när bebisen kommit.
    Trivs inte alls med dagiset av många olika anledningar.

Sen är det så att sambon har två relativt stora barn sedan tidigare på 12 och 9år. 
    Dom vill börja vara hos oss vv och ena delen av mig säger -SJÄLVKLART medans andra delen av mig skriker bara NEJ..
    Grejen är den är att sambon ligger borta på jobb från måndag morgon till torsdag kväll. 

Har haft en jobbig period med hans barn senaste året och jag känner att nu när dom vill vara mer hos oss så måste jag ställa upp på det och göra så dom känner sig lika välkommen hit. Dom ser inte vårat hem som ett hem just nu.

Jag tycker om dom jätte mycket men vet bara inte hur jag ska räcka till. Jag kan känna att jag borde vetat vad jag gav mig in på från början när jag valde en man med barn. 
    Vet med mig att barnens mamma också vill att dom ska vara mer hos oss då hon också har två småbarn med en ny man och får ta mycket själv hemma hos dom.

Barnen kan ta sig till och från skolan själv och kommer hem vid 15 tiden så det är egentligen inte så många timmar dom är vaken.

Hur hade ni tänk?
    Vill att dom inte ska känna att jag stöter bort dom för de tror dom nu..

• Svar på tråden Fattar inte hur jag ska orka ha dotter hemma när jag är föräldraledig med bebis samt ha mina två bonusbarn själv vv..
  • Anonym (mm)

Kluven, jag har inte riktigt förstått, är mannen helt inne på att hans tidigare barn ska bo vv, och tas omhand av dig?

• Anonym (Bonuspappa)
    Anonym (Kluven..) skrev 2014-01-30 22:35:49 följande:
    Jo, det stämmer hon har en ny man som också jobbar borta...

Okej, jag har inte kunnat läsa mig till det men det är kanske något som diskuterats någon annanstans. Har hon barn med honom med?
  • Anonym (?)
    Anonym (Kluven..) skrev 2014-01-31 09:15:56 följande:
    Jag har börjat tröttna totalt och med facit i hand vet jag att det inte kommer bli någon förändring från sambons sida. 
    Jag har tröttnat totalt nu och efter denna vecka då han och hans kollegor tar sig en öl på puben efter jobbet och han tränar på hotellets gym så inser jag ju mer och mer och utefter några svar härifrån att han tycker det är bekvämt och säkert lite roligt och jobba borta.
    Har varit in och kollat på utbytet av lägenheter på olika hemsidor.. 
    Vad har gym o nån öl med kollegor med det beslutet att göra ? Ska han ligga på hotellrummet o vara ensam när han är borta ? Klart han tycker det är lite kul med det jobbet annars har han väl beklagat sig !
  • Anonym (Bonuspappa)
    Anonym (Kluven..) skrev 2014-01-31 09:15:56 följande:
    Jag har börjat tröttna totalt och med facit i hand vet jag att det inte kommer bli någon förändring från sambons sida.  Jag har tröttnat totalt nu och efter denna vecka då han och hans kollegor tar sig en öl på puben efter jobbet och han tränar på hotellets gym så inser jag ju mer och mer och utefter några svar härifrån att han tycker det är bekvämt och säkert lite roligt och jobba borta. Har varit in och kollat på utbytet av lägenheter på olika hemsidor.. 

Sorgligt, mycket sorgligt! Speciellt som att det nu kommer finnas fyra barn som inte kommer ha särskilt stor kontakt med sin pappa. Men du kan lära dig något av exet historia, att använda sig av barnen för att få pappan att ta ansvar kommer troligtvis inte leda någon vart. Min fru och jag har resonerat som så att barnen har 100% tillgång till vårt hus, inte tagit ut några underhållspengar från pappan just för att han aldrig ska kunna säga att ni får inte komma hit för jag betalar för er att ni ska äta hos mamma (detta senario skulle vara mycket troligt eftersom att han skrikit åt barnen att de inte får komma när dom kommit "fel vecka") vi ser det som att vi kan aldrig kompensera för pappans misstag men de ska aldrig behöva tveka att de är välkomna hos oss.
  • Anonym (Bonuspappa)
    Anonym (?) skrev 2014-02-02 09:22:24 följande:
    Vad har gym o nån öl med kollegor med det beslutet att göra ? Ska han ligga på hotellrummet o vara ensam när han är borta ? Klart han tycker det är lite kul med det jobbet annars har han väl beklagat sig !

Jag tror nog att TS har lite mer att grunda sitt beslut på än bara det, du kan inte se den röda tråden i hans agerande och förhållningssätt?
  • Brumma
    Anonym (Bonuspappa) skrev 2014-02-02 09:11:51 följande:

Okej, jag har inte kunnat läsa mig till det men det är kanske något som diskuterats någon annanstans. Har hon barn med honom med?
    Vad jag kan läsa mig till har mamman skaffat fyra barn. Alltså TS två bonusbarn plus två till med sin de barnens bonuspappa.
  • Brumma
    Anonym (Bonuspappa) skrev 2014-02-02 09:22:42 följande:

Sorgligt, mycket sorgligt! Speciellt som att det nu kommer finnas fyra barn som inte kommer ha särskilt stor kontakt med sin pappa. Men du kan lära dig något av exet historia, att använda sig av barnen för att få pappan att ta ansvar kommer troligtvis inte leda någon vart. Min fru och jag har resonerat som så att barnen har 100% tillgång till vårt hus, inte tagit ut några underhållspengar från pappan just för att han aldrig ska kunna säga att ni får inte komma hit för jag betalar för er att ni ska äta hos mamma (detta senario skulle vara mycket troligt eftersom att han skrikit åt barnen att de inte får komma när dom kommit "fel vecka") vi ser det som att vi kan aldrig kompensera för pappans misstag men de ska aldrig behöva tveka att de är välkomna hos oss.
    Lustigt det där... Här kan vi inte göra avdrag i underhållet när vi har bonus extra (på semestern tex kan hon välja att vara här åtta veckor). Gör vi avdrag får hon inte komma för då förlorar mamma pengar....

Men om pappan har dem vv - varför "låter ni bli" att ta ut underhåll? Det ska han väl ändå inte betala om han har barnen vv?
  • Anonym (?)
    Anonym (Bonuspappa) skrev 2014-02-02 09:24:35 följande:

Jag tror nog att TS har lite mer att grunda sitt beslut på än bara det, du kan inte se den röda tråden i hans agerande och förhållningssätt?
    Varför då skriva det hon skrev ?
  • Anonym (Bonuspappa)
    Anonym (?) skrev 2014-02-02 09:34:15 följande:
    Varför då skriva det hon skrev ?

Har du läst hela tråden?
  • Anonym (Bonuspappa)
    Brumma skrev 2014-02-02 09:25:14 följande:
    Vad jag kan läsa mig till har mamman skaffat fyra barn. Alltså TS två bonusbarn plus två till med sin de barnens bonuspappa.

Såg det nu, ännu mer sorgligt med en mamma också som inte lär sig av sina misstag och nu använder sina barn som brickor i ett spel.
  • Anonym (?)
    Anonym (Bonuspappa) skrev 2014-02-02 09:35:18 följande:

Har du läst hela tråden?
    Ja har följt denna tråd o läst alla inlägg från start !
  • Anonym (Bonuspappa)
    Brumma skrev 2014-02-02 09:30:12 följande:
    Lustigt det där... Här kan vi inte göra avdrag i underhållet när vi har bonus extra (på semestern tex kan hon välja att vara här åtta veckor). Gör vi avdrag får hon inte komma för då förlorar mamma pengar....

Sorgligt att hushållets ekonomi byggs upp på underhållet (nu menar jag inte de löpande kostnaderna som mat och kläder., jag kan tycka att systemet är lite orättvist. Är du boendeförälder så får du underhåll som är en del att bekosta bostaden. Men som (pappas oftast) så måste man ju lika väl ha kläder, rum och inredning till barnet men får inget stöd för det. Vet inte vad alternativet skulle vara men jag tror inte att det främjar att pappor blir en självklar del av barnets liv efter skilsmässan. Men om pappan har dem vv - varför "låter ni bli" att ta ut underhåll? Det ska han väl ändå inte betala om han har barnen vv?[/quote] När barnen var i de yngre tonåren så hade vi vv men de senaste åren så bor ett av barnen heltid hos oss och besöker knappt pappa, en är vuxen men bodde innan dess max 30% hos pappa och den yngsta tror pappan är 50% men 20-30% är mer nära sanningen. Det sorgliga är att han inte ens förstår att han borde bidra, men när vi behövde bo inneboende hos mina föräldrar i två månader på grund av flytt, då skulle han ha matpengar för att barnen bodde fullt hos honom. Men det är som sagt var ett val vi gjort, vi har två löner och klarar oss okej och ett annat val skulle bara gå ut över barnen.
  • Anonym (Bonuspappa)
    Anonym (Bonuspappa) skrev 2014-02-02 09:51:17 följande:
    Sorgligt att hushållets ekonomi byggs upp på underhållet (nu menar jag inte de löpande kostnaderna som mat och kläder., jag kan tycka att systemet är lite orättvist. Är du boendeförälder så får du underhåll som är en del att bekosta bostaden. Men som (pappas oftast) så måste man ju lika väl ha kläder, rum och inredning till barnet men får inget stöd för det. Vet inte vad alternativet skulle vara men jag tror inte att det främjar att pappor blir en självklar del av barnets liv efter skilsmässan. Men om pappan har dem vv - varför "låter ni bli" att ta ut underhåll? Det ska han väl ändå inte betala om han har barnen vv?

När barnen var i de yngre tonåren så hade vi vv men de senaste åren så bor ett av barnen heltid hos oss och besöker knappt pappa, en är vuxen men bodde innan dess max 30% hos pappa och den yngsta tror pappan är 50% men 20-30% är mer nära sanningen. Det sorgliga är att han inte ens förstår att han borde bidra, men när vi behövde bo inneboende hos mina föräldrar i två månader på grund av flytt, då skulle han ha matpengar för att barnen bodde fullt hos honom. Men det är som sagt var ett val vi gjort, vi har två löner och klarar oss okej och ett annat val skulle bara gå ut över barnen.[/quote] Suck...skriver från ipad
  • Anonym (mm)
    Anonym (Bonuspappa) skrev 2014-02-02 09:22:42 följande:

Märklig uppgörelse. Låter bli ta ut underhåll. Skriker åt barnen.

Att ni alltid har öppna dörrar får stå för er, det funkar inte för alla och barnens väl och självkänsla hänger inte på det (har avhandlats x ggr i olika trådar) men om man skriker på barnen, vad handlar det om? Varför var barnen där på "fel" vecka? Var ni med när han skrek?

Man ska för övrigt aldrig använda sig av barnen för att få någon att göra något. Jag tolkar förhoppningsvis fel men lät som du tyckte man kan göra det om man tror det lönar sig.
  • Brumma
    Anonym (Bonuspappa) skrev 2014-02-02 09:51:17 följande:

Sorgligt att hushållets ekonomi byggs upp på underhållet (nu menar jag inte de löpande kostnaderna som mat och kläder., jag kan tycka att systemet är lite orättvist. Är du boendeförälder så får du underhåll som är en del att bekosta bostaden. Men som (pappas oftast) så måste man ju lika väl ha kläder, rum och inredning till barnet men får inget stöd för det. Vet inte vad alternativet skulle vara men jag tror inte att det främjar att pappor blir en självklar del av barnets liv efter skilsmässan. Men om pappan har dem vv - varför "låter ni bli" att ta ut underhåll? Det ska han väl ändå inte betala om han har barnen vv?
    När barnen var i de yngre tonåren så hade vi vv men de senaste åren så bor ett av barnen heltid hos oss och besöker knappt pappa, en är vuxen men bodde innan dess max 30% hos pappa och den yngsta tror pappan är 50% men 20-30% är mer nära sanningen. Det sorgliga är att han inte ens förstår att han borde bidra, men när vi behövde bo inneboende hos mina föräldrar i två månader på grund av flytt, då skulle han ha matpengar för att barnen bodde fullt hos honom. Men det är som sagt var ett val vi gjort, vi har två löner och klarar oss okej och ett annat val skulle bara gå ut över barnen.[/quote]Nja. Eftersom barnen räknas med om man söker bostadsbidrag brukar det ju inte ses som att bostadskostnaden ingår i underhållet.. Men ja, bonus har eget rum, en garderob med kläder, termo o regnkläder (mamman skickar aldrig med så för att slippa sitta inne köper vi eget), stövlar, cykel, böcker, leksaker, pysselgrejer osv.

Trist när det blir så som du beskriver..
  • Brumma
    Anonym (Bonuspappa) skrev 2014-02-02 09:52:33 följande:

När barnen var i de yngre tonåren så hade vi vv men de senaste åren så bor ett av barnen heltid hos oss och besöker knappt pappa, en är vuxen men bodde innan dess max 30% hos pappa och den yngsta tror pappan är 50% men 20-30% är mer nära sanningen. Det sorgliga är att han inte ens förstår att han borde bidra, men när vi behövde bo inneboende hos mina föräldrar i två månader på grund av flytt, då skulle han ha matpengar för att barnen bodde fullt hos honom. Men det är som sagt var ett val vi gjort, vi har två löner och klarar oss okej och ett annat val skulle bara gå ut över barnen.
    Suck...skriver från ipad[/quote]Vill förtydliga att jag inte riktigt tror på "öppna dörrar". Det kan passa en del men tror att det för de flesta skapar mer problem än det löser. Barnen mår inte dåligt av att veta var de ska vara. De kan inte heller spela ut föräldrarna med att sticka till den andre föräldern om det inte passar... Som förälder (eller bonusförälder) bokar du ofta in mindre barnvänliga saker under tiden du inte har barnen - tex arbetar mer, tränar, reser bort, har vuxenmiddagar osv.

Min bonus (som visserligen bor vh) är alltid välkommen, men hon får höra av sig först o kolla så att det passar o vi vill gärna stämma av med att mamman är ok med att hon inte är där oxå.
  • Ess
    Brumma skrev 2014-02-02 09:30:12 följande:

Men om pappan har dem vv - varför "låter ni bli" att ta ut underhåll? Det ska han väl ändå inte betala om han har barnen vv?
    Det försökte min mans ex också med, hon vägrade skriva på pappret.
    Men han gjorde så att han skrev pappret och sen skickade han det till fk, sen fick dom ta det med mamman. Han fick avdraget han hade rätt till i alla fall. Att neka honom ha barnen kunde hon inte heller eftersom dom hade ett klart och tydligt umgängesavtal.
  • Brumma
    Ess skrev 2014-02-02 10:49:41 följande:
    Det försökte min mans ex också med, hon vägrade skriva på pappret.
    Men han gjorde så att han skrev pappret och sen skickade han det till fk, sen fick dom ta det med mamman. Han fick avdraget han hade rätt till i alla fall. Att neka honom ha barnen kunde hon inte heller eftersom dom hade ett klart och tydligt umgängesavtal.
    De går inte genom försäkringskassan och har inte heller ngt fastställt umgänge. Oftast funkar det bra men just detta... Å andra sidan så kör hon en väg vilket hon kanske kunde bestrida om hon velat. Visserligen var det ju hon som flyttade så jag tror inte hon fått igenom ändring på det efter tio år...

Det är det mest jobbiga med att vara bonusmamma tycker jag. Inte barnet i sig, henne har jag sällan problem med (inte mer än med mina egna ungar ;D ) men att det alltid finns en tredje (o en fjärde då hon har ny man) i ekvationen. Alltid ngn att ta hänsyn till i planeringar. Alltid ngn liten konflikt som ligger o pyr o blossar upp med jämna mellanrum. O betänk då att vi har ett relativt BRA samarbete med mamman :)
Svar på tråden Fattar inte hur jag ska orka ha dotter hemma när jag är föräldraledig med bebis samt ha mina två bonusbarn själv vv..