• Anonym (Orolig)

Umgänge, misshandel, bråk...

Jag och mitt ex har två barn. Han misshandlade mig och jag gjorde en anmälan. Nu har det kommit fram att han även misshandlat flickvännen efter mig under lång tid. Nu har en tredje tjej hoppat på tåget och det bråkas städningt när barnen är hos honom/dom på helgerna. Jag är allvarligt oroad för att han gör likadant med denna tjej och att barnen en vacker dag ska vara de som kommer emellan honom och en knytnäve eller eller flygande blomkruka eller något annat.
    Han går och säger till barnen att vara tacksamma för nu har han lagt sina sista kronor på dom och gnäller jämt till dom att han inte har pengar och att det är synd om honom. Jag vet att han är spelmissbrukare och spelar bort alla sina pengar.

Som sagt, jag är orolig för att någonting ska hända och märker att barnen har blivit helt förändrade och aldrig vågar be honom om saker för dom får alltid ett negativt svar. Sen så går han jämt och lovar att köpa saker till dom (datorer, Ipads, husdjur etc) men aldrig att dom får någonting utav detta och jag ser besvikelsen i deras ansikten.
    Finns det någonting som jag kan göra? Jag blev riktigt rädd när jag fick kontakt med hans ex som berättade i detalj att han misshandlat henne på samma sätt som mig och nu alla bråk med den nya.

Finns det överhuvudtaget någonting jag kan göra!??

• Svar på tråden Umgänge, misshandel, bråk...
  • Anonym (va)

Göra med vad? Hjälpa tjejen som blivit misshandlad??

• Anonym (Orolig)

Jag menar såklart att jag är orolig för att sända dit barnen.

• Anonym (va)
    Anonym (Orolig) skrev 2014-01-20 20:55:38 följande:

Ok.... du får väl ringa soc då om du är så orolig..... har han hotat barnen nångång??
  • Anonym (what?)
    Anonym (Orolig) skrev 2014-01-20 20:55:38 följande:
    Varför det? Han har väl aldrig gjort barnen något?
  • Anonym (Vts)
    Anonym (what?) skrev 2014-01-20 20:59:26 följande:
    Varför det? Han har väl aldrig gjort barnen något?

Därför att du tror inte att du blir lite mentalt påverkad och ärrad av att se/höra någon bli misshandlad i sitt eget hem?
  • Anonym (Orolig)

Jag är livrädd för att barnen ska fara illa på ett eller annat sätt. Den äldsta har redan fått utstå när han började att puckla på mig och emellanåt så bara bubblar det upp inom hen och han märker att det satt rejäla ärr.
    Ska jag bara stå och se på när jag ser det upprepas och båda två tar skada?

• Anonym (va)
    Anonym (Orolig) skrev 2014-01-20 21:06:27 följande:
    Jag är livrädd för att barnen ska fara illa på ett eller annat sätt. Den äldsta har redan fått utstå när han började att puckla på mig och emellanåt så bara bubblar det upp inom hen och han märker att det satt rejäla ärr.

Ring soc så får de utreda om han är kapabel att ha umgänge på egen hand.
  • Anonym (Orolig)

Ja, jag får nog ringa till soc för det är väl inte meningen att två helt oskyldiga barn ska behöva utstå sånt här!? Jag ger åtminstonne inte upp utan fight. Det tog 6 år innan han gick med på att ge mig vårdnaden då han var helt ointresserad av att deltaga i viktiga frågor så jag ger inte upp i första taget vad gäller det här heller.

Det skulle dock vara intressant att veta vad som egentligen krävs för att umgängesföräldern ska förlora den biten?

• Anonym (va)
    Anonym (Orolig) skrev 2014-01-20 21:31:28 följande:
    Ja, jag får nog ringa till soc för det är väl inte meningen att två helt oskyldiga barn ska behöva utstå sånt här!? Jag ger åtminstonne inte upp utan fight. Det tog 6 år innan han gick med på att ge mig vårdnaden då han var helt ointresserad av att deltaga i viktiga frågor så jag ger inte upp i första taget vad gäller det här heller.

Det skulle dock vara intressant att veta vad som egentligen krävs för att umgängesföräldern ska förlora den biten?

Det krävs OERHÖRT mycket innan nån tappar umgänget.... till och med pappor som har sexuellt misshandlat sina barn får ju umgänge...
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (va) skrev 2014-01-20 21:35:44 följande:

Det krävs OERHÖRT mycket innan nån tappar umgänget.... till och med pappor som har sexuellt misshandlat sina barn får ju umgänge...
    Det är absolut helt sjukt!!!
  • Anonym (Orolig)

Men om barnen säger att dom inte vill åka dit så kan han vad jag förstår inte tvinga fram någonting? Umgänget är ju för barnens skull, inte förälderns.

• Anonym (va)
    Anonym (Orolig) skrev 2014-01-20 21:38:03 följande:
    Det är absolut helt sjukt!!!

Ja, jag håller med.... men så ser det ut i Sverige idag.
  • Anonym (what?)
    Anonym (Vts) skrev 2014-01-20 21:02:05 följande:

Därför att du tror inte att du blir lite mentalt påverkad och ärrad av att se/höra någon bli misshandlad i sitt eget hem?
    Är de där och hör och ser det och polisen struntar i att informera soc=begår tjänstefel? Ja då är det en annan sak.
  • Anonym (frågor)

Är det flickvännen efter dig som han misshandlat under en lång tid? Var barnen där då och såg och hörde? Kan hon tänkas vittna om det i så fall?

Och hur gamla är barnen? Du skriver att du fick vårdnaden efter 6 år så då borde de vara åtminstone i skolåldern? Jag frågar för att barnens ålder och mognad påverkar hur mycket de själva får bestämma och påverka kring sitt boende. Samt även hur mycket de kan berätta om hur situationen hos pappan ser ut.

• Kjell2
    Anonym (Orolig) skrev 2014-01-20 21:06:27 följande:

Finns inget fastställt umgänge kan du ta en diskussion med familjerätten och säga att du från och med nu inte tänker överlämna barnen till umgänge och vill ha ett möte med honom på FR för att komma fram till hur umgänget ska funka i framtiden.

Om det sen under utredningen framkommer att barnen inte vill och det finns tyldig grund för din oro kommer nog umgänget bli väldigt begränsat.

Har du riktigt tur straffar han ut sig under utredningen, genom att t ex inte delat, och vips har han inget umgänge.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (frågor) skrev 2014-01-24 10:44:13 följande:
    Är det flickvännen efter dig som han misshandlat under en lång tid? Var barnen där då och såg och hörde? Kan hon tänkas vittna om det i så fall? Och hur gamla är barnen? Du skriver att du fick vårdnaden efter 6 år så då borde de vara åtminstone i skolåldern? Jag frågar för att barnens ålder och mognad påverkar hur mycket de själva får bestämma och påverka kring sitt boende. Samt även hur mycket de kan berätta om hur situationen hos pappan ser ut.

Han har misshandlat både mig och flickvännen efter i flera år både fysiskt och psykiskt. Jag vet faktiskt inte om hon kan tänka sig att vittna. Barnen blir 9 och 7 år i år varav den äldsta är väldigt mogen. Dom såg aldrig någon misshandel av flickvännen men både då och med den nuvarande tjejen är det ständigt en massa grälande . Dock så går dom alltid in i deras sovrum och stänger dörren om sig så dom vet ju inte om han gör någonting annat. Däremot har min äldsta som 2,5-åring gått emellan mig och honom och sagt att han inte får slå hennes mamma så hon har sett saker som inget barn borde se. Dock så vet jag inte hur mycket minne hon har ifrån det
  • Anonym (Orolig)

Hur borde jag egentligen gå till väga? Min tanke är att först boka ett privat möte med någon på Familjerätten och berätta om bakgrunden och om min oro och isåfall med stöd av dom göra en anmälan till soc. Mitt ex har många gånger hotat med att ringa Fr när jag berättar att t.ex barnen inte vill komma den och den helgen. Han beskyller alltid mig för att försöka förstöra och klydda och jag får långa utskällningar på sms ena dagen för att morgonen efter skriva och be om ursäkt. Han är precis lika labil i sitt humör nu som han var när vi var tillsammans men då slog han ju istället och kallade mig alla tänkbara fula ord. Kan tillägga att han drack mycket på den tiden också och med tanke på hur han beter sig nu så skulle det inte förvåna mig om han fortfarande gör det.

• Anonym (Orolig)

Glömde skriva att jag gärna går till Fr så att dom redan har en bakgrund om han någon gång mot förmodan skulle ta kontakt med dom.

Svar på tråden Umgänge, misshandel, bråk...