• Malva05

Kastrering?

Hej har en liten undran,  ni som kastrerat era katter (hane ) i detta fall har ni bara positiva 
    erfarenheter av det?? 

och har era katter haft samma beteende/personlighet efter , eller har dennes  beteende / personlighet förändrats??

Nyfiken förstagångs katt ägare 

• Svar på tråden Kastrering?
  • Arbetsvegan
    Tobby skrev 2014-01-21 00:45:18 följande:
    Chipp är toppen på katter , vaccineras bör dom oxå om dom ska vara ute !
    Även innekatter bör vaccineras. Dels kan de smittas ändå av att man drar hemma smitta genom tex skorna, dels riskerar man att försäkringen inte gäller. Har försökt få ett redigt svar från Agria vad som gäller med ovaccinerade men det var bara njoooo och njaaaaa till svar. Jag tolkade det som att det helt klart är värt att vaccinera en gång vartannat år.
  • Petite Chérie
    Arbetsvegan skrev 2014-01-27 17:13:35 följande:
    Även innekatter bör vaccineras. Dels kan de smittas ändå av att man drar hemma smitta genom tex skorna, dels riskerar man att försäkringen inte gäller. Har försökt få ett redigt svar från Agria vad som gäller med ovaccinerade men det var bara njoooo och njaaaaa till svar. Jag tolkade det som att det helt klart är värt att vaccinera en gång vartannat år.
    Man ska vaccinera varje år om man inte vill göra om grundvaccinationen vartannat år. Man vill ju att katten ska vara skyddad hela tiden och det är den inte om man vaccinerar vartannat.
    Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
  • Tobby
    Petite Chérie skrev 2014-01-27 17:17:27 följande:
    Man ska vaccinera varje år om man inte vill göra om grundvaccinationen vartannat år. Man vill ju att katten ska vara skyddad hela tiden och det är den inte om man vaccinerar vartannat.
    Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
    Innekatter räcker att vaccineras var tredje år mot kattpest utekatter varje år fick vi höra nu när vi gjorde det på sista katten
  • cirkusmusen

Min katt är kastrerad, han är snart 2 år men beter sig fortfarande som en kattunge! Gaah!

• Petite Chérie
    Tobby skrev 2014-01-27 17:30:12 följande:
    Innekatter räcker att vaccineras var tredje år mot kattpest utekatter varje år fick vi höra nu när vi gjorde det på sista katten
    För min del så gällde varje år med kallelser från veterinär även fast de gick inne. De sa att vaccinet rinner ut efter lite mer än ett år. Låter konstigt att det skulle vara skillnad på ute- och innekatt där? Rinner det ut på säg 14 månader så gör det ju det?
  • Tobby
    Petite Chérie skrev 2014-01-27 17:34:04 följande:
    För min del så gällde varje år med kallelser från veterinär även fast de gick inne. De sa att vaccinet rinner ut efter lite mer än ett år. Låter konstigt att det skulle vara skillnad på ute- och innekatt där? Rinner det ut på säg 14 månader så gör det ju det?
    Ingen aning vi fick veta det nu först efter 12 år med katter som vi vaccinerat varje år oavsett inne eller ute
  • Tobby
    Petite Chérie skrev 2014-01-27 17:34:04 följande:
    Enligt vaccintillverkarnas rekommendationer så behöver man vaccinera mot kattpest och kattsnuva vart tredje år men det kan behövas göras oftare beroende på vilken sorts miljö katten vistas i (utställningar, hos uppfödare etc). Tala med din behandlande veterinär i denna fråga.

Hittade detta på nätet
  • Petite Chérie
    Tobby skrev 2014-01-27 17:42:47 följande:
    Enligt vaccintillverkarnas rekommendationer så behöver man vaccinera mot kattpest och kattsnuva vart tredje år men det kan behövas göras oftare beroende på vilken sorts miljö katten vistas i (utställningar, hos uppfödare etc). Tala med din behandlande veterinär i denna fråga.

Hittade detta på nätet
    Skumt.. Ett sätt att tjäna pengar då kanske.
  • Tobby
    Petite Chérie skrev 2014-01-27 17:44:45 följande:
    Det var dessutom från Agrias sida
  • Arbetsvegan
    Petite Chérie skrev 2014-01-27 17:17:27 följande:
    Tydligen så råder det delade meningar om det när det gäller innekatter, utekatter rekommenderas fortfarande varje år så vitt jag fattat det.
  • Petite Chérie
    Arbetsvegan skrev 2014-01-27 18:10:46 följande:
    Tydligen så råder det delade meningar om det när det gäller innekatter, utekatter rekommenderas fortfarande varje år så vitt jag fattat det.
    Finner det väldigt konstigt att de inte vet vad som är rätt. Men som sagt, det kan ju vara så att veterinärerna bara vill tjäna pengar.
  • Arbetsvegan
    Petite Chérie skrev 2014-01-27 17:44:45 följande:
    Jag  tror att mycket beror på brist på forskning, att folk vaccinerat varje år för att det ska vara så.
  • Petite Chérie
    Arbetsvegan skrev 2014-01-27 18:12:17 följande:
    Jag  tror att mycket beror på brist på forskning, att folk vaccinerat varje år för att det ska vara så.
    Men om en veterinär säger vartannat och en annan säger varje år, hur vet man då att vartannat duger, om det inte finns någon forskning som styrker det? Då vaccinerar jag hellre varje år så jag vet att katten är skyddad.
  • Arbetsvegan
    Petite Chérie skrev 2014-01-27 18:12:14 följande:
    Finner det väldigt konstigt att de inte vet vad som är rätt. Men som sagt, det kan ju vara så att veterinärerna bara vill tjäna pengar.
    Nja, vår veterinär sa varken bu eller bä, att det enligt henne inte finns något entydigt svar utan det är en frågan om försäkringsbolagets policy och mitt omdöme 

• Arbetsvegan
    Petite Chérie skrev 2014-01-27 18:13:39 följande:
    Men om en veterinär säger vartannat och en annan säger varje år, hur vet man då att vartannat duger, om det inte finns någon forskning som styrker det? Då vaccinerar jag hellre varje år så jag vet att katten är skyddad.
    Så är det även inom humanmedicin kan jag "trösta" dig med... Kanske inte när det gäller vaccinationer men däremot allergier....*suckar högt*
  • Petite Chérie
    Arbetsvegan skrev 2014-01-27 18:15:22 följande:
    Så är det även inom humanmedicin kan jag "trösta" dig med... Kanske inte när det gäller vaccinationer men däremot allergier....*suckar högt*
    Usch då.
  • Cookies

Dels så håller olika märken av vaccin olika länge och dels så är det skillnad på vaccin mot kattpest och kattsnuva. Det man ger var tredje år är oftast ett kombinationsvaccin med båda. Sen behöver den ena sjukdomen ofta (tror att det är kattsnuva) revaccineras oftare för att vaccinationen ska hålla. Det är olika för olika märken.

Vi har valt ett som man revaccinerar varje år eftersom att det blir så konstigt med vaccineringarna annars (vartannat år för ena och var tredje för det andra)

• nemo1

Enligt nya rön så är det kattsnuva varje år och kattpest var tredje. Kattsnuva håller bara ett år.

• Tobby
    nemo1 skrev 2014-01-27 20:03:00 följande:

Enligt nya rön så är det kattsnuva varje år och kattpest var tredje. Kattsnuva håller bara ett år.

Var hittar du den infon ?
Svar på tråden Kastrering?