Inlägg från: Petite Chérie |Visa alla inlägg
  • Petite Chérie

Kastrering?

Arbetsvegan skrev 2014-01-27 17:13:35 följande:
    Även innekatter bör vaccineras. Dels kan de smittas ändå av att man drar hemma smitta genom tex skorna, dels riskerar man att försäkringen inte gäller. Har försökt få ett redigt svar från Agria vad som gäller med ovaccinerade men det var bara njoooo och njaaaaa till svar. Jag tolkade det som att det helt klart är värt att vaccinera en gång vartannat år.
    Man ska vaccinera varje år om man inte vill göra om grundvaccinationen vartannat år. Man vill ju att katten ska vara skyddad hela tiden och det är den inte om man vaccinerar vartannat.
    Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
  • Petite Chérie
    Tobby skrev 2014-01-27 17:30:12 följande:
    Innekatter räcker att vaccineras var tredje år mot kattpest utekatter varje år fick vi höra nu när vi gjorde det på sista katten
    För min del så gällde varje år med kallelser från veterinär även fast de gick inne. De sa att vaccinet rinner ut efter lite mer än ett år. Låter konstigt att det skulle vara skillnad på ute- och innekatt där? Rinner det ut på säg 14 månader så gör det ju det?
    Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
  • Petite Chérie
    Tobby skrev 2014-01-27 17:42:47 följande:
    Enligt vaccintillverkarnas rekommendationer så behöver man vaccinera mot kattpest och kattsnuva vart tredje år men det kan behövas göras oftare beroende på vilken sorts miljö katten vistas i (utställningar, hos uppfödare etc). Tala med din behandlande veterinär i denna fråga.

Hittade detta på nätet
    Skumt.. Ett sätt att tjäna pengar då kanske.
  • Petite Chérie
    Arbetsvegan skrev 2014-01-27 18:10:46 följande:
    Tydligen så råder det delade meningar om det när det gäller innekatter, utekatter rekommenderas fortfarande varje år så vitt jag fattat det.
    Finner det väldigt konstigt att de inte vet vad som är rätt. Men som sagt, det kan ju vara så att veterinärerna bara vill tjäna pengar.
  • Petite Chérie
    Arbetsvegan skrev 2014-01-27 18:12:17 följande:
    Jag  tror att mycket beror på brist på forskning, att folk vaccinerat varje år för att det ska vara så.
    Men om en veterinär säger vartannat och en annan säger varje år, hur vet man då att vartannat duger, om det inte finns någon forskning som styrker det? Då vaccinerar jag hellre varje år så jag vet att katten är skyddad.
  • Petite Chérie
    Arbetsvegan skrev 2014-01-27 18:15:22 följande:
    Så är det även inom humanmedicin kan jag "trösta" dig med... Kanske inte när det gäller vaccinationer men däremot allergier....*suckar högt*
    Usch då.
Svar på tråden Kastrering?