• Forumvärd

Lista: Populäraste namnen 2013. Finns ditt barns namn med?

Nu är den färdig!
    Namnlistan över de populäraste namnen 2013!
    Alice ligger i topp även i år men William har petats från första plats och istället är Lucas vinnaren.
    Finns ditt eller dina barns namn med på topplistan?
    Rösta och diskutera gärna i tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-22 15:02
    Här kan du läsa mer:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.2749609

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lista: Populäraste namnen 2013. Finns ditt barns namn med?
  • Åsa
    Lady Namárië skrev 2014-01-23 08:43:58 följande:
    Det är intressant hur namn skjuter i höjden på det där viset. Jag tror inte att särskilt många sitter med listorna över de allra vanligaste namnen och tänker "De HÄR skall vi välja ifrån!". Tvärtom i så fall, som vi gjorde. Ändå får så många barn just de namnen. Jag antar att folk ser dem i födelseannonser och liknande och att de därför slår rot i deras medvetande.

Fast att ha ett ovanligt namn är ju inte i sig samma sak som att ha ett namn som är "fel" för generationen. Jag kan tycka att något av det värsta är när man plockar namn som är uppenbart omoderna, till exempel från sin egen generation. Jag är född på 70-talet och mina klasskompisar hette Jessica, Helena, Christer osv. Det är inget fel alls på de namnen, men de känns helt fel på små barn idag. Precis som när vi höjde på ögonbrynen åt jämnåriga som hette Göran och Barbro när vi gick i skolan, för det är namn som hör till våra egna föräldrars generation.

OT: Bodde du möjligen på en liten ort (dit namnmode hinner senare)? Tycker själv de namn på klasskamrater du listar är äldre än för sjuttiotalister nämligen. Christer är snarare fyrtiotalist, Helena är väl hyfsat neutralt men finns på många femtio-sextiotalister.

Själva funderade vi inte alls på hur vanliga namnen skulle vara utan valde som de flesta andra utifrån egen smak (ett av namnen därtill ett släktnamn), men de visade sig i efterhand vara hyfsat vanliga. Födelseannonser läser jag sällan så just de lär inte ha påverkat men namnen flyter väl omkring i omgivning och medvetande
  • Åsa

Något jag inte tycker framgår riktigt är att de här namnen inte är vanliga överallt. De flesta(?) namnen på listan är  "gammaldagsromantiska" namn som går hem företrädesvis hos en välutbldad medelklass. Det innebär att de är spridda över hela landet och därmed blir vanliga i statistiken, men lokalt eller i vissa grupper kan det vara helt andra namn som är vanliga. .

• Embla

Nej, inget av mina fyra barns namn finns med. Jag vet dock att två av namnen finns med på 100-i topp, de andra två är det enbart en handfull i Sverige som heter (men är vanliga i USA där maken har sina rötter).

• Vitrysk hockeyhjälte

Vi brydde oss inte ett skit om huruvida våra barns namn var "populära" eller inte. Sonens namn är inte med på topplistan, medan dotterns ligger ganska högt. 

Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • kubic

Namnet vi har tänkt till bebisen i magen finns med, men det bryr jag mig inte om. Eftersom jag velat ha det namnet sedan flera år tillbaka känns det bara fjantigt att strunta i det bara för att det är populärt just nu. Sedan är jag och min man ensamma om vårat efternamn så att ge barnet ett ovanligt förnamn också känns bara fel och då passar ett enkelt och "välkänt" förnamn bättre. 

• Shi

Inget av mina tjejers namn finns med på listan. Nu har jag inte kollat topp 100, men har för mig att Lily, som ena dottern heter finns med där. Vi kollade inte listor och hade inga tankar om huruvida namnen måste vara ovanliga eller inte. Andranamnen är släktnamn som ex Karin, väldigt vanligt namn men kanske inte som tilltasnamn på små barn idag.

Själv är jag född i mitten på 70-talet och heter Matilda. Var inte vanligt då och jag önskade att jag blivit döpt till Linda, Camilla eller Malin.... men nu gillar jag mitt namn och jag har för mig att det gjorde en sväng på listorna under slutet av 90-talet

• Lady Namárië
    Åsa skrev 2014-01-23 10:41:59 följande:
    OT: Bodde du möjligen på en liten ort (dit namnmode hinner senare)? Tycker själv de namn på klasskamrater du listar är äldre än för sjuttiotalister nämligen. Christer är snarare fyrtiotalist, Helena är väl hyfsat neutralt men finns på många femtio-sextiotalister.

Själva funderade vi inte alls på hur vanliga namnen skulle vara utan valde som de flesta andra utifrån egen smak (ett av namnen därtill ett släktnamn), men de visade sig i efterhand vara hyfsat vanliga. Födelseannonser läser jag sällan så just de lär inte ha påverkat men namnen flyter väl omkring i omgivning och medvetande smile1.gif
    (Appen citerar visst konstigt, men det är ditt inlägg jag svarar på.)

Intressant. Orten var inte jätteliten, men en bit från Stockholm, ja. Jag känner ingen Helena som är så gammal, men det fanns säkert fem stycken på högstadiet när jag gick där.
  • Mamman till trollen

Japp två stycken! Elias och Wilma!

Elias-07 Wilma-09 Fanny-11
Svar på tråden Lista: Populäraste namnen 2013. Finns ditt barns namn med?