Lady Namárië skrev 2014-01-23 08:43:58 följande:
Det är intressant hur namn skjuter i höjden på det där viset. Jag tror inte att särskilt många sitter med listorna över de allra vanligaste namnen och tänker "De HÄR skall vi välja ifrån!". Tvärtom i så fall, som vi gjorde. Ändå får så många barn just de namnen. Jag antar att folk ser dem i födelseannonser och liknande och att de därför slår rot i deras medvetande.
Fast att ha ett ovanligt namn är ju inte i sig samma sak som att ha ett namn som är "fel" för generationen. Jag kan tycka att något av det värsta är när man plockar namn som är uppenbart omoderna, till exempel från sin egen generation. Jag är född på 70-talet och mina klasskompisar hette Jessica, Helena, Christer osv. Det är inget fel alls på de namnen, men de känns helt fel på små barn idag. Precis som när vi höjde på ögonbrynen åt jämnåriga som hette Göran och Barbro när vi gick i skolan, för det är namn som hör till våra egna föräldrars generation.
OT: Bodde du möjligen på en liten ort (dit namnmode hinner senare)? Tycker själv de namn på klasskamrater du listar är äldre än för sjuttiotalister nämligen. Christer är snarare fyrtiotalist, Helena är väl hyfsat neutralt men finns på många femtio-sextiotalister.
Själva funderade vi inte alls på hur vanliga namnen skulle vara utan valde som de flesta andra utifrån egen smak (ett av namnen därtill ett släktnamn), men de visade sig i efterhand vara hyfsat vanliga. Födelseannonser läser jag sällan så just de lär inte ha påverkat men namnen flyter väl omkring i omgivning och medvetande