En ärligt menad fråga- hur kan ni prioritera på detta sätt??
Hej!
I mitt arbete som skolkurator träffar jag många föräldrar och då skolan jag arbetar på ligger i ett socioekonomiskt väldigt utsatt område, så finns det väldigt många barn på skolan som har det väldigt tufft. Då pratar jag inte om nivån "kan inte resa utomlands" eller "skaffa sig senaste modet". Jag menar barn som inte har råd till gymnastikskor, som frågar mig om frukt på 09.30 rasten för att de inte får med sig hemifrån osv. Barnen berättar om en tuff ekonomisk situation hemma och så fort de får möjlighet så skaffar barnen sommarjobb för att kunna ge föräldrarna pengar... Födelsedagspengar, konfirmationspengar, julklappspengar ges oavkortat till föräldrarna... Ojojoj vad dessa barn berättar om hur detta tynger dem..
I vissa fall blir den ekonomiska bördan så stor att jag behöver ge föräldrarna rådet om att söka ekonomiskt bistånd. Ibland visar det sig att de redan har denna hjälp, och ibland hjälper jag dem att komma i kontakt med socialtjänsten.
Och nu till min fråga- hur tänker dessa föräldrar när de röker?? Det röks innan mötet, ibland under mötet (föräldern ber om paus för att "ta frisk luft") och efter mötet. Vissa träffar jag med viss regelbundenhet så att jag kan säga att detta verkligen sker på regelbunden basis- alltså att de är "rökare".
Hur tänker man när man röker, vilket kostar minst 40 spänn per paket, och sen inte ger en frukt till sitt barn till skolan, eller sparar de där 40 kr i veckan/om dagen i vissa fall- för att köpa gymnastikskor??
Någon här som vill föra ett resonemang kring detta? Någon som röker och känner igen sig i denna ekonomiska situation- som vill berätta hur ni tänker kring detta?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-21 22:26
Tack allesamman!!!
Jag hade tappat hoppet om FL! Tappat hoppet om förståelsen för att människor i grunden VILL göra rätt. Jag har varit medlem här i några år nu, och i varenda jäkla tråd möts jag av en total oförståelse. Det är en hetsjakt efter folk som "gör fel" och man avänder sig själv som norm och kommer med universallösningar och får det att låta skitenkelt.
Mammor som röker är värda att hamna i giljotinen, föräldrar som lämnar sitt barn i 2,5 sekund för att skita ensamma på toaletten är olämpliga, föräldrar som tar ett glas vin till middagen är alkoholister som inte borde skaffa barn- och rökare är alltid idioter som orsakar fattigdom och deprimerade barn.. Det finns ingen hejd på anklagelserna som figurerar här inne.
Jag startade tråden för att leta upp dem som faktiskt kunde bidra med en förståelse i debatten kring folks olika levnadsvillkor och olika förutsättningar här i livet.
Fallet med pappan i början av tråden var påhittat för att provocera.. Och INGEN reagerade på att jag "anmälde en pappa för brister i omsorgen pga rökning". Det är inte klokt vad folk här är dömande!
Fortsätt att ifrågasätta trådar som denna säger jag bara!