• phillipha

kokt vatten till babysim lemolac?

Jag blir inte klok på detta. Första barnet fick vanlig babysemp 1, u början hade vi kokt vatten -kallt i kylen som vi blandade med innan vi fattade att det inte behövs vid kommunalt vatten. Men 2:annars behöver nu lemolac. Den är ju annorlunda iom att den flockar sig. Måste man ha kokande vatten till den eller går det att blanda med kallt kranvatten, värma till ättemperatur och blanda i pulver?

• Svar på tråden kokt vatten till babysim lemolac?
  • Nyfikna72

Jo men det finns sunt förnuft också.......Livsmedelsverket påstår en jäkla massa saker och allt är inte så genomtänkt. Normen är visst att de ska ha lättmjölk och becel i skolan också och det sistnämnda innehåller nog betydligt mer skit än vattnet eller pulvret.

• Brumma
    La Lola skrev 2014-01-22 10:39:56 följande:
    Menar du att ett barn som är 3 mån o dagen efter blir 4 mån tål mer än den gjorde dagen innan? Nä, knappast.

En rekommendation kan aldrig bli ett "ska". Det är ett "bör".
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
    Fast nu gör du dig dummare än du är.. Både du o jag vet att jag inte menar att infektionskänsligheten ändras över en dag så varför är det nödvändigt att dra mer diskussionen på sandlådenivå?

En rekommendation blir heller inte ett "behöver inte". Oftast finns en anledning att rekommendationen finns där, även om risken är liten så finns den.
  • Brumma
    La Lola skrev 2014-01-23 09:32:13 följande:
    Ja o Livsmedelsverket skriver inte att vattnet ska kokas innan.
    Det är fortfarande bara en rekommendation.

Jag säger inte att det ska kokas utan hettas upp till 70 grader.
  • La Lola
    Brumma skrev 2014-01-23 09:36:20 följande:
    Jag säger inte att det ska kokas utan hettas upp till 70 grader.
    Det finns inget ska.

• Brumma
    phillipha skrev 2014-01-23 08:55:22 följande:

Läste på 1177.se precis och där står att man kan ta kallt vatten ur kranen :)

Och sedan värma upp enligt tillverkarens rekommendation. Vilket är att hetta upp vattnet till 70 grader under barnets första två levnadsmånader. :)
  • Brumma
    La Lola skrev 2014-01-23 09:36:56 följande:
    Det finns inget ska.

Håll nivån där då...

Ok, REKOMMENDERAR att man följer tillverkarens rekommendationer - vilka är att hetta upp vattnet till 70 grader.
  • La Lola
    Brumma skrev 2014-01-23 09:52:59 följande:
    Håll nivån där då...

Ok, REKOMMENDERAR att man följer tillverkarens rekommendationer - vilka är att hetta upp vattnet till 70 grader.
    Precis. Så är det.

Man måste alltså inte koka/hetta upp vattnet till 70 grader.
  • BusJohanna

Enl tillverkaren ska man först koka (100grader) sedan hetta upp till minst 70 grader (om man kylt ner vattnet).

Ni som hettar upp men inte kokar, hur får ni det till 70 grader?

Jag kör i vattenkokaren och då blir det alltid kokt iaf. Vet inte hur jag ska göra för att bara hetta upp.

• Brumma

Står på paketet att WHO rekommenderar minst 70 grader, så det kör jag på :)

• Brumma

Oj vad dåligt man såg.

Här är en bättre bild.

OBS - detta är inte Lemolac utan Baby Semp 1

• phillipha
    Brumma skrev 2014-01-23 11:46:06 följande:
    Oj vad dåligt man såg.

Här är en bättre bild.

OBS - detta är inte Lemolac utan Baby Semp 1

Fast var har du hittat att det är pga pulvret och inte vattenkvaliten som gör att man ska koka/hetta upp? För WHO säger ju detta pga att ersättningen säljs i andra delar av världen med dåligt vatten...
  • Nyfikna72

Då kan man ju verkligen fråga sig en annan sak för på bilden tvättar de händerna först.......i samma vatten som är så bakteriefullt att man i princip måste koka det. Tror inte vanlig tvål tar speciellt bra på sådana bakterier så man kanske måste sprita sig innan också?

• Brumma
    phillipha skrev 2014-01-23 18:59:14 följande:

Fast var har du hittat att det är pga pulvret och inte vattenkvaliten som gör att man ska koka/hetta upp? För WHO säger ju detta pga att ersättningen säljs i andra delar av världen med dåligt vatten...
    Nej, det är inte enbart därför WHO rekommenderar att koka/hetta upp vattnet.

"Anledningen att vi rekommenderar att man ska hetta upp vattnet är att man avdödar eventuella bakterier som kan finnas i pulvret när pulvret kommer i kontakt med hett vatten. WHO (världshälsoorganisationen) och EFSA (Europeiska Livsmedelsverket)har denna rekommendation till alla som tillverkar modersmjölksersättning och Semper följer alltså denna rekommendation.

Det är som allra viktigast de första månaderna i barnets liv. Det är alltså pulvret som behöver komma i kontakt med hett vatten (minst 70 grader) och därför kan du koka upp vattnet och förvara det i en termos om du har en bra termos som håller denna temperatur."

"De första två månaderna i barnets liv, är det viktigt att pulvret kommer i kontakt med hett vatten (minst 70 grader) för att eliminera ev. bakterier och låt sen svalna till ättemperatur. Då barnet är 3 månader gammal räcker det att värma modersmjölksersättningen till ättemperatur.

För att göra tillredningen snabbare om barnet är hungrigt kan man blanda pulvret i halva vattenmängden med vatten över 70 grader, och sedan fylla på med resterande vattenmängd av kallt kokt vatten för att på detta sätt nå en bra ättemperatur snabbare."

Källa:

www.semperbarnmat.se/fragor-svar/modersmjolksersattning

"Detta ställningstagande från Livsmedelssäkerhetsverket Evira bygger på en rekommendation från Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet EFSA och säker användning av modersmjölksersättningar och tillskottsnäringar i pulverform med tanke på den risk som bakterien E. sakazakii medför. Bakterien E. sakazakii anses vid sidan om salmonella som den viktigaste mikrobiologiska risken förknippad med modersmjölksersättningar i pulverform.

...

Tillred drycken i rent, kokt (över 70 °C) och avkylt vatten. Tappa vattnet ur kallvattenkranen. Tvätta och koka flaskorna före bruk. Flaskorna behöver inte kokas efter att du övergått till tilläggskost."

Källa: www.evira.fi/portal/se/livsmedel/tillverkning+och+forsaljning/livsmedel+for+sarskilda+naringsandamal/barnmat/modersmjolksersattning+och+tillskottskottsnaring/bruksanvisningspaskrifter+pa+modersmjolksersattningar+och+tillskottsnaringar+i+pulverform
  • Brumma
    Nyfikna72 skrev 2014-01-23 19:02:22 följande:

Då kan man ju verkligen fråga sig en annan sak för på bilden tvättar de händerna först.......i samma vatten som är så bakteriefullt att man i princip måste koka det. Tror inte vanlig tvål tar speciellt bra på sådana bakterier så man kanske måste sprita sig innan också?

Fast nu missade du att det är pulvret som behöver blandas med minst 70 gradigt vatten, inte att vattnet i sig behöver kokas.
  • Kaarin1987

Men vilket hallå det blev om tillagningen! Tråden hsr ballat ur helt å hållet ju!

• Brumma
    Kaarin1987 skrev 2014-01-24 01:57:18 följande:

Men vilket hallå det blev om tillagningen! Tråden hsr ballat ur helt å hållet ju!

Haha, ja det håller jag verkligen med om :D
  • tirali

Har inte alls läst igenom alla kommentarer så vet inte om du fått något vettigt svar på din fråga.
    Jag ger Lemolac till mitt barn och har kokat vatten som jag har i en kanna i kylen som jag värmer i kastrull med pulvret, vispar med en lite mindre visp då flockar det sig inte så mycket. Skakar man flaskan flockar det sig lätt tycker jag.

Hoppas du får ordning på lemolacen :)

• Bling1975

Svårt med alla råd. Jag tyckte i alla fall att det var smidigast att ha en termos med hett vatten och en flaska med kallt vatten i början. Man lärde sig snabbt ungefärliga proportioner så man kan då om man vill vara extra försiktig blanda pulvret i det heta vattnet och sedan fylla upp med kallt vatten.

• Gott svart kaffe

Vad omständigt allt låter. När jag ger ersättning tar jag bara kallt vatten från kranen (kommunalt), värmer vattnet i micron och blandar sedan i pulvret. Alternativt blandar jag pulver i kallt vatten och kör sedan blandningen i micron. Jag tror faktiskt att det är lugnt.

Svar på tråden kokt vatten till babysim lemolac?