• Owza87

Hjälp! Desperat...

Hej! Jag har fyra katter. Vi bor i en radhuslänga och de får gå ut som de vill. Även om de är utekatter så har vi tre stycken kattlådor som de använder t.ex. på natten när de är inne.
    Mitt desperata problem är att en av katterna har börjat kissa inne. Mest skvättar, typ lite över allt. Och tyvärr är det mest min dotter (1,5år) vars leksaker, säng och kläder som mest blir utsatta. 

Vi har försökt med att stänga dörren till hennes rum, städat undan hennes leksaker på kvällen innan vi lägger oss och försöker se till att ingen ligger framme som han kan kissa på. Men ändå hittar han alltid något. T.ex. kissar MOT hennes säng när hon ligger och sover i den (eftersom vi måste ha dörren öppen så vi hör på natten ifall hon vaknar).

Och nu till kissen. Han är snart 4 år gammal, kastrerad. Han kissade tidigare inne EN gång, och då kastrerade jag honom och andra katten. Då gjorde han det inte mer. Jag och min sambo flyttade ihop för 2 år sedan, och "parade" då ihop hans och mina (2 var). Och det har gått bra.

Kisseriet började när vi flyttade hit. Innan våran dotter var född alltså. Men då var det mest vid dörrarna. Trodde då att det pga att jag inte släppt ut dom tidigt nog eller de jobbiga grannkatterna som alltid ska slåss.

Kan han ha urinvägsinfektion? Har läst om vissa hormonsprutor man kan ge katter? Vad är det?
    Kan veterinären ta blodprov och se om det är något fel på honom? 

Jag har tänkt att boka tid hos lokala veterinären. Men jag vill fråga här först om någon vet vad det kan vara... Är så rädd att jag ska behöva avliva honom. MEN så måste även kisseriet sluta eftersom jag tänker på min dotter vars grejer blir förstörda pga av detta.

Hjälp mig! Tack för att du orkade läsa.

• Svar på tråden Hjälp! Desperat...
  • Birgitta2

Vissa katter är jättekänsliga för förändringar. Och kan då markera för att visa sitt missnöje. Först veterinär för att kolla UVI. Och så kan du köpa felliway hos vetten som avger lugnande feromoner. Kanske det lugnar katten.

• Owza87
    Birgitta2 skrev 2014-01-22 11:14:10 följande:
    Vissa katter är jättekänsliga för förändringar. Och kan då markera för att visa sitt missnöje. Först veterinär för att kolla UVI. Och så kan du köpa felliway hos vetten som avger lugnande feromoner. Kanske det lugnar katten.

Tack! Har faktiskt tänkt beställa Feliway. Har läst om det på internet. Glömde skriva att vi möblerade om i lägenheten igår, och det gillade han verkligen inte. Han kissade nämligen i vårat sovrumsfönster...? Även om han precis hade varit på kattlådan (hörde honom innan). Så kan vara så att han är känslig.

• Birmafröken

Hur ofta, när och hur länge är katten ute?

Hur kommer han in och ut?

Hur ser lådsituationen ut (placering, typ av lådor, märke och sort på sanden, hur ofta rensas sanden från kissklumpar och avföring)?

Hur ser kattens relation till din dotter ut?

Hur gamla är de andra katterna, är alla kastrerade?

Hur ser kattens relation till de andra katterna ut? Hur beter de sig mot varandra?

• Owza87
    Birmafröken skrev 2014-01-22 11:21:09 följande:
    Hur ofta, när och hur länge är katten ute?

Hur kommer han in och ut?

Hur ser lådsituationen ut (placering, typ av lådor, märke och sort på sanden, hur ofta rensas sanden från kissklumpar och avföring)?

Hur ser kattens relation till din dotter ut?

Hur gamla är de andra katterna, är alla kastrerade?

Hur ser kattens relation till de andra katterna ut? Hur beter de sig mot varandra?

Nu på vintern är de mer inne än ute. Vill de ut släpper jag ut dem genom dörren. Samma när de vill in. De går in genom bakdörren (helglasad dörr, så ser när de sitter där).

Lådsituationen, vi har en stor låda på nedre toaletten och två stycken (en mindre, en stor) på övre toaletten. Kattsanden heter Pussi Ultra Kompakt. Har provat några andra innan, men denna verkar funka bäst. Gör rent dessa (kanske för sällan) ca varannan dag med tanke på att det oftast inte är något i dom, eftersom de oftast kissar ute.

Relationen till min dotter är inte bra. Han är rädd för henne och vill inte försöka "para ihop" dem heller. Då kanske han blir ännu mera rädd. Hon har lärt sig att "klappa fint" men tycker det är rätt så roligt att dra i svansen också. Han håller sig oftast borta från henne. Vill säga, kommer hon in ett rum, så hoppar han upp på köksbordet/kattställningen eller springer upp på övervåningen.

De andra katterna, Sune (som är min katt också) är bror till Henry som kissar inne. De har alltid kommit bra överens. Festis (hane) och Sushi (hona) är min sambos katter. Festis och Henry är bästisar och myser alltid tillsammans, tvättar varandra osv. Alla är 4 år i april och är kastrerade/steriliserade. 

• nemo1

Först och främst ett vettbesök med urinprov, nöj dig inte med lite kläm och känn som många veterinärer kör med och sen klart.Ett urinprov är a och ö och det är bra om du kan få till ett som du har med dig men det får inte vara gammalt, kissar han i tex fönstret så är det ju inte svårt att få ett prov.
    Om urinprovet är blankt så kan jag tänka mig att det är någon okastrerad katt därute som ställer till det. Den katten kan ha haft er tomt som revir innan ni flyttade in.
    Men som sagt, alltid utesluta sjukdom först.

• Owza87
    nemo1 skrev 2014-01-22 13:37:24 följande:
    Först och främst ett vettbesök med urinprov, nöj dig inte med lite kläm och känn som många veterinärer kör med och sen klart.Ett urinprov är a och ö och det är bra om du kan få till ett som du har med dig men det får inte vara gammalt, kissar han i tex fönstret så är det ju inte svårt att få ett prov.
    Om urinprovet är blankt så kan jag tänka mig att det är någon okastrerad katt därute som ställer till det. Den katten kan ha haft er tomt som revir innan ni flyttade in.
    Men som sagt, alltid utesluta sjukdom först.
    Ja grannens katt är en riktig terrorist. Han sitter bokstavligt talat utanför dörren i bland och väntar på att dom ska komma ut för att spöa dom... :-/ Men grannen påstår att han är kastrerad, så vet inte vad jag kan göra mer åt den saken. Än att försöka avstyra kattslagsmål. Dock tråkigt när det händer mitt i natten när dom är ute (sommartid).
Svar på tråden Hjälp! Desperat...