• Boosse

Knottror och utslag över hela ryggen

I förrgår fick vår son, 8 månader, utslag på halsen, under öronen. Såg ut som finnar men tänkte att det var säkert värmeutslag, han sover ju på sidorna. I gårkväll upptäckte vi att han  även har på ryggen och idag är stort sett hela ryggen täckt av knottror och röda upphöjda utslag som ser ut som finnar. Han har ingen feber och är precis lika pigg och matglad som vanligt. Vore det vattkoppor borde det ha kliat och det borde ha bildads blåsor tycker jag.

Storasyster har inget (upptäckte några på hennes arm i kväll men inte säker på att det är samma) men natten till måndag, då vi upptäckte de första på halsen, kom hon in till oss med feber. Hade feber på måndagen och sedan var hon frisk.

Någon förälder här som känner igen typen av utslag? Vi har fått tid på Vårdcentralen i morgon men jag är så förundrad...

• Svar på tråden Knottror och utslag över hela ryggen
  • Philippa

Kan du ta en bild o lägga in?

• Boosse

Han ligger och sover. Har på mobilen men kan inte lägga in härifrån.

• Boosse

De värsta är röda, även huden runt om. Upphöjda, toppiga med vitt på toppen. Runt om är huden helt småknottrig.

• Anneli 87

Det kan fortfarande vara vattkoppor!

Min dotter som är 1 år fick vattkoppor för några veckor sedan och hon fick aldrig de där vattniga blåsorna, och det började inte klia förrän dag 2 med dem. Så jag tycker du ska ringa Bvc och kolla.

Hoppas det löser dig!

• Boosse

Tack Anneli. Detta är dag 3 och de finns bara på rygg. Med undantag för 3-5 st.

Hade din dotter inte feber heller? Det går nämligen vattkoppor på storasysters förskola.

Vi ska till Bvc i morgon på fm (vc på em) för vaccination. Har ringt och berättat om detta så de vet om det. Tänkte på smittorisk men ska fortfarande dit.

• Boosse

Storasysters är inte röda och arga. Utan som en plita m vitt på.

• Philippa

Hur gick det idag? Vad var det för utslag?

• Boosse

Hejsan. I morse så var det inga röda ilskna utslag kvar utan bara lätt knotter och några som såg ut som hormonplitor. Som vanligt då när man söker för det men skönt det. På BVC så visste de inte vad det var. Någon mat han reagerat mot eller virus sade de men han har inte testat någon ny mat alls. Han blev vaccinerad och jag avbokade tiden på Vårdcentralen. De skulle ändå inte göra något åt det sade bvc-sköterskan.

Nope. Inga molusker!

• Anneli 87
    Boosse skrev 2014-01-22 21:45:44 följande:

Hade din dotter inte feber heller? Det går nämligen vattkoppor på storasysters förskola.

Vi ska till Bvc i morgon på fm (vc på em) för vaccination. Har ringt och berättat om detta så de vet om det. Tänkte på smittorisk men ska fortfarande dit.

Jo hon hade feber och diarré.

Har dem sagt ok att du ska dit fastän det kan vara vattkoppor?
  • Anneli 87
    Boosse skrev 2014-01-22 21:45:44 följande:

Förlåt såg nu att du hade varit där redan :P
Svar på tråden Knottror och utslag över hela ryggen