• Westkeik

Hur veta när ägglossning sker

Har alltid trott att min äl är på dag 13-14 i cykeln... Idag råkade jag känna tappen som satt väldigt långt nere, kände att de. Var rejält öppen också... Betyder det att jag har äl nu? Brukar ju få symptomen runt dag 13-14 (ont i ryggen, äggvitesekret)! Är det möjligt att äl kommit redan nu? Hade mens mellan 11-16 Jan och idag 22 äl?

• Svar på tråden Hur veta när ägglossning sker
  • Westkeik

Menar du att jag ska ringa 1177!? Föredrar att ställa frågan här, alltid finns det någon som vet

• Jennifer82

Om man räknar att du har en 28 dagars menscykeln....

Din första mensdag var den 11 då har du ägglossning 25(14 dagar fram)

Men är fertil ca 2 dagar innan o efter ägglossning.

• Mar14
    Jennifer82 skrev 2014-01-23 08:04:24 följande:
    Om man räknar att du har en 28 dagars menscykeln....
    Din första mensdag var den 11 då har du ägglossning 25(14 dagar fram)
    Men är fertil ca 2 dagar innan o efter ägglossning.
    Fast så kan man inte säga, för det där är jätteindividuellt.

TS, för att veta när du har ägglossning bör du köpa ett ägglossningstest (finns på nätet för sådär 6 kr styck) och testa från dag tio och framåt. Din follikelfas (dvs mellan mens och äl) kan ha blivit störd på något vis så att du har ägglossning tidigare än du tror.

Du kan också börja mäta din kroppstemperatur varje dag och se hur den förändrar sig över månaden. Googla för att se exakt när man skall mäta.

Skriv upp både temperatur och ur stickan ser ut och gör det några månader efter varandra så att du kan jämföra.

Om du försöker få barn så brukar det rekommenderas att man börjar ha sex redan vid dag tio efter mensens första dag, helt enkelt för att inte missa äl. Spermierna kan leva rätt länge inne i tjejen, så det är alltid bättre att se till att vara före äl än efter.

Har du väldigt kort follikelfas och lång lutealfas kan det tyda på att hormonerna är i obalans. Det är därför det är så bra att alltid skriva upp och hålla lite koll, så att man ser om det ändrar sig.
    Bloggar om 'husmorstips' för att bli gravid. -> www.frejochfreja.se/fertilitetsbloggen/
  • Jennifer82
    Mar14 skrev 2014-01-23 10:46:43 följande:
    Fast så kan man inte säga, för det där är jätteindividuellt.

TS, för att veta när du har ägglossning bör du köpa ett ägglossningstest (finns på nätet för sådär 6 kr styck) och testa från dag tio och framåt. Din follikelfas (dvs mellan mens och äl) kan ha blivit störd på något vis så att du har ägglossning tidigare än du tror.

Du kan också börja mäta din kroppstemperatur varje dag och se hur den förändrar sig över månaden. Googla för att se exakt när man skall mäta.

Skriv upp både temperatur och ur stickan ser ut och gör det några månader efter varandra så att du kan jämföra.

Om du försöker få barn så brukar det rekommenderas att man börjar ha sex redan vid dag tio efter mensens första dag, helt enkelt för att inte missa äl. Spermierna kan leva rätt länge inne i tjejen, så det är alltid bättre att se till att vara före äl än efter.

Har du väldigt kort follikelfas och lång lutealfas kan det tyda på att hormonerna är i obalans. Det är därför det är så bra att alltid skriva upp och hålla lite koll, så att man ser om det ändrar sig.
    Bloggar om 'husmorstips' för att bli gravid. -> www.frejochfreja.se/fertilitetsbloggen/
    Jo det vet jag att det är.

Men jag tänkte bara att då har hon iaf något att gå efter

Jag använde P tracker appen o fyllde i mens m,m

Och den hjälpte mig jätte bra o räkna ut min ägglossning hade precis slutat med mina P-piller som jag hade ätit i några år o hade inte en aning om hur min menscykel var.

Är gravid i v22 på första försöket

Använde mig aldrig av nått ägglossningstest bara P- tracker appen.
  • Westkeik

Min mens borde ha kommit i Fre el Lör, livmodertappen var i morse långt uppe, knappt så man nådde med fingret men har nu under dagen sjunkit ner och känns lite öppen... Mens på G då va?

Svar på tråden Hur veta när ägglossning sker