• syntharen

Finns det "dåliga" blöjor?

Hej!

Jag undrar om någon har några tips på blöjor som inte är supersköna och inte har den här superuppsugningsförmågan, som dom flesta blöjor verkar ha idag. 

Min son är 3,5 och vägrar bli av med blöjan. Vi försöker be honom kissa och bajsa på toan men han vill inte. Vi har en potta, en toasitts med litet hål och en pall att klättra upp på, men han vill/kan inte kissa på toan. Han har försökt ibland men det kommer inget då. Vi har gjort en belöningstavla där han får en stjärna om han kissar/bajsar på pottan/toan, eller tar på sig ytterkläderna själv. När han kommer på en speciel ruta får han ett nytt spel till Ipaden eller en kort tågresa nånstanns (han är tokig i tåg...).

Jag vet inte om han inte har förstått hur man gör när man kissar och bajsar men samtidigt kan han hålla sig från att kissa väldigt länge. Och han säger till när han har bajsat för han tycker inte om att ha bajs i rumpan. Men jag funderar lite på om det är lite för bekvämt att kissa i blöjan. Dom suger ju så himla bra, så det känns ju inget när man har kissat.

Vi tjatar inte, eller så utan försöker bara resonera med honom och låter honom sedan göra som han vill. Jag antar att det kommer när han är redo men hur länge ska man vänta..? Hans kompisar på dagis är blöjfria och en del av dom är 6 månader yngre. Till hösten ska han börja på den stora avdelningen och då vill vi ju gärna att han är blöjfri...

• Svar på tråden Finns det "dåliga" blöjor?
  • Nyfikna72

Kinkigt värre ibland men han kommer nog på det rätt vad det är.......dåliga blöjor tror jag är fel väg. Däremot kan ju pottan kännas lite pressande för det är ju till bebisar enligt större barn och han kan ju tycka det han också.........

• tilj75

Jag har gett godisar i början. Varje gång det kom kiss i pottan fick barnet en nonstop eller en annan liten godis. Mera direkt belöning än klistermärken och sånt...

• tilj75

Äh, kanske inte svarade på din fråga direkt. Tygblöjor är väl det som barnet känner av mest. Eller helt enkelt säga att blöjorna är slut och ta fighten men det kräver ju att barnet är riktigt redo.

• Nyfikna72

Det jag menade är att ta bort pottan istället, han är så pass stor att toan ska fungera. Jag har aldrig haft nån potta till mina ungar, jo en men den stod bara och samlade damm. Blir bara en grej till att vänja bort sen....

• nirakanna2

Jag läste ett tips om att ha kalsonger under blöjan för att barnet ska känna obehag när det kissat.

• Johanna1978

Vet att flera familjer i förskolan har haft frottéhandduk i blöjorna de små från ikea så de känner att de är blött o obekvämt.

• Nyfiken gul

ta det lugnt!  Det kommer när han är redo för det och innan dess är det ingen ide att laborera med saker som ändå inte funkar. 

Säger däremot också att skippa pottor, sitsar osv.  Har aldrig haft det till någon av mina barn.  Om man anser att dom är stora för blöjor kan även ett barn anse att dom är för stora för att kissa på en bebispotta. 

Uppmuntra alltid toalettbesök vare sig det kommer något eller inte. Förr eller senare trillar poletten ner. 

Skulle INTE börja trixa med billiga blöjor, tvättlappar eller annat.  Det är bara att be om eksem, kliande blöjor och det blir ännu mer för barnet att skämmas inför och känna obehag inför.  Det behöver dom inte! 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Amanda84

Det finns blöjor för potträning som gör att barnet känner när det blir blött. Ett barn på mitt jobb har sådana. Jag vet dock inte vilket märke det är men hans mamma har beställt dem över nätet. De skall dock finnas på ICA Maxi också, har jag förstått.

• Johanna1978

Potty Training Pants är en blöja som, till skillnad från våra andra blöjor, känns blöt när barnet kissat i den. Det hjälper barnet att koppla känslan med resultatet utan små skvättar på golvet och i kläderna. Potty Training Pants fungerar helt enkelt som en säkrare trosa eller kalsong, för barnet kan själv dra ner den när det är dags att gå på toaletten. Finns i två varianter, en för flickor och en för pojkar.

Det är inte meningen att ni ska använda Potty Training-blöjan som nattblöja. Då sover ju barnet – och märker därför inte vad som sker! På natten kan ni använda en riktigt blöja.

Står bland alla de andra blöjorna på ex ica maxi

• syntharen

Tack för alla svar! 

Jo pottan kommer vi nog ta bort för den samlar bara damm och är i vägen. Men vi har en sits som sitter fast i toan som han själv kan fälla ner. Han ville inte ens sitta på toan när det var en vanlig sits för han tyckte det kändes som han föll ner sa han. 

Belöning har vi redan fast med stjärnor som han sedan får ett nytt spel till Ipaden när han har fått tillräckligt med stjärnor. Godis tycker han inte om så det går inte.

Ska definitivt kolla in Potty training pants, det verkar som en bra ide. Jag vet ju att han inte alltid kommer ha blöjor men det hade ju varit skönt att slippa dom här äckliga bajsblöjorna... 

• glassen

Jag köpte Potty training blöjor till min son. Tror det var Libero och de finns i alla välsorterade livsmedelsaffärer. Viktigt att tänka på att de inte suger upp lika mycket kiss, så när han börjar kissa i dem bör han inte kissa ut allt utan gå på toan / pottan istället.

Svar på tråden Finns det "dåliga" blöjor?