• Anonym (får gallfeber)

Snart kommer jag peka på dörren

Jag har en vuxen bonus som bor här och hos sin mamma till och från. Jag älskar henne och har levt med henne läääänge men nu börjar jag bli urbota less. Min bonus är arbetslös och har en lillebror på 2 1/2 år som går på förskolan. Då både jag och min man arbetar så erböd vi bonusen pengar om hon hämtar barnet på förskolan och barnvaktar i två timmar två dagar i veckan bara för att vi arbetar långa dagar just då. Det gick blankt inte. 

Hon hjälper inte till med något hemma, sitter vid datorn och gör inget alls. Jag kände rent spontant att jag höll på att koka över när hon tackade nej. Främst för att jag tvättar hennes kläder, jobbar för att få allt att gå runt medan hon sitter hemma och inte gör ett skit. Det är ju självklart inte så att jag vill slänga ut henne på riktigt men jag blir sugen på att hon åtminstone skulle betala 1000 kr i månaden här hemma och tvingas söka jobb. Men så fort jag ställer några krav så är risken och hon drar till sin mamma och stannar där och att vi inte ser henne alls. 

Tilläggas kan att jag är less på min karl som inte tar upp det här med att ställa upp och hjälpas åt med henne. Tips.

• Svar på tråden Snart kommer jag peka på dörren
  • Ann Cistrus
    Anonym (Pia) skrev 2014-01-24 07:57:46 följande:
    Det jag inte förstår är hur hon kan leva helt utan pengar. Går hon aldrig och fikar med sina kompisar? Eller på bio? Om det är så att föräldrarna sticker till henne pengar så får de skylla sig själva!

Har själv en 20-årig dotter som läste en kurs på universitetet i höstas men som nu sitter hemma och rullar tummarna. Jag gick i taket för ett par veckor sen och var extremt tydlig med att så länge hon varken har skola eller jobb så förväntar jag mig att hon sköter all matlagning och disk på vardagar samt all tvätt. Hon blev lite sur först men insåg snabbt att det var rimligt.

TS, i din situation vet jag inte vad jag skulle göra. Att se till att pappan antingen tvingar henne söka jobb eller att han betalar 2/3-delar av allt plus att han sköter 2/3-delar av allt hushållsarbete är mina tips.
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (får gallfeber) skrev 2014-01-23 22:50:01 följande:
    Ja. För min egen dotter skulle inte ha den möjligheten att bara dra. Det skulle vara en självklarhet att alla bidrar och hon skulle inte haft något annat val.

jag gillar mamman och hon har det ekonomiskt tufft. Sen vill jag inte att det ska bli en kass relation med bonus. Jag skulle sakna henne.

Om mamman inte heller kan/vill försörja henne vad händer då? Bonus lär sig den hårda vägen att hon måste ha ett jobb. Verkar vara tvunget eftersom den 'snälla' vägen med curling inte fungerar.
  • Waldo

Ta en vuxen dialog med henne på en neutral plats, åk ut på ett fik om så behövs.
    Kolla Påven Johannas förslag.

Är man vuxen och bor hemma hjälps man åt, men framförallt hjälps man åt med sina syskon för att skapa en kontak,  en relation.

Vissa unga vuxna måste ibland utmanas i livet för att våga ta ett steg, dom måste knuffas lite.
    Dom kan gärna få bo hemma tills dom har fått en lägenhet men dom måste GÖRA något med sin tid och det är här man måste gå in och utmana dom
    Lägg hellre pengarna här istället för att betala för att gå till dagis
    Betala för en aupairbiljett
    Betala för en volontärresa
    Någonting där hon kan få erfarenheter och insikter att ta med sig i bagaget. När hon väl kommer hem igen kommer hon att ha en helt annan syn på sitt liv och är förmodligen redo att gå vidare med studier eller annat

• Anonym (MrsC)
    Påven Johanna skrev 2014-01-24 07:48:12 följande:
    Du gillar henne och skulle sakna henne om hon flyttade. Du känner också för biomamman och vill inte skapa problem för henne. Ja, jag vet inte men nog tycker jag att det låter som de allra bästa förutsättningar för att du faktiskt ska kunna vara ärlig och säga som det är. Det hade jag gjort.

"Jag blev jättebesviken när du sa nej till att tjäna några kronor och samtidigt hjälpa oss. Särskilt besviken blev jag för att ditt enda alternativ till att hjälpa oss är att göra ingenting eller bara roliga grejer som att surfa och sådant. Jag gillar dig och det vet du ju, jag skulle sakna dig om du inte bodde här, men det är inte samma sak som att jag inte också tycker att det är rimligt att du delar på ansvaret för vårt gemensamma liv och boende. Gör du det inte ekonomiskt så ska du i alla fall tvätta, städa, handla och laga mat. Och om du blir förbannad för en så liten sak och ger dig av hem till mamma så tycker jag att du bär dig väldigt orättvist åt mot henne. Hon har det knappare ställt än vi, det får du faktiskt tänka på. Vad av allt i hemmet kan du tänka dig att ta på dig som dina sysslor? Själv tycker jag att du ska fundera en sväng till på erbjudandet du fick. Men kommer du fram till att du inte vill hämta och passa syskonet så vill jag att du talar om vad du istället har tänkt att göra här hemma."
  • Vanjan

Som många har sagt, sluta tvätta hennes kläder och dylikt. Säg rakt ut att det är hennes skit att ta hand om, och eftersom hon är vuxen borde du även kräva en mindre summa i hyra. Det är en självklarhet.

• Anonym (Egna barn)

Min vuxna hemmaboende son, som jobbar heltid och betalar 2000 kr/mån för mat m.m. Måste så klart hjälpa till och passa lillasyster och gå ut med hundarna ibland. I en familj hjälper man varandra, t e x så lagar vi mat till honom och tvättar hans kläder, så varför skulle inte han hjälpa oss med det vi behöver mest, barnvakt ibland. Självklart betalar vi INTE honom för att barnvakta sin lillasyster och vi tar inte betalt för att vi t e x tvättar hans kläder.

• Anonym (får gallfeber)
    Påven Johanna skrev 2014-01-24 07:48:12 följande:
    Du gillar henne och skulle sakna henne om hon flyttade. Du känner också för biomamman och vill inte skapa problem för henne. Ja, jag vet inte men nog tycker jag att det låter som de allra bästa förutsättningar för att du faktiskt ska kunna vara ärlig och säga som det är. Det hade jag gjort.

"Jag blev jättebesviken när du sa nej till att tjäna några kronor och samtidigt hjälpa oss. Särskilt besviken blev jag för att ditt enda alternativ till att hjälpa oss är att göra ingenting eller bara roliga grejer som att surfa och sådant. Jag gillar dig och det vet du ju, jag skulle sakna dig om du inte bodde här, men det är inte samma sak som att jag inte också tycker att det är rimligt att du delar på ansvaret för vårt gemensamma liv och boende. Gör du det inte ekonomiskt så ska du i alla fall tvätta, städa, handla och laga mat. Och om du blir förbannad för en så liten sak och ger dig av hem till mamma så tycker jag att du bär dig väldigt orättvist åt mot henne. Hon har det knappare ställt än vi, det får du faktiskt tänka på. Vad av allt i hemmet kan du tänka dig att ta på dig som dina sysslor? Själv tycker jag att du ska fundera en sväng till på erbjudandet du fick. Men kommer du fram till att du inte vill hämta och passa syskonet så vill jag att du talar om vad du istället har tänkt att göra här hemma."
    Tack. Så himla bra och fint skrivet. Jag ska testa denna taktik samtidigt som jag tycker att det är min make som borde ta den. jag och bonus har en fin relation i grunden och hon anförtror mig och vi kan sitta och gagga och umgås på hennes rum.Men så fort man ber henne om hjälp känner hon sig "utnyttjad". Jag är seriöst orolig för henne. Hon har hoppat av skolan, säger att hon vill jobba men gör inget för att få jobb, hon har liksom varit "ute ur systemet i två år". Och då pratar jag inte om en asocial finnig dataspelande människa. Hon är extremt "hipp" på ett alternativt sätt men min rädsla är att alla hennes vänner kommer springa om henne i 120 och tillslut tycker att hon är en looser.Hennes lathet är inte bara frustrerande i den aspekten att jag blir irriterad när jag jobbar 8h dag och kommer hem och ser att hon fortfarande pillar naveln, det den är också frustrerande för att hon skadar sig själv och bäddar för psykisk ohälsa. 
    Waldo skrev 2014-01-24 08:34:58 följande:
    Ta en vuxen dialog med henne på en neutral plats, åk ut på ett fik om så behövs.
    Kolla Påven Johannas förslag.

Är man vuxen och bor hemma hjälps man åt, men framförallt hjälps man åt med sina syskon för att skapa en kontak,  en relation.

Vissa unga vuxna måste ibland utmanas i livet för att våga ta ett steg, dom måste knuffas lite.
    Dom kan gärna få bo hemma tills dom har fått en lägenhet men dom måste GÖRA något med sin tid och det är här man måste gå in och utmana dom
    Lägg hellre pengarna här istället för att betala för att gå till dagis
    Betala för en aupairbiljett
    Betala för en volontärresa
    Någonting där hon kan få erfarenheter och insikter att ta med sig i bagaget. När hon väl kommer hem igen kommer hon att ha en helt annan syn på sitt liv och är förmodligen redo att gå vidare med studier eller annat
    Superbra förslag. Jag har föreslagit att hon kan dra till Norge jobba, åka till Asien, luffa resa. Göra något av sin tid. men det finns nada intresse. Eller hon tycker att det låter kul men hon skulle aldrig göra något sådant. 
    Det jag inte förstår är hur hon kan leva helt utan pengar. Går hon aldrig och fikar med sina kompisar? Eller på bio? Om det är så att föräldrarna sticker till henne pengar så får de skylla sig själva!

Har själv en 20-årig dotter som läste en kurs på universitetet i höstas men som nu sitter hemma och rullar tummarna. Jag gick i taket för ett par veckor sen och var extremt tydlig med att så länge hon varken har skola eller jobb så förväntar jag mig att hon sköter all matlagning och disk på vardagar samt all tvätt. Hon blev lite sur först men insåg snabbt att det var rimligt.

TS, i din situation vet jag inte vad jag skulle göra. Att se till att pappan antingen tvingar henne söka jobb eller att han betalar 2/3-delar av allt plus att han sköter 2/3-delar av allt hushållsarbete är mina tips.
    Jag förstår inte heller hur hon kan leva utan pengar. Jag tror att mamma och pappa sticker till pengar som jag inte vet om. Det där med betalning delar funkar inte för oss. Dels för att han tjänar så extremt mycket mer än mig och dels för att alla pengar är våra pengar.
  • Tow2Mater
    Anonym (får gallfeber) skrev 2014-01-23 22:47:36 följande:
    Hur?
    Jag tror du fått många bra råd i tråden. Själv vet jag faktist inte, mer än att det är upp till främst hennes far, men även dig, att se till att det händer. Jag känner två 30+ åringar som ännu bor hemma och gor ingenting (!), just for att de "tillåts" gora det (fast foräldrarna är ganska fortvivlade och inte vet vad de ska gora åt det). Ju längre man låter det hållas, ju svårare blir det. Månaderna blir snabbt till år....
  • Lindsey Egot the only one

Är du helt hundra på att hon inte är deprimerad? Min dotter som då var 14 år ville ingenting. Frågade man vad hon ville göra som vuxen visste hon inte vad hon ville. Hon hade inga framtidsplaner öht. Inget intresse för gymnasiet fast de höll på att kolla runt med skolan osv. Alla kompisar visste vad de ville gå för gymnasielinje men hon visste ingenting. Visst hon städade och tvättade och hjälpte till men nu i efterhand när hon är död så fattar vi att hon måste mått dåligt fast hon visade en helt annan glad fasad utåt sett. Just det här att inte se framåt var något jag trodde en fjorton åring kanske hade svårt med även om jag själv aldrig har haft det men när man hör att din bonusdotter hoppat av skolan och inte gjort ett dyft på 2 år för att komma framåt låter ju inte alls bra egentligen. Det låter faktiskt oroande. Bara en tanke att man kan vara deprimerad fast de runt omkring inte förstår.

• Fjärilslarv

jag hade pekat på dörren ögonblickligen.
    När jag bodde hemma så betalade jag 3000kr i hyra och så min egen mat, men det var ju inte alltid man hade inkomst, men då som tack för mat, husrum, en 500 hundring i fickpengar och sl-kort så skötte jag all markservice. Och nej självklart så accepterade inte min mamma att man enbart pillade navelludd... att vara inskriven på AF och söka alla jobb man hade en chans att få var ett grundkrav.

• Lindsey Egot the only one
    Fjärilslarv skrev 2014-01-25 10:26:15 följande:

jag hade pekat på dörren ögonblickligen.
    När jag bodde hemma så betalade jag 3000kr i hyra och så min egen mat, men det var ju inte alltid man hade inkomst, men då som tack för mat, husrum, en 500 hundring i fickpengar och sl-kort så skötte jag all markservice. Och nej självklart så accepterade inte min mamma att man enbart pillade navelludd... att vara inskriven på AF och söka alla jobb man hade en chans att få var ett grundkrav.

Man har ju rätt till socialbidrag om man är myndig men ändå bor hemma.
  • Fjärilslarv
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-25 11:36:15 följande:
    Man har ju rätt till socialbidrag om man är myndig men ändå bor hemma.
    jo jag vet, men min mamma ville inte att jag skulle behöva söka det =), och jag visste inte det då.
  • Anonym (Linn)

Bra att hon hjälper till. Men jag tycker det låter överdrivet att din dotter istället gör ALLT hemma?
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Linn) skrev 2014-01-25 12:34:59 följande:
    Bra att hon hjälper till. Men jag tycker det låter överdrivet att din dotter istället gör ALLT hemma?
    ALLT?

För det första gäller det bara vardagarna, dvs middag 5 dagar i veckan och ca 2 maskiner tvätt i veckan (när vi andra jobbar/går i skolan 7-9 h/dag och hon sitter hemma). För det andra finns det rätt många andra hushållsarbeten i en villa, tex plockning och dammsugning av två våningar, badrum som ska skuras, snöskottning/gräsklippning, matinköp, osv, osv. Vilket hon naturligtvis får ta sin del av också men de arbetena fördelas över alla.

Dessutom har hon faktiskt ett val som 20-åring, hon kan skaffa ett jobb och bostad (2-handslägenhet tex). Eller plugga på annan ort och bo inneboende som hon gjorde i höstas. Hon är inget barn längre och om jag ska vara krass så har jag ingen som helst skyldighet att försörja henne längre. Som tur är så är hon vuxen nog att förstå att så länge hon VÄLJER att bo hemma så får hon ställa upp på mina villkor.
  • Anonym (Pia)
    Anonym (får gallfeber) skrev 2014-01-24 23:18:19 följande:
    Jag förstår inte heller hur hon kan leva utan pengar. Jag tror att mamma och pappa sticker till pengar som jag inte vet om. Det där med betalning delar funkar inte för oss. Dels för att han tjänar så extremt mycket mer än mig och dels för att alla pengar är våra pengar.
    Han kan fortfarande göra 2/3-delar av allt hushållsarbete. Eller ta 1/3-del själv och tvinga den vuxna dottern ta 1/3-del. Hans val.
  • Anonym (får gallfeber)

Uppdatering: dottern kommer och går som hon vill och jag har avslutat ett två timmars långt samtal med hennes mamma. Nu mera är dottern borta mer än hon är hemma. Hon är inte här och hon är inte hemma hos mamman. Anledningen till att jag ringde var att jag hade loggat in på min google på hennes dator och glömt att logga ut varvid jag såg att hon bokmärkt länkar till vilka natursvampar i Sverige som fyller en drogfunktion. Olika skivlingar och stuff. Hon har haffats från hasch förr.

Kontentan från maken och mamman är att de är så jävla loja. Mamman "vissa måste falla hårt" "" Hon är fortfarande tonåring" Maken när jag pratade med mamman "Jag orkar inte höra på erat ältande". Mitt förslag var att alla skulle prata på söndag här men då blir det ju liksom "tre mot en" enligt mamman.

Jag kräks.

• slutatsnusa
    Anonym (får gallfeber) skrev 2014-02-15 00:03:03 följande:
    Uppdatering: dottern kommer och går som hon vill och jag har avslutat ett två timmars långt samtal med hennes mamma. Nu mera är dottern borta mer än hon är hemma. Hon är inte här och hon är inte hemma hos mamman. Anledningen till att jag ringde var att jag hade loggat in på min google på hennes dator och glömt att logga ut varvid jag såg att hon bokmärkt länkar till vilka natursvampar i Sverige som fyller en drogfunktion. Olika skivlingar och stuff. Hon har haffats från hasch förr.

Kontentan från maken och mamman är att de är så jävla loja. Mamman "vissa måste falla hårt" "" Hon är fortfarande tonåring" Maken när jag pratade med mamman "Jag orkar inte höra på erat ältande". Mitt förslag var att alla skulle prata på söndag här men då blir det ju liksom "tre mot en" enligt mamman.

Jag kräks.

men herregud
    låter snarare som att det skulle vara de tre mot dig och inte som jag antar att mamman menar ni tre föräldrar mot den "stackars" ungdomen
    jag kräks också på såna mesproppar till föräldrar
    vad är felet?
    att de inte inser, förmår eller orkar se problemet?
    hoppas de att det ska försvinna om de nonchalerar det kanske?
    verkar som om tjejen är ute på hal is och hon borde inte få en spänn av sina föräldrar
  • Anonym (MrsM)

Jag hade en "bonus" (belastning) under ett gäng år.
    Ungen gjorde absolut ingenting mer än att gnälla och jag fick nog till sist.

Jag började sortera ur hennes tvätt när jag tvättade, jag slängde in allt hon lämnade efter sig på hennes säng. Jag satte kodlås på telefonen för utgående mobilsamtal och såg till att hon inte kunde tanka sitt kontantkort på vår bekostnad.

Jag hade märkt att hon "lånade" av mitt dyra smink så det låste jag in i sovrummet som jag skaffat ett extra lås till, ett sånt man låser fast i själva nyckelhålet.
    Utöver det kodade jag routern så hon inte kunde använda nätet utan att någon öppnade det åt henne och stängde hon inte av när jag sa till så stängde jag av routern.

Det blev krig.
    Ett par veckor.
    Sedan insåg hon långsamt att hon måste ta sitt ansvar hemma.
    Det blev aldrig perfekt men det tog å andra sidan inte så lång tid innan hon hittade en kille på nätet som hon flyttade tvärs över landet för att få bo hos.

Jag var inte ledsen när flyttlasset gick.

Efter ett halvår ungefär skickade hon ett brev till mig där hon bad om ursäkt för hur hon betett sig!

Svar på tråden Snart kommer jag peka på dörren