• Anonym (undrar)

Hur mycket får man i underhåll om man går via tingsrätten?

Hej!

Jag undrar hur mycket man kan få i underhåll om man går via en rättsprocess för en 6 och 9 åring?
    Försäkringskassans 1273 är ju ett skämt, anser jag, som inte räcker alls.
    Konsumentverkets schablonuträkning är ju inte heller hållbar, speciellt inte för oss som bor i ett dyrare område och har mer krav ang kläder, prylar m.m.
    Maten enligt Konsumentverket ligger på 1500 kr per  barn och månad. 
    Jag handlar kanske mat för 6-7000 kr/ månad till oss tre.
    Kan man få mer än Konsumentverkets uträkning?

Hur går det till rent praktiskt om man inte har ett avtal skrivet, men att barnen ändå bor hos mig nästan hela tiden förutom varannan helg. Pappan vill inte bara betala pengar till mig utan bara till barnen, vilket ju blir svårt eftersom barnen äter och även behöver saker som de inte själva inte kan köpa...

Ni som drivit detta rättsligt, vad har ni fått i slutändan?

Har hört att man kan få upp till 10 % av den andres bruttolön.
    Har hört att det räknas ut pga bådas boendekostnader och att det är viktigt att kunna hålla samma standard hos båda föräldrarna.

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Hur mycket får man i underhåll om man går via tingsrätten?
  • minst

Vi är två vuxna och två barn, 9 & 13 år, och vi lägger ca 5000 kr per månad på mat , hygien och förbrukningsvaror och då köper vi ganska dyrt. Skulle säkert kunna spara mer men känner att god mat det är den enda lyx vi unnar oss. Kan tillägga att vi inte har några ytterligare utlägg på lunchmat då vi båda för det mesta har matlåda med oss till jobbet. Det finns massor av trådar här på fl. som handlar om billig, nyttig och lättlagad mat så där kan du kanske hitta inspiration. Börja gärna med att föra kassabok och se vart varenda krona försvinner till. Det brukar vara intressant läsning och brukar också rendera i förändrade vanor. lycka till!

• MeNoLike
    Tow2Mater skrev 2014-01-24 00:56:17 följande:
    Ett tips: Minimum ska han betala 1273 kr PLUS att du betalar minimum 1273 kr PLUS barnbidrag. Den TOTALA summan borde ju räcka till en del.
    Tänker så jag också. Blir ju typ 3600kr / barn å månad
  • Anonym (funderar)

Jag förstår att det kan vara tufft att stå själv med två barn att försörja, har varit i liknande sits, samtidigt kan jag inte låta bli att fundera lite på hur du menar med att;

Konsumentverkets schablonuträkning är ju inte heller hållbar, speciellt inte för oss som bor i ett dyrare område och har mer krav ang kläder, prylar m.m.

Visst är det ingen kanonsumma FK betalar ut, men samtidigt har ju du/ni valt att skaffa era barn, vilket kostar pengar, och inte vi andra i samhället. Det jag menar är inte att vara dum eller liknande, utan undrar väl egentligen om du på riktigt menar att du anser att FK ska stå för kostnaden för dina barn, främst då för att du dessutom "bor i ett dyrare område och har mer krav ang kläder, prylar m.m.". Det är ju ett val DU/NI gjort, ingen annan, vilket också innebär att det är DU/NI som väljer hur mycket era barn "ska kosta".
    Underhållsbidrag och barnbidrag är just vad det heter - bidrag, alltså en hjälp till utgifterna, inget som kan ersätta kostnaderna. Det är ändå skattepengar vi pratar om, och någonstans måste det ju finnas någon typ av gränser, åt båda håll. Jag menar, skulle mina barn kosta 20.000:-/mån är ju det ett val som jag har gjort...

Förstår du var jag vill komma? Givetvis håller jag med om att summan är väldigt låg, men ja, bättre än absolut ingenting som i många andra länder kanske?

Tycker hur som att du absolut ska gå den rättsliga vägen om det är vad du vill och orkar göra. Och ta hjälp av FK om pappan inte bidrar som ö.k.

(menar som sagt inget illa med detta, tycker dock att den anledning du uppger i TS om varför summan från FK är för låg är ett väldigt orimligt argument för att få mer bidrag...)

• MeNoLike

Och om du ha handlar mat för 1500kr / barn i månaden måste du själv de över de utgifterna. Konsumentverket beräknar den summan med ALLA måltider i hemmet alla dagar i månaden. Och jag antar att dina barn går i skolan och kanske tom fritids?

• Anonym (?)

Men det är väl 1273 per barn? Så alltså 2546 så 10% på hans lön kan väl inte bli så många hundringar mer per månad? be att barnen får halva summan till sparande och du får andra halvan?

Anonym (undrar) skrev 2014-01-24 00:49:18 följande:
    Varför så otrevlig? Bitter pga egna erfarenheter eller...?

Om du inte visste det så kostar ett barn ca 1 miljon fram till att de blir 18 år...

Är det då inte rimligt att man tar sitt ansvar som föräldrar och ser till att barnet får det bra?

Räknade på det där och det skulle alltså betyda att barnet i snitt skulle kosta 4630 per månad lycka till att få ut den summan för barn från soc tex
  • Anonym (*)
    Anonym (?) skrev 2014-01-24 02:02:42 följande:
    Men det är väl 1273 per barn? Så alltså 2546 så 10% på hans lön kan väl inte bli så många hundringar mer per månad? be att barnen får halva summan till sparande och du får andra halvan?

Räknade på det där och det skulle alltså betyda att barnet i snitt skulle kosta 4630 per månad lycka till att få ut den summan för barn från soc tex

sen får man ju dra av barnbidraget och om man har 2 barn så ligger det på 1125 per barn med flerbarnstillägget
    Så 4630-1125=3505kr per månad

ska 2 föräldrar dela på den kostande så blir det ju bara 1752 kr per förälder o barn, så det där resonemangen föll ju direkt :)
  • Nenne666

Blir bara konfunderad .... I ena tråden heter det att man har tid, lust och råd mot killens vilja att behålla barnet. I nästa tråd vill man suga ut maxbeloppet för att det kostar pengar med barn. Och när jag skriver att man ska skaffa barn under gemensamma beslut så ska JAG kliva ner från mina höga hästar. Seriöst!

• sextiotalist

Swedebanks kalkyl är ett skämt. Jag kunde minska kostnaderna med 30% utan problem. Nej, semesterresor, dyra klassresor och 1000-lappar till presenter för lärare och kompisar är ingen kostnad för barnet. Inte heller ingår moped, körkort och en betydligt dyrare (ny bil) något som är sådant man ska ha.

Om du ska ha en realistisk bild över vad barnet kostar, så går du inte på konsumentverkets hemsida. Det du och pappan ska dela på är barnets kostnader (inte boendekostnader eller så) och såvida ingen av er är superhöginkomstagare så är det nog de kostnader du ska utgå ifrån
    Därefter så (om man inte går via fk, för då blir 1273 och inget annat) så tittar man sedan på överskottet  Dvs både du och barnens pappa får dra av, från nettoinkomsten, era boendekostnader, en schablon för era kostnader och ev ytterligare barn och då blir det en varsin summa över. Det är utifrån den summan ni beräknar hur mycket var och en ska bidra och den som har högst belopp över bidrar något mer.

Man kan nog säga som liten ledtråd, har den andra föräldern en medelinkomst så är det svårt att få så mycket mer än fk´s summa. Skulle det var så att du har ett högre netto efter alla beräkningar, så är det absolut ännu svårare.

• Anonym (Ewa)

För barn i dina barns ålder kan man få 80 procent av basbeloppet, dvs 2960 kronor per månad, minus barnbidraget och din del i försörjningen. Till den summa man kan få tillkommer ev. dyrare aktiviteter, specialkost samt kostnad för glasögon och andra hjälpmedel som inte ersätts av samhället.

Om ni äter för 6000 kronor per månad så kan du nog räkna med att du ligger lite för högt i matkostnad, men det är en prioriteringsfråga för dig.

Frågan du behöver ställa dig är, vad kan pappan ha för ev överskott och vad har du själv för överskott efter att godkända kostnader är betalda? Hur stor del av barnens försörjning ska du själv betala?

Att pappan köper saker som barnen får direkt från honom är även det en del i försörjningen och det minskar naturligtvis dina kostnader för barnen, om de har med sig de sakerna hem. T.ex om pappan köper skor och vinterjacka så behöver inte du köpa vinterjacka och har alltså kvar mer av barnens pengar att spendera på deras övriga behov.

• Anonym (Ewa)
    Anonym (undrar) skrev 2014-01-24 00:57:23 följande:
    Pappan betalar ingenting just nu...

Ska se över matkostnaderna, som du säger. Vad har ni själva i matkostnader och hur många är ni?
    Om pappan ingenting alls betalar så saknar han alltså försörjningsmöjlighet gissar jag. För om du i dagsläget får underhållsstöd från Fk så är det pappans del i barnens försörjning som du får från dem, och har han i sin tur berättat att han inte behöver betala tillbaks någonting, så har Fk räknat ut att han saknar försörjningsmöjligheter, och då får han underhållsstödet i bidrag från samhället, som stöd för sin del i barnens försörjning.
  • Anonym (fia)
    Anonym (undrar) skrev 2014-01-24 00:27:57 följande:
    Hej!

Jag undrar hur mycket man kan få i underhåll om man går via en rättsprocess för en 6 och 9 åring?
    Jag handlar kanske mat för 6-7000 kr/ månad till oss tre.
    Kan man få mer än Konsumentverkets uträkning?

Hur går det till rent praktiskt om man inte har ett avtal skrivet, men att barnen ändå bor hos mig nästan hela tiden förutom varannan helg. Pappan vill inte bara betala pengar till mig utan bara till barnen, vilket ju blir svårt eftersom barnen äter och även behöver saker som de inte själva inte kan köpa...

Ni som drivit detta rättsligt, vad har ni fått i slutändan?

Har hört att man kan få upp till 10 % av den andres bruttolön.
    Har hört att det räknas ut pga bådas boendekostnader och att det är viktigt att kunna hålla samma standard hos båda föräldrarna.

Tacksam för tips!
    Du får ju tänka på att du får 1050 i BB och 1273 i underhåll, sedan är det ju så att DU ska ju också in med dom 1273 kr per barn, Du kan ju inte räkna med att ett barn är gratis. man får ju faktiskt betala lite själv, 
  • Anonym (f)

han betalar 1273 kr (vid fk, du får det beloppet och han får betala efter inkomst mellan 0-1273 kr) per barn, du har barnbidrag på 1050 kr per barn och du ska bidra med lika mycket som pappan dvs 1273 kr per barn. du har alltså 3596 kr per barn för att täcka deras mat, kläder och nöjen.

mat 1000 kr enligt normen (1500 per vuxen/tonåring)
    kläder 1000 kr
    fritids (maxatxa) 840 kr
    nöje 756 kr

Svar på tråden Hur mycket får man i underhåll om man går via tingsrätten?