• Butterflie

Nyttiga recept för hela familjen.

Ja, nu har jag tröttnat på all onyttig och fet mat som jag serverar här hemma.

Vi äter mycket kött och potatis. Sen slänger man in lite grönsaker med för att vara nyttig, men egentligen är väl inte en sallad med feta ost så himla nyttigt? varken tomater eller gurka ger så mycket. Barnen älskar majs, broccoli och blomkål så det får de ofta men vi vuxna äter det inte. Vi gör ofta långkok med feta såser till, stekt kött, kokt/stekt/ungsbakad/friterad potatis ibland med morötter, hemmagjord pizza eller så beställer vi hem mat. Men hur nyttigt är det egentligen? Massa grädde och margarin? Däremot äter vi knappt aldrig korv, färdiga köttbullar eller fiskpinnar. Vill helst göra det som går att göra helt själv, ingen halvfabrikat.

Jag har inte direkt brytt mig om mina matvanor innan då jag alltid varit smal. Ja tills nu. Min äldsta äter som en häst och det syns på hennes kurva, skolsköterskan är inte alls glad. Min mellersta däremot ligger under sin kurva så får inte heller vara för fettsnålt pga henne.

Har googlat på nyttiga recept, men är en hel djungel där ute med en massa spenat. majsbiffar mm.
    Allt detta är helt nytt för mig men vill lära mig, göra nya rätter som dessutom är goda men samtidigt nyttiga.

Så dela gärna med er på era absolut bästa recept, både på vardagsmat och lite lyxigare recept för helgen, även på bakverk då vi älskar bullar och kladdkaka här hemma. Maten ska även gå att frysa in så min sambo kan ta med sig till jobbet.

• Svar på tråden Nyttiga recept för hela familjen.
  • k girl
    Butterflie skrev 2014-01-26 10:13:31 följande:
    Det är socker i allting, det går inte att komma ifrån och de sockerfria produkterna innehåller ett annat slags socker som inte heller är nyttigt. Men man får undvika de värsta produkterna. Däremot trodde jag inte att lättdrycken innehöll SÅ mycket, det är mer än vad det finns i coca colan =( 

Galet! Jag ska googla lite, var någon som sa att frukten man köper i butikerna är så genmanipulerade och besprutade så de är lika nyttiga som en näve popcorn. Vet dock inte om det är sant eller inte.
    Jag försöker undvika produkter eller äta väldigt sparsamt av produkter med tillsatt socker. Men all lättdryck, saft, läsk och så vidare, det innehåller verkligen inget som tillför någonting. Mjölk innehåller också mycket kolhydrater men du får å andra sidan i dig proteiner och näringsämnen av mjölken. Vatten är dock bästa måltidsdrycken; jag dricker mjölk efter att ha tränat.
  • Nelia82

Har inte läst hela tråden, mest skummat igenom.

Jag gillar ju gärna såser i mat, och lagar helst inte med lightprodukter, men försöker hålla gräddsås till en, max två dagar per vecka istället, då kan man ändå få en god sås ibland men inte ofta. Sen kan man ju göra grytor och såser till kött på mjölkbas om man reder bra istället, ifall man nu vill minska just fettet (smör/grädde).

Läsk, godis, bullar, o dyl. intas på helgen. (Alt. ta bort läsken helt om du fixar det, för det är den värsta sockerboven. Nybakta bullar med ett glas mjölk är ju inte särskilt farligt att mysa med till helgen.)

Jag är inte heller mycket av en frukostmänniska, behöver oftast äta fort och lite, så ett tips är att koka två ägg och äta. Det är hyffsat nyttigt och man håller sig mätt länge.

Sen verkar du ju redan laga mycket från grunden, det är mest minska fett och ta bort socker, så är det redan en förbättring.

Små förändringar gör mycket i längden, man behöver inte överarbeta

• Nyfiken gul

Min åsikt är att man kan äta allt men i vettiga mängder och inte hela tiden.

Man dör inte av en Risifrutti som frukost nån gång ibland, bara man inte äter det som en vana varje morgon.  
    Man dör inte av att dricka en cola till fredagsmiddagen, bara det blir ett glas och inte 1½  liter... 
    Man kan visst äta beasås till köttmiddagen, men inte beasås till allt 7 dagar i veckan.  
    Man kan visst fika med kladdkaka och bakelse - men EN dag i veckan

En viss skillnad att använda sunt förnuft helt enkelt. 

Jag har gått ner 25 kg med bara sunt förnuft, ingenting är förbjudet för mig men det gäller verkligen att man tänker efter vad man äter och varför. 

Det enda jag helt tagit bort är smörgåsar, jag väljer annat istället för smörgås för det är något jag faktiskt kan leva utan helt. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Idun

mitt tips är att byta ut det ni äter (det som är fett) mot andra alternativ som är bättre. och att minska på saltet om ni äter mycket (många svenskar äter väldigt mycket salt)

och succesivit vänja er vid mer grönsaker, bulgur etc. fundera över era maträtter som ni tycker om och fundera på vad man kan göra för att få dessa rätter nyttiga, tex köra i ugnen istället för fritösen, byta grädde mot mjölk (eller 50/50) , skippa den extra smörklicken, riva ner morötter i köttfärssåsen...

Man behöver inte ha i så mycket olja och smör i maten som man tror, teflon och lägre värme när man steker gör att man kan minska stekfettet, ska du göra tex klyftpotatis så istället för att ringla oljan direkt på plåten lägg klyftorna i en påse häll på 1-2 msk olja och blanda runt i påsen, då får man olja överallt men i mindre mängd.

nyfiken gul hade bra tips där med att byta ut såserna mot fettsnåla alternativ av turkisk yoghurt eller creme fraiche, det finns färdigkryddade creme fraicher och de fungerar att äta kalla till maten, att värma eller att använda som grytbas. Tzatsiki fungerar också som alternativ till sås.
    Bättre än gräddsåser!

Jag gör en varm "beasås" på lätt creme fraiche som är god; värm 5 dl creme fraiche med 1-2 tsk dragon och 1/2-1 nersmulad grönsaksbuljong (jag börjar med en halv och har i mer om det behövs, beror lite på hur salt man vill ha det). 

Här är en nyttigare kladdkaka utan smör också ;)

1 dl dinkel eller fullkornsmjöl
    1 tsk bakpulver 
    1/2 dl kakao 
    3 ägg 
    1 dl honung 
    250 g kesella 1% fett

Blanda ingredienserna och häll i en smörad form (ca 24 cm i diameter), grädda ca 30 minuter i 150 grader. ät när den har svalnat.

• Butterflie
    Idun skrev 2014-01-26 11:55:32 följande:

mitt tips är att byta ut det ni äter (det som är fett) mot andra alternativ som är bättre. och att minska på saltet om ni äter mycket (många svenskar äter väldigt mycket salt)

och succesivit vänja er vid mer grönsaker, bulgur etc. fundera över era maträtter som ni tycker om och fundera på vad man kan göra för att få dessa rätter nyttiga, tex köra i ugnen istället för fritösen, byta grädde mot mjölk (eller 50/50) , skippa den extra smörklicken, riva ner morötter i köttfärssåsen...

Man behöver inte ha i så mycket olja och smör i maten som man tror, teflon och lägre värme när man steker gör att man kan minska stekfettet, ska du göra tex klyftpotatis så istället för att ringla oljan direkt på plåten lägg klyftorna i en påse häll på 1-2 msk olja och blanda runt i påsen, då får man olja överallt men i mindre mängd.

nyfiken gul hade bra tips där med att byta ut såserna mot fettsnåla alternativ av turkisk yoghurt eller creme fraiche, det finns färdigkryddade creme fraicher och de fungerar att äta kalla till maten, att värma eller att använda som grytbas. Tzatsiki fungerar också som alternativ till sås.
    Bättre än gräddsåser!

Jag gör en varm "beasås" på lätt creme fraiche som är god; värm 5 dl creme fraiche med 1-2 tsk dragon och 1/2-1 nersmulad grönsaksbuljong (jag börjar med en halv och har i mer om det behövs, beror lite på hur salt man vill ha det). 

Här är en nyttigare kladdkaka utan smör också ;)

1 dl dinkel eller fullkornsmjöl
    1 tsk bakpulver 
    1/2 dl kakao 
    3 ägg 
    1 dl honung 
    250 g kesella 1% fett

Blanda ingredienserna och häll i en smörad form (ca 24 cm i diameter), grädda ca 30 minuter i 150 grader. ät när den har svalnat.

Tack så mycket, blev nyfiken på båda recepten. 
  • modsey

bara läst ts men lägg in en eller två vegetariska dagar i veckan, två fiskdagar, en kyckling och en färs eller korv och en kött.
    Bra vegetariska är ju helt enkelt vanliga grytor med vd man brukar ha minus köttet, skippa grädden och gör på buljong, vin och tomater som bas.
    Pastarätter är också bra vegetariska rätter, med tomater, fetaost, kronärtskockor mm i, inget grädde.Eller vegetarisk lasagne.
    Soppor av alla de olika slag; blomkål, tomat, svamp och annat gott.
    Fisk finns ju massor; lax i ugn, stekt torsk, fiskgratäng mm

• Nyfiken gul

Något som inte tagits upp här men som kan vara värt att tänka på är att laga verkligen maten från grunden.  Skippa hel och halvfabrikat så har du lättare koll på vad du faktiskt stoppar i dig. 

• k girl
    Nyfiken gul skrev 2014-01-26 11:41:11 följande:

Min åsikt är att man kan äta allt men i vettiga mängder och inte hela tiden.

Man dör inte av en Risifrutti som frukost nån gång ibland, bara man inte äter det som en vana varje morgon.  
    Man dör inte av att dricka en cola till fredagsmiddagen, bara det blir ett glas och inte 1½  liter... 
    Man kan visst äta beasås till köttmiddagen, men inte beasås till allt 7 dagar i veckan.  
    Man kan visst fika med kladdkaka och bakelse - men EN dag i veckan

En viss skillnad att använda sunt förnuft helt enkelt. 

Jag har gått ner 25 kg med bara sunt förnuft, ingenting är förbjudet för mig men det gäller verkligen att man tänker efter vad man äter och varför. 

Det enda jag helt tagit bort är smörgåsar, jag väljer annat istället för smörgås för det är något jag faktiskt kan leva utan helt. 

Fast många bäckar små. Totalt sett kan det där bli väldigt mycket... Och inte kladdkaka OCH bakelse, utan antingen eller. Jag äter bearnaisesås de gånger jag orkar handslå den. Lyxigare, godare och kanske en gång i månaden.
  • Nyfiken gul
    k girl skrev 2014-01-26 14:56:18 följande:
    Fast många bäckar små. Totalt sett kan det där bli väldigt mycket... Och inte kladdkaka OCH bakelse, utan antingen eller. Jag äter bearnaisesås de gånger jag orkar handslå den. Lyxigare, godare och kanske en gång i månaden.
    jo men det är ju det jag menar.  När man börjar tänka efter och verkligen funderar på NÄR man ska unna sig vissa saker så brukar det i regel bli mer sällan än man tänker sig. 

Vissa saker en gång i veckan är helt okej , man behöver inte bli fanatisk.  Sunt förnuft räcker långt. 
  • k girl
    Nyfiken gul skrev 2014-01-26 15:39:14 följande:
    jo men det är ju det jag menar.  När man börjar tänka efter och verkligen funderar på NÄR man ska unna sig vissa saker så brukar det i regel bli mer sällan än man tänker sig. 

Vissa saker en gång i veckan är helt okej , man behöver inte bli fanatisk.  Sunt förnuft räcker långt. 
    Ja, jag håller med.
  • Idun

Vad bra! Du får testa lite :)

Sen är det ju kanske inte alltid vad man äter utan hur mycket man äter.. Det är ju väldigt lätt att fortsätta äta fast man är mätt bara för att det är gott, speciellt onyttiga saker (man = jag, men tror att det är vanligt ;) ).

Jag menar såklart inte att ni ska svälta er själva och barnen :) men att ställa fram/laga mindre mat och istället ha en större skål sallad eller likande. Det ska finnas så att det räcker till en varsin normal portion som man blir mätt av men inte till att dumäta bara för att det är gott och blir man inte mätt får man ta mer sallad/grönsaker eller en knäckemacka helt enkelt.

• Butterflie

Jag brukar faktiskt lägga upp på tallrikarna å sen servera. Tycker inte om att ha maten på bordet om det inte är tacos då. Fast jag äter nog inte direkt jätte mycket heller utan en lagom portion vilket för mig är 2-3 potatisar, massa sås (ja eländiga sås) och en köttbit (älskar kött men har svårare för det om den har varit fryst, vilket det nästan alltid är).

Men det får bli mer varierad kost, mer grönsaker/rotfrukter och mindre grädde. 
    Igår blev det 3-rätters här hemma, vilket vi faktiskt nästan aldrig äter annars men söndagarna kommer att bli de dagar då vi njuter av maten och struntar i hur mycket fett det är. Men ist för kolsyrat så blev det mjölk och vatten till.
    Vatten med citron eller melon i är faktiskt riktigt gott =)

Och efter att ha startat denna tråd och fått en hel del råd så blir det numera att äta frukost fast runt 9-tiden så magen vaknat lite, sen någon enklare på lunchen, middag och mindre kvällsmat. Blir man små sugen emellan måltiderna så får man väl gnaga på en tråkig morot eller ta en frukt. (fruktsocker är mättande med)
    Dra ner på smör och grädde och njuta på helgerna fast inte så att det går till överdrift.
    Att äta på fasta tidpunkter hjälper nog mig att få bukt på min kropp, börja röra mig mer och köpa det där gymkortet som vi så länge pratat om här hemma. Byta ut kolsyran mot nyttigare alternativ.., haha hur e det med kolsyrat vatten då? vad består kolsyran av?

• k girl

Kolsyra.

Det är inte bra för tänderna att dricka för mycket kolsyrat vatten. Men det är ett utmärkt alternativ om man vill dra ner på läskdrickandet.

• Jackson
    Butterflie skrev 2014-01-27 08:48:30 följande:
    Jag brukar faktiskt lägga upp på tallrikarna å sen servera. Tycker inte om att ha maten på bordet om det inte är tacos då. Fast jag äter nog inte direkt jätte mycket heller utan en lagom portion vilket för mig är 2-3 potatisar, massa sås (ja eländiga sås) och en köttbit (älskar kött men har svårare för det om den har varit fryst, vilket det nästan alltid är).

Men det får bli mer varierad kost, mer grönsaker/rotfrukter och mindre grädde. 
    Igår blev det 3-rätters här hemma, vilket vi faktiskt nästan aldrig äter annars men söndagarna kommer att bli de dagar då vi njuter av maten och struntar i hur mycket fett det är. Men ist för kolsyrat så blev det mjölk och vatten till.
    Vatten med citron eller melon i är faktiskt riktigt gott =)

Och efter att ha startat denna tråd och fått en hel del råd så blir det numera att äta frukost fast runt 9-tiden så magen vaknat lite, sen någon enklare på lunchen, middag och mindre kvällsmat. Blir man små sugen emellan måltiderna så får man väl gnaga på en tråkig morot eller ta en frukt. (fruktsocker är mättande med)
    Dra ner på smör och grädde och njuta på helgerna fast inte så att det går till överdrift.
    Att äta på fasta tidpunkter hjälper nog mig att få bukt på min kropp, börja röra mig mer och köpa det där gymkortet som vi så länge pratat om här hemma. Byta ut kolsyran mot nyttigare alternativ.., haha hur e det med kolsyrat vatten då? vad består kolsyran av?
    Kolsyrat vatten är jättebra, det är bubblor av koldioxid. Skaffa en sodastream så har du vatten i kranen. Om du blir sugen mellan målen så är nötter väldigt nyttigt och innehåller massa mineraler och vitaminer, de innehåller en hel del fett, men det är bra fetter såsom fisk också innehåller bra fett. 
    The only thing to do with good advice is to pass it on. It's never of any use to oneself.
  • Butterflie

Har redan en sodastream, måste bara köpa ny kolsyra. Den användes flitigt ett par månader (2011) men sen som allt annat så hamnade den långt inne i skåpet. Dags att damma av den =)
    Har nog några smakessenser ståendes i kylen med, förmodligen har väl datumen gått ut på dem. Tyckte faktiskt inte att det var någon höjdare det där, fast barnen gillade det till lördagsgodiset.

• Nelia82

En vän till mig arbetar som hälsovägledare och hon har gett mig ett ganska bra och enkelt råd vad gäller mängden mat. En knytnäve kolhydrater (för mig är det t.ex. 1-2 potatisar, eller väldigt mycket mindre mängd pasta/ris m.m. än man annars normalt tar), två nävar protein och resten (oftast halva tallriken) med grönsaker.

Svar på tråden Nyttiga recept för hela familjen.