• Anonym (överklass)

vi som lever i överklassen

tänkte de kunde vara skoj med en tråd för oss som lever i överklassen. här kan vi prata om allt möjligt

• Svar på tråden vi som lever i överklassen
  • Anonym (von Fjärt)
    Anonym (Rik fru) skrev 2014-01-27 00:48:27 följande:
    Äntligen. Jag trodde alla var fattiglappar som åt korv och makaroner varje dag. Själv kom jag hem precis från en lyxig mingelkväll på en etagevåning på Strandvägen i Stockholm. Vardagsmat för mig
    Gå på fest hos andra kan väl alla. Borde du inte ha festen i ditt eget slott?

Jag personligen tycker inte att överklass och tillfälligt nyrik är samma sak. Jag håller nog med de flesta här, riktig överklass och rika genom århundraden pratar inte om det. De fostras inte på det sättet. Nyrikt patrask gör.
  • Anonym (T)
    MajaVira skrev 2014-01-27 10:41:46 följande:
    Det är väldigt märkligt att minst 90% av överklass-medlemmarna på FL inte klarar av att skriva inlägg där det ingår stor bokstav och punkt. Nästan så att man tror att TS, Madde & Co delar dator.

• sextiotalist
    Anonym (Underhållningsvärde!) skrev 2014-01-27 00:49:28 följande:
    Men herregud människa, av vilken anledning vill du diskutera med överklassen?
    Men visst, kör på!
    Vad ska vi diskutera om jag får fråga?
    Yrke?
    Politik?
    Kärlek?
    Pengar?
    Utbildning?
    Eller rent av känslor?! Åh, så spännande!
    Ja du, var ska vi börja?
    Varför jag som "överklass" sitter på FL?
    Jag kan bara utgå från mig själv, och min anledning är tidsfördriv.
    Jag älskar att läsa här i forumet, och både förvånas och imponeras av hur Sverige ser ut.
    Jag vet att en del av mina väninnor läser på FL, och det kan även bli ett sarkastiskt tema när vi träffas.
    Hur mycket lågutbildade och okunniga människor som samlats på ett och samma ställe.
    Är det ett ämne som du vill diskutera TS?
    Får jag fråga om du bor i södra Skåne?
    Vi har sommarhus i Ljunghusen.
    Otroligt vackert!
    Nu tillhör jag inte överklassen, om man inte ser det ut marxistiskt perspektiv, då tillhör alla som har kapital överklassen (har en nära släkting som är marxist, så vi får våra duvningar emellanåt)
    Men jag är född i medelklassen, vissa skulle nog kalla det för övre medelklassen, jag har däremot bekanta som tillhör vad man kan kalla överklassen (högadel, traditioner, fester på riddarhuset, ja du vet konceptet), men för övrigt lever ett vanligt Svenssonliv (som jag misstänker att de flesta från den gamla överklassen gör, såvida man inte har ett kapital kvar sedan forna tider)
    Däremot så har jag förstått att många blandar ihop överklass med mycket pengar.
    Om jag skulle vinna otroligt mycket pengar så skulle det inte göra mig till överklass, trots att jag både ha fostran (dvs jag kan föra mig på en Kungamiddag, fixa besticken utan problem och hålla en konversation med all vett och etikett som tillhör) och en bra utbildning. Dessa pengar skulle inte ens ge mig tillträde till de privata salongerna (som mycket väl kan vara en hyresrätt i Farsta)

Jag tror TS avser de nyrika, de som har kapital. För det är som du skriver, det finns nog några besökare (och säkert de som skriver också) från den sk överklassen. Men till överklassen tillhör något som heter diskretion, dvs man använder nog inte offentliga media för att prata om sitt liv, utan till det använder man andra arenor, stämmer inte det?
  • Anonym (?)

Hur definierar du överklass?

• Limalie

Haha, låt mig gissa att TS/Madeleine är samma person som haft åtaliga nick genom åren med "överklasstema". MadeleinefrånParis osv....ts verkar snöat in sig på just det namnet och överklassen.

Lika kassa på att stava också

• puss
    Anonym (von Fjärt) skrev 2014-01-27 10:46:35 följande:
    Gå på fest hos andra kan väl alla. Borde du inte ha festen i ditt eget slott?

Jag personligen tycker inte att överklass och tillfälligt nyrik är samma sak. Jag håller nog med de flesta här, riktig överklass och rika genom århundraden pratar inte om det. De fostras inte på det sättet. Nyrikt patrask gör.

precis, gå på fest hos andra är väl ingen match.

och överklass och nyrik är INTE samma sak.
    *puss puss puss puss*
  • puss
    Anonym (Rik fru) skrev 2014-01-27 00:48:27 följande:
    Äntligen. Jag trodde alla var fattiglappar som åt korv och makaroner varje dag. Själv kom jag hem precis från en lyxig mingelkväll på en etagevåning på Strandvägen i Stockholm. Vardagsmat för mig

du har ingen stil. du har hittar en rik karl, det är allt. du har ingen klass och kommer aldrig att få.
    *puss puss puss puss*
  • sextiotalist
    puss skrev 2014-01-27 11:17:01 följande:

du har ingen stil. du har hittar en rik karl, det är allt. du har ingen klass och kommer aldrig att få.
    Exakt, en som var riktig överklass, skulle kunna äta makaroner och korv varje dag för att slippa sälja släktklenoderna.

Att tillhöra överklassen är inte detsamma som att vara rik, att vara rik är inte detsamma som överklass. Överklass räknas inte i pengar, utan anor och traditioner.
  • Duckan

(Rik fru), har du inte råd att köpa din egen champagne eftersom du måste skryta med att du dricker gratis på fest?

• Dixie
    Madeleine72 skrev 2014-01-26 20:22:18 följande:

ja de kan man säger tillhör du överklassen?

hur definierar du överklass?
  • gertie

Överklassen hänger inte i WT's högborg familjeliv.

• Katarinaekeblom

Herregud, jag har gift mig rik. Men vad gör det. Jag älskar min man. Jag visste inte ens att han var så pass rik som han är när jag började träffa honom. Vad spelar det för roll om jag är överklass? Ni är ändå bara ett par losers från förorten. Iallafall så är jag lycklig. Jag har en stor lägenhet på Strandvägen, Östermalm, Stockholm. Två fina barn, Henry och Eleonor. Jag är hemmafru. Jag shoppar, jag reser på resor med mina väninnor, Familj osv. Jag har klass. Jag lever ett prinsess liv med Louis Vuitton, channel osv. Ni som skriver dumma saker om överklassen, ni är bara avundsjuka. Nu går jag och fortsätter leva mitt prinsess liv som ni aldrig kommer få leva. Hejdå

Svar på tråden vi som lever i överklassen