Påven Johanna skrev 2014-01-28 13:49:12 följande:
Men det du beskriver är helt normalt. Han är en solstråle, det är de flesta 2-åringar. Han är avvaktande när han kommer till er på umgänge - hur tror du att han skulle kunna vara på något annat sätt? Han träffar inte er varje dag. Samma när han ska tillbaka till mamman. Det är förenat med allt det du beskriver att vara 2 år och vistas i två hem, varav det ena mer sällan än det andra.
Du kanske kan tänka dig att läsa på lite? Även om du nu inte skulle vara intresserad av barns utveckling så kan det ju hjälpa dig att slappna av lite om du faktiskt vet mer om vad som är normalt och inte.
Du pratar en del om regler och hur det ska vara i ditt hem. Har du lust att redogöra lite mer om vilka regler du tycker är lämpliga att ha för en 2-åring?
Jag vill också ge dig ett råd: sluta att tycka så synd om och vilja försvara din pojkvän. Den sortens känslor kommer inte att gagna dig när det handlar om att skapa en bra relation till barnet.
Jag har läst på en del och vet från mina bröder hur en tvååring kan fungera, det är ju så klart skillnad från barn till barn.
I mitt hem, med samråd från min pojkvän, så sitter vi vid bordet och äter (enstaka undantag finns) tillsammans, mest för att han inte äter utan bara stressar om han springer runt. Jag har inte gjort några direkta regler helt själv, kanske formulerat mig lite klumpigt tidigare, utan jag har lyssnat på pappan och utgått från dom regler som han har hemma. En regel som står i bådas hem är att det är helt okej att titta på tv en stund innan läggdags, men den ska inte stå på när han väl ska försöka sova. En annan regel, som gäller mig och min pojkvän, är att ge honom varierad mat så att han får lite omväxling och alla näringsämnen han behöver (kanske låter konstigt i en annans öron men min pojkvän anser att det är mycket viktigt så jag nickar och håller med). Han får heller inte godis och dylikt innan han ätit mat, han kan ibland få något litet efter maten.
Jag hör ditt råd, men det är svårt att inte ta människan man älskar i försvar. Jag tycker mest att situationen är tråkig när jag ser att han mår dåligt över hela "härvan" (hittar inget vettigt ord för allt det här) och blir såklart ledsen över det. Jag försöker alltid peppa honom när han känner sig som en dålig pappa, vilket han absolut inte är på något sätt enligt mig, och vi försöker lämna alla bekymmer som uppstår med situationen utanför dörren även om det ibland är svårt. Med det sagt ska jag tillägga att jag mer och mer börjar vänja mig vid våran lilla slitning med mamman och jag försöker välja att fokusera på allt bra med sonens och min kontakt istället.