• Malawi

Vilka skalkläder har 10000mm i vattenpelare?

Vi brukar köpa KAppahls Kaxs skalkläder till barnet, men i år har de sänkt vattenpelaren till 5000mm från 10000mm. Känns ju sådär att betala samma pris för hälften så bra kläder.

Så vilka har skalkläder med 10000 mm (eller mer såklart)?

• Svar på tråden Vilka skalkläder har 10000mm i vattenpelare?
  • AAEV

Vilken ålder på barnen? Ena dottern har en skaloverall från Reima med 10000 vattenpelare

• Alexi

Skalbyxorna från Kaks har ju 10 000 vattenpelare. Att jackan har mindre är ju kanske inte lika viktigt.

• jannej

Hur enkelt som helst att göra kläder med hög vattenpelare, konsten är att göra en jacka som dessutom andas bra
    Tycker alla fokuserar på hög vattenpelare och ignorerar andningen.
    Lägger man ett plastskikt i jackan kan man få hur hög vattenpelare som helst men noll i andning.
    Många fabrikat uppger inte ens hur plagget andas

• Malawi
    Alexi skrev 2014-01-27 21:25:35 följande:
    Skalbyxorna från Kaks har ju 10 000 vattenpelare. Att jackan har mindre är ju kanske inte lika viktigt.
    Nej de har ändrat på byxorna också. Jag har frågat dem och de sa att jag skulle ladda om sidan.
  • Malawi
    jannej skrev 2014-01-27 21:38:22 följande:
    Hur enkelt som helst att göra kläder med hög vattenpelare, konsten är att göra en jacka som dessutom andas bra
    Lägger man ett plastskikt i jackan kan man få hur hög vattenpelare som helst men noll i andning.
    Sant!
  • Busbellan

Isbjörn har, men kostar ju en hel del.
    Jag gillar isbjörn men har varit lika nöjd med kaxs så tycker verkligen det är synd att de sänkt vattenpelaren!

Mamma till Nora, August och Ella
  • jannej
    Mrs Green skrev 2014-01-27 22:14:04 följande:
    Dottern har en Everest-jacka som har 10000.
    Och hur andas den, Everest brukar inte ange  andning
  • Alexi

Ok för både på deras hemsida igår och på appen i mobilen idag så står det 10000.

• Busbellan

Alexi;

Jag såg att förra årets skalbyxor låg kvar på kappahls hemsida, det finns bara ett fåtal storlekar kvar och i dem är det 10000. Kollar du på de nya som kommit in däremot så står det 5000

Mamma till Nora, August och Ella
  • Mrs Green
    jannej skrev 2014-01-27 22:18:06 följande:
    Och hur andas den, Everest brukar inte ange  andning
    Ingen aning. Jag vet inte ens hur man mäter hur materialet andas. Jag nöjer mig med att dottern tycker mycket om jackan (hon är 8 år och säger definitivt ifrån när det är något hon inte gillar).
  • alexs mamma

Vi köpteårets kaksoverall och i den står det 10.000 pm.... Sonen har testat att näst intill bada i de och blev inte blöt och andas bra gör den också, han spelade fotboll i snön och tyckte inte han blev allt för varm...

• LitenIsa

Köpte reimas skalkläder i höstas. 10 000 vattenpelare och väldigt nöjd med andasfunktionen. Plus att dem inte är så bylsiga som vissa skalplagg (läs polarn) är och därför passar mina två tunnisar så himla bra.

• Flickan och kråkan

Har varit så nöjd med kaxs, trist att de sänkt vattenpelare. Ska kolla om det finns äldre modeller kvar i affären. Reima har bra vattentålighet, men jag tycker att de har dålig slittålighet (i alla fall på vinerkläder) så vågar mig inte riktigt på dem. Har varit nöjd med HH vinterkläder, men såg att deras skalkläder också bara hade 5000 i vattenpelare. Kanske får bli gneis då.....

• honeydew
    jannej skrev 2014-01-27 21:38:22 följande:

Håller med, tycker nästan att det är viktigare då mitt barn är väldigt varmt av sig och annars blir genomsvettig.
  • Flickan och kråkan

Har fyndat idag. Alla barnkläder på kappahl 3 för 2. De hade kvar några enstaka av de gamla byxorna och jackorna så tre jackor och tre byxor....och billigt blev det .

• Flickan och kråkan
    magplask skrev 2014-01-27 20:14:31 följande:
    hellyhansen
    Hade bara 5000 på skalbyxorna. Jättenöjd med deras vinterkläder dock men högre på dem.
  • Maisie

Synd att kappahl bara har 5000  för då är de inte ett alternativ som passar för oss. Jag har sett att Pompdeluxe ska ha skalkläder med vattenpelare på 10000 och andning på 5000.  Dottern hade en kaxsoverall i år men overallen innan den var från pompdelux (med vattenpelare på 10000) och den höll bra så nu ska jag beställa skalkläder där när försäljningen öppnar för vår/sommar kollektionen. Förhoppningsvis finns det inte bara den ljusrosa som jag sett på bild för det är en hopplös färg på ytterkläder. 

Svar på tråden Vilka skalkläder har 10000mm i vattenpelare?