• Smilegubbe

Välling=garanterat karies?

Hej,

var hos folktandvården med sonen på 4,5 år och vi är lite undrande om någon mer har fått samma info som iaf vi kände var lite överdriven.
    Fick först veta att sonens tänder var jättefina och bra borstade liksom att tandköttet såg jättebra ut. Hon sa även att det syntes tydligt på bettet att han aldrig använt napp eller sugit på tummen, vilket stämmer. Det var när vi kom in på matvanor hon gick i taket. Sonen får välling morgon och kväll (osockrad) vilket var rent förkastligt. Ännu värre var att han fick den i sängen eller soffan och att han fortfarande dricker ur flaska. Sonen är för tidigt född och började med puread mat och fastare föda vid 2 års ålder då han hade svårt att svälja tidigare. Han äter fortfarande dåligt och vi får hjälp via dietist som gärna ser att vi har vällingen kvar morgon och kväll. Det vi fick till oss under detta besök hos tandhygienisten var;

- Äter han välling morgon och kväll kommer han garanterat ha karies vid 6-årskontrollen.
    - Att ge välling i soffan eller sängen är fel, den ska drickas vid matbordet och tillsammans med annan mat.
    -De 5 min på morognen och 5 min på kvällen han äter välling ur flaska kommer ge bettfel.
    -Slutar vi ge i flaska och endast ger ur mugg är risken ändå för karies så hög att vi måste komma på kontroll en gång i halvåret ist för om1,5 år OM nu inte tandläkaren, som denna tandhygienist skulle prata med, anser att det är så illa att vi måste bli kallade på ytterligare en kontroll nu direkt så även hon får titta på tänderna.

Vi borstar efter frukost och efter vällingen i sängen så är inte där problemet ligger. Är verkligen välling så illa? 

• Svar på tråden Välling=garanterat karies?
  • linah86
    frökenelisabeth skrev 2014-02-04 20:17:35 följande:
    Vilket fint svar, skönt med någon som har verklig kunskap och inte sitter och gissar.

Dock är det ju tyvärr inte bara att byta från flaska till mugg, mitt barn dricker inte välling alls om det serveras i mugg (precis som det verkar vara för TS). Ibland får man försöka anpassa sig till vad som känns viktigast, i vårt fall så gör vi många saker som är dåliga ur tandhälsosynpunkt, för att få sonen att gå upp i vikt (då han också är underviktig). Många av de råd vi får av dietisten går stick i stäv med råden från tandläkaren.

Men så länge man har info och vet vilka val man gör, så får man ju försöka göra det bästa för barnet utifrån det. Då är det guld värt att träffa folk som, liksom du, ger realistisk info och varken skönmålar eller för skräckpropaganda. Tack!
    Visst är det så. Man måste väga alla för- och nackdelar mot varandra. En nyligen publicerad studie på svenska barn visar att kariesförekomsten bland överviktiga inte är högre än hos normalviktiga (vilket man kanske kan tro?) barn. Däremot kunde man se att kariesförekomsten är högre bland underviktiga barn vilket troligen beror på att man är glad bara barnet äter och att det då lätt blir många fler intag per dag än vad tänderna klarar av.

Är man medveten om de 5-6 intag per dag tänderna klarar av och håller sig till ett lågt sockerintag tillsammans med goda munhygienvanor (noggrann tandborstning 2 ggr/dag med förälders hjälp) så förblir de flesta barnen fria från karies. Nu är jag ingen dietist men extra fett i maten är säkert ett tips ni säkert redan fått Och blir det lite småätande ibland är det inte hela världen. Inte heller om man missar tandborstningen någon morgon eller kväll. Allt handlar om balans!
  • linah86
    Smilegubbe skrev 2014-02-04 20:02:08 följande:
    Otroligt tack för ditt svar!
    Har slutat med flaskan vilket för sonen blev detsamma som att sluta med välling. Lite rädd att han inte ska få i sig ordentligt med näring men hoppas att det ena ger det andra och att han får mer aptit (Har dock inte sett nån ändring där än).
    Tack Glad!
    Vad skönt att det ändå gick så smidigt! Er dietist kan säkert hjälpa er med nya tips för att få i honom extra näring nu när vällingen försvunnit ur bilden  
  • Smilegubbe
    linah86 skrev 2014-02-04 20:53:59 följande:
    Vad skönt att det ändå gick så smidigt! Er dietist kan säkert hjälpa er med nya tips för att få i honom extra näring nu när vällingen försvunnit ur bilden  
  • Sous

Har själv en underviktig son och jag har ärligt talat prioriterat hans tänder lägre än hans vikt och födointag. Jag vet att vissa saker kan ge hål, men att han tappar i vikt/längd, inte får i sig tillräckligt med näring osv. ser jag som mer allvarligt. Det står jag för och sen får tandvården säga vad de vill.

• Lindsey Egot the only one
    Sous skrev 2014-02-06 13:59:19 följande:

Har själv en underviktig son och jag har ärligt talat prioriterat hans tänder lägre än hans vikt och födointag. Jag vet att vissa saker kan ge hål, men att han tappar i vikt/längd, inte får i sig tillräckligt med näring osv. ser jag som mer allvarligt. Det står jag för och sen får tandvården säga vad de vill.

Ja kraftig viktnedgång skadar tänderna också faktiskt. Då är det enklare att borsta tänderna efter vällingen än att skelett och tänder blir svaga pga viktnedgången.
  • jensljungkvist

Trist med så konstig kommentar från tandvården när de redan sagt att allt är fint. Till er som har tandläkare som skäller och muttrar. Byt tandläkare. Det är ju bättre med en som ni kan ha bra kommunikation med. Det kanske också leder till bättre tänder för ditt barn (och dig själv?).

Men har ni alla i tråden funderat över det där med välling? Varför ger ni det egentligen?
    Satt själv länge fast i tanken på välling tills jag insåg att välling egentligen bara är utspädd gröt och började ge det istället. Ingen flaska, bara sked.

• hannis

Men varför ger man flaska så länge som 5-6 år? För er med kraftigt underviktiga barn kan jag förstå men ni andra? Ger ni all dryck i flaska så länge? Är nyfiken på hur ni resonerar.

Till TS så låter tandvårdens råd helt galna. Så länge ni borstar tänderna regelbundet och låter tänderna vila mellan måltiderna så kan det ju inte spela ngn roll att det är just välling. Helkonstigt!

• sextiotalist
    hannis skrev 2014-02-15 08:28:51 följande:
    Men varför ger man flaska så länge som 5-6 år? För er med kraftigt underviktiga barn kan jag förstå men ni andra? Ger ni all dryck i flaska så länge? Är nyfiken på hur ni resonerar.

Till TS så låter tandvårdens råd helt galna. Så länge ni borstar tänderna regelbundet och låter tänderna vila mellan måltiderna så kan det ju inte spela ngn roll att det är just välling. Helkonstigt!
    Och du har problem med detta för att...

Min son drack välling ur flaska rätt länga (var nästan 6 när han slutade), visst, det kanske inte var optimalt, men det blev en mysstund varje morgon och sedan slutade han självmant.

• hannis

Sextiotalist: Jag har inga problem med det du skriver. Jag var nyfiken och ställde en fråga. Tack för svaret.

• frökenelisabeth
    jensljungkvist skrev 2014-02-15 01:03:19 följande:
    Trist med så konstig kommentar från tandvården när de redan sagt att allt är fint. Till er som har tandläkare som skäller och muttrar. Byt tandläkare. Det är ju bättre med en som ni kan ha bra kommunikation med. Det kanske också leder till bättre tänder för ditt barn (och dig själv?).

Men har ni alla i tråden funderat över det där med välling? Varför ger ni det egentligen?
    Satt själv länge fast i tanken på välling tills jag insåg att välling egentligen bara är utspädd gröt och började ge det istället. Ingen flaska, bara sked.

Kan bara svara för mig själv och vi ger välling ist för gröt av två anledningar:

1: Sonen äter välling, men inte gröt.

2: Mycket mindre kladd att dricka en flaska godnattvälling än att sitta och kasta kvällsgröt över hela köket.
  • Bling1975
    jensljungkvist skrev 2014-02-15 01:03:19 följande:

Här tänker vi tvärtom. Gröt ser jag ingen anledning till att äta oftare än någon annan typ av frukostmat som yoghurt eller mackor. Däremot så är välling bra för vårt barn som äter mycket och gärna men knappt dricker något på dagarna.

Olika barn, olika behov. Det är sällan mer komplicerat än så när familjer väljer olika.
Svar på tråden Välling=garanterat karies?