Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Välling=garanterat karies?

Min tonåring drack välling ur flaska tills han var nästan sex, hade napp tills han var fem, han fortfarande inte haft ett enda hål i tänderna och inget bettfel.
    Min systerdotter som slutade med napp vid tre, ammades länge, drack ingen välling alls, fick hål under lågstadiet och har dessutom inget bra bett.
    Så nej, jag är ganska säker på att min tonårings goda tandstatus är ärftlig och min systerdotters likaså.

• sextiotalist
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-04 20:45:41 följande:
    Min yngsta son har fått ett rejält hål i ena hörntanden. Fick värsta utskällningen och vi borstar tänderna på sonen. Det visade sig vara hans astmamedicin som ger ökad risk för karies och det står att man ska skölja med vatten efter man har tagit den. Det sa läkaren andra gången vi fick den utskriven. Vi tog den alltid efter tandborstningen visste inte att man skulle skölja munnen efter medicinen. Nu har jag sagt det till tandläkaren och hon bara muttrade.
    Jag hade jättemycket hål i tänderna som liten, pga mediciner som jag fick, jag var ett barn som lätt blev sjuk och medicinerna då var kletiga sirapsliknande saker (smakade blä kom jag ihåg) så det var inte alls konstigt att jag fick hål i tänderna.
    Mardröm, dessutom var borrarna på den tiden som jättestora bilmaskiner som borrade bort halva tanden innan man fick amalgan.
  • sextiotalist
    hannis skrev 2014-02-15 08:28:51 följande:
    Men varför ger man flaska så länge som 5-6 år? För er med kraftigt underviktiga barn kan jag förstå men ni andra? Ger ni all dryck i flaska så länge? Är nyfiken på hur ni resonerar.

Till TS så låter tandvårdens råd helt galna. Så länge ni borstar tänderna regelbundet och låter tänderna vila mellan måltiderna så kan det ju inte spela ngn roll att det är just välling. Helkonstigt!
    Och du har problem med detta för att...

Min son drack välling ur flaska rätt länga (var nästan 6 när han slutade), visst, det kanske inte var optimalt, men det blev en mysstund varje morgon och sedan slutade han självmant.

Svar på tråden Välling=garanterat karies?