• Jamku

Kan man undvika köerna på Grönan och i Disney Paris?

Jag tror vi var på Gröna Lund en sommar-söndag och det gör vi inte om, att köa en halvtimme för att snurra runt  i något trångt några minuter. Det var roligt men åkbanden blev inte lönsamma med allt köande. Ska man dit en vardag eller när folk inte har semester?

Tivoli i Benalmadena/Torremolinos var suveränt, kostar som Grönan men bättre och korta köer så barnen hann åka flera varv på alla ställen de ville. Satt även kvar och såg på en show till 23:30 så ungarna var uppe i varv.

Kneippbyn var minst lika bra med Vattenland, Lekland och boende, med fritt åkande om man hade band. Något dyrt kanske och mest för barn. Men 10.000 billigare än att åka till Spanien.

Nu lockar Disney Paris tills man läser om köerna, även om man bor på deras ställe med förtur att gå in, hur kul är det att vara där 08:00?
    Vardagar är minst dåligt men köerna växer när det är varmt läser jag, som inte vill åka när det är kallt och regnigt. Måste man avstå Disney eller går det att undvika långa köer och ha vettigt väder?
    Jag har läst om Fastpass och bokade tider!

Annars funderar jag på Legoland där det finns ett vattenland och en djurpark i närheten, eller en upptäcktsresa hemma i 08 som lär ska vara ett turistmål, då vi ska göra en Turk-vecka innan ändå.

• Svar på tråden Kan man undvika köerna på Grönan och i Disney Paris?
  • Lady Paraplyh

Jag har jobbat på Gröna Lund, du ska vara där tidigt på året, gärna i maj eller början på juni helst på en vardag. Då är det som minst kö. Åk dit innan skolorna slutar.

Ska du dit under högsäsong, undvik lördagar och söndagar. Kolla noga så det inte är någon konsert den dagen du har bestämt dig för att gå. Det bästa är att åka en dag då det regnar, ta med riktiga ordentliga regnkläder och gummistövlar, så blir det kul ändå.

• Jamku
    Lady Paraplyh skrev 2014-01-29 02:47:15 följande:
    Jag har jobbat på Gröna Lund, du ska vara där tidigt på året, gärna i maj eller början på juni helst på en vardag. Då är det som minst kö. Åk dit innan skolorna slutar.

Ska du dit under högsäsong, undvik lördagar och söndagar. Kolla noga så det inte är någon konsert den dagen du har bestämt dig för att gå. Det bästa är att åka en dag då det regnar, ta med riktiga ordentliga regnkläder och gummistövlar, så blir det kul ändå.
    Kanske en röd dag under våren?

Jag har också jobbat där men är ersatt av en automat såg jag senast :(
  • Jamku

Om man åker över pölen, hur är det med köer i Disney USA?

• marla333

Nu var jag på Disneyland i Paris för flera år sedan, men då köpte vi åkband som var lite dyrare, och som gjorde att man fick gå före kön :) man stämplade in där man ville åka, fick en biljett eller kvitto som det stod en tid på, kanske en kvart senare då man skulle komma tillbaks och gå före kön. Detta gjorde vi på flera olika åk, så det var bara att knata förbi köerna när vi kom tillbaks och vi han åka allt flera gånger utan att stå i kö. Så härligt! Vet inte om det finns fortfarande, men hur bra som helst :)

• evaoregon
    Jamku skrev 2014-01-29 03:05:02 följande:
    Om man åker över pölen, hur är det med köer i Disney USA?
    På Disneyland i Californien är det mycket folk på somrarna och under alla skollov.  Så mitt i veckan när det inte är skollov rekommenderas.  
  • Koala

Var på Disneyworld i Florida för några år sen. Där kan det vara RIKTIGT långa köer men jag var där när det var lågsäsong (april) och då var köerna korta, vi hann åka jättemycket.

Nu frågade du efter Disney Paris och när jag var där för 15 år sedan var det redan då långs köer. Nu vet jag inte.

• cosinus

Vi brukar göra grönan varje år. Oftast veckan innan midsommar och då en vardag.

Lite kö men absolut inget stort problem, gissar att det är ännu mindre folk om man lyckas ta sig dit innan skolan slutar.

Ett år åkte min då 3-åring 40 varv i farfars bilar. Oftast kunde han sitta kvar för att det inte var någon kö och tog då 2-4 varv åt gången.

• Familjär

Och nu då på sommaren med Grönan, hopplöst i Juli alla dagar, bättre augusti?

• Mimmi77

En regnig midsommar var jag på grönan och åken var typ halvfulla! Ibland var det bara att gå ur och kliva på igen! Helt otroligt! Var där i 12 timmar den dagen! Sen dess har jag aldrig lyckats pricka in en kö fri dag. Tvärtom!

Disney land Paris hade fortfaabde de där förturs biljetterna nån nämde förra året dessutom kunde man gå in 2 timmar innan de öppnade med de biljetterna men alla köpte dem så det vart ju inget bättre för det men tyckte inte köerna var så värst illa i alla fall. Förutom i prinsess rummet.där var det panikkänsla rakt igenom!!!!

• Runes
    Mimmi77 skrev 2014-07-13 07:54:51 följande:
    En regnig midsommar var jag på grönan och åken var typ halvfulla! Ibland var det bara att gå ur och kliva på igen! Helt otroligt! Var där i 12 timmar den dagen! Sen dess har jag aldrig lyckats pricka in en kö fri dag. Tvärtom!

Disney land Paris hade fortfaabde de där förturs biljetterna nån nämde förra året dessutom kunde man gå in 2 timmar innan de öppnade med de biljetterna men alla köpte dem så det vart ju inget bättre för det men tyckte inte köerna var så värst illa i alla fall. Förutom i prinsess rummet.där var det panikkänsla rakt igenom!!!!
    Så man kan köpa förtur 2 timmar, jag läste att bara de på deras hotell fick dom.
  • solist se

Kan man åka till Grönan/Liseberg en helg när skolorna börjat? Menar om köerna är kortare då?

Har nyss varit i Disneyland Paris en söndag och måndag direkt efter skolorna slutat i mitten på juni. Man får vara beredd på köer helt enkelt. Vi drog Fastpass på de åk som hade längst köer men man får bara dra på ett åk åt gången. Medan vi väntade på att gå tillbaka till åket så åt vi, handlade, strosade eller åkte åk som hade kort kö. Ofta när man gick tillbaka så gick man före en lång kö men hamnade sen i en kö i alla fall - dock inte lika lång väntan. Vi tyckte det var värt det och hade en fin upplevelse trots dessa köer men man är olika. Man fick vänta mellan 5 min till 1,5 timme.

Något som var mycket bättre i verkligheten att se - än det man ser på film - det var finalshowen kl.23:00-23:20. Det var ljusshow och fyrverkerier på det vackra slottet. Helt underbart fint var det i Disneyland - en sagovärld befann man sig i och det kan man ta sig tid till en gång i livet :)

Svar på tråden Kan man undvika köerna på Grönan och i Disney Paris?