Hur delaktiga var era partners i avbrytandet? Så besviken på mannen...
Vi fick för ett tag sedan avbryta vårt graviditet i v 13 pga allvarliga missbildningar på fostret. För mig var det en enorm sorg och jag mådde dåligt från beskedet till en bra bit efter själva ingreppet.
För honom var det självklart att vi skulle avbryta, barnet var i den närmaste dödsdömt, men jag tyckte det var oerhört svårt att fatta beslutet. Han kunde inte alls på samma sätt känna tvivlen kring att ta bort vår planerade graviditet och förstod nog inte mina våndor som jag var på även om jag också kom till slutsatsen att ett avbrytande var det enda rimliga.
Å andra sidan hade jag själv varit på ultraljuden och var ensam den dagen jag fick beskedet om att det inte såg bra ut med fostret.
I efterhand känner jag mig så ledsen över hur han agerat och reagerat genom hela den här processen. Visst säger han att han varit ledsen, men han har verkat glömma bort allt mellan varven. Jag var hemma de jobbigaste dagarna och då kunde han komma från jobbet och prata om helt irrelevanta och ytliga saker utan en tanke på vad jag hade tänkt på hela dagen.
Under aborten på sjukhuset (som tog väldigt många timmar) tittade han på TV eller pratade i jobbmobilen stora delar av tiden. Jag fick be honom hålla om mig när jag hade ont och frös eller komma in på toaletten när jag satt med blodet rinnande och var rädd för att svimma. Jag fick be honom lägga på telefonen när läkarna kom in och skulle prata med oss om förloppet på aborten.
När allt var "över" grät han en stund och sa att nu vaknade hans känslor, vilket säkert var sant, men för mig känns det så egotrippat att inte ens kunna sätta sig in i och försöka stötta mig som uppenbart har haft väldigt vakna känslor hela tiden.
Jag har berättat nu att jag känt mig extremt ensam i den här sorgen och han har vett om ursäkt, hade inte förstått det, men jag har svårt att ändå acceptera han beteende.
Hur har era partners tagit missfall/aborter/avbrytanden? Vad kan jag säga till min man för att få honom förstå vad det är de bör göra för den som går igenom något sånt här?
/Besviken fru