• EmmaStina1

Någon med erfarenhet, Surrogat

Jag och min man funderar på detta med surrogat. Det känns inte som en omöjlig eller dum idé. Vi är ofrivilligt barnlösa och gjort flera IVF försök men utan resultat!

Vi skulle gärna vilja komma i kontakt med andra som genom gått detta med surrogat.
    Det finns en släktning som kan tänka sig bära vårat barn men vi har även varit inne på att vända oss
    till någon klinik i Indien...

Har du/ni erfarenhet? hör gärna av er!

• Svar på tråden Någon med erfarenhet, Surrogat
  • viseversa

Varför vill ni utnyttja en fattig indisk kvinnas kropp för egen vinnings skull? Då är släktingen bättre dock är det olagligt i Sverige så det kan bli vårt där med.

• Lilla fjunet

Hör med dom där ni gjort ivf. Läste någonstans att det pratades om en legalisering av surrogatmammor i sverige. 

• Jackson
    viseversa skrev 2014-01-29 21:22:05 följande:
    Varför vill ni utnyttja en fattig indisk kvinnas kropp för egen vinnings skull? Då är släktingen bättre dock är det olagligt i Sverige så det kan bli vårt där med.
    Den fattiga indiska kvinnan vet vad hon ger sig in i. Dessutom så tjänar hon pengar på det. Och sluta lägg över din jäkla politiska korrekthet på TS. Hon vill ha barn, är ofrivilligt barnlös och då går du in i hennes tråd och kör över henne med ångvält?! Det är jävligt lågt. Hon ser sig om efter möjligheter.

Usch!

Till TS, jag hoppas också att det snart ska bli legaliserat i Sverige då kvinnor borde få bestämma själva över om de vill skänka lycka till en annan kvinna eller man. Jag tror även att det finns i Storbritannien och lite varstans. Lycka till.
    The only thing to do with good advice is to pass it on. It's never of any use to oneself.
  • viseversa

Har du ens koll på vad du pratar om? Såg du inte dokumentären om just detta? Det är utnyttjande av fattiga kvinnor inget annat.

• EmmaStina1

Vi ville komma i kontakt med någon som genom går/ genom gått detta med surrogat.
    I Sverige är det inte tillåtet med surrogat men det finns lösningar.
    Kvinnorna i Indien som ställer upp är alla inte fattiga många är väl utbildade kvinnor.
    Vi ser det som att vi lånar någon annans mage då vi/jag inte kan bära ett barn själv,
    vilket vi/jag såklart helst velat gjort.

Alla tycker vi och känner vi olika, men vi ville med denna tråd komma i kontakt med någon
    eller några dom genom går/genom gått detta med surrogat.

• Det vackraste

Jag är surrogat men det vet du redan Stina. Inboxa om du vill prata. Tror tyvärr inte du får så många vettiga svar här på fl... Och nej det är inte förbjudet här. Det är inte reglerat däremot så det är upp till varje part att lita på varandra. Det som är förbjudet är att ta emot pengar/ge pengar för att adoptera och för läkare att assistera till att skapa surrogatgraviditeter. Och ja det pågår en statlig utredning om ifall altruistiskt surrogatmödraskap ska bli reglerat i vårt land och därmed tillåta läkare att assistera till det och ge regler för t ex vårdnad och föräldraskap i surrogatarrangemang. Statens medicinsketiska råd anser i en rapport som utgavs för ett år sedan att altruistiskt surrogatmödraskap ska bli reglerat i Sverige.

• Maldita

Hej,

Vi väntar barn! Efter många års sorg och längtan får vi hjälp av en fantastisk kvinna här i Sverige. <3 :)
    Självklart skulle jag burit  barnet själv om jag kunnat.

Det är en akt av medmänsklighet och kärlek, denna kvinna hjälper oss för att hon vill göra en god handling. Det handlar inte om pengar. Vi har en väldigt nära relation och hörs flera gånger per dag och ses ett par gg/månad. Jag har även kontakt med andra svenska surrogatmödrar. Och väldigt många från England.

Jag kan ju säga att dessa relationer (inklusive vår), dem mellan surrogatmamma och blivande föräldrar, är oerhört stark. Det finns massor med lojalitet, förtroende, vänskap, omtanke och ett mycket starkt band. När surrogatmamma och blivande föräldrar träffar varandra, så kan de många gånger liknas med en uppstart av ett nytt förhållande. Det krävs personkemi och tillit. Man "dejtar" oftast flera gånger, pratar många gånger per dag under lång tid och när man väl bestämmer sig för att starta en surrogatresa så har detta band redan skapats. Och för oss blir det bara starkare och starkare under graviditeten. Det är alltså de flesta gånger, av min erfarenhet, resor som skiljer sig avgrundsdjupt från de resor som presenteras av surrogatmotståndare. Dessa berättelser känner i alla fall jag inte igen mig i alls. Och inte kvinnan som bär vårt barn heller. :)

För några år sedan var det helt oacceptabelt med äggdonation/spermiedonation. Så är det oftast när något stort och främmande presenteras.Ni som uttalar er oerhört negativt om surrogatmördraskap är väldigt oinsatta. Era kommentarer är onyanserade och ni tror att ni vet allt för att ni sett ETT perspektiv på tv.

Jag skulle aldrig säga att det INTE finns faror med surrogatmödraskap, eller att det inte finns berättelser om negativa upplevelser. Det finns det. Och jag tycker själv det är svårt att föreställa mig hur lagstiftningen skulle kunna se ut på bästa sätt. Jag vill även poängtera att jag självklart tycker att det är fruktansvärt att det finns människor som utnyttjas i olika syften. Helt fruktansvärt. Men det är ingen rättvis bild att ge av surrogatmödraskap alls, att det är så det generellt ser ut.

Jag förstår att min trovärdighet sjunker iom att min egen stora barnlängtan så klart vill rationalisera en väg för mig att få barn. Men jag har varit väldigt noga med att varje steg ska kännas bra för mig i den här resan. Moraliskt och etiskt. Jag har rannsakat mig själv många, många gånger. Jag är oerhört tacksam för att jag i sommar, för första gången, äntligen, ska få bli mamma till en älskad och efterlängtad dotter. Och jag hoppas att fler ska få den möjligheten i Sverige, efter ordnade former, i framtiden. 

• Lilla fjunet

Hur har ni burit er åt för att få in erat foster i denna kvinna utan hjälp? Eller ni har varit utomlands och gjort det?

• Det vackraste
    Lilla fjunet skrev 2014-03-20 20:33:01 följande:
    Hur har ni burit er åt för att få in erat foster i denna kvinna utan hjälp? Eller ni har varit utomlands och gjort det?

Jag är "denna kvinna" för det första tack. För det andra så är det inte så svårt. Jag är nämligen äggdonator också. Vi har helt enkelt inseminerat själva, eller rättare sagt jag. Det kallas för traditionellt surrogatmödraskap. Annars kan man åka utomlands ja.
  • Lilla fjunet
    Det vackraste skrev 2014-03-20 21:40:59 följande:

Jag är "denna kvinna" för det första tack. För det andra så är det inte så svårt. Jag är nämligen äggdonator också. Vi har helt enkelt inseminerat själva, eller rättare sagt jag. Det kallas för traditionellt surrogatmödraskap. Annars kan man åka utomlands ja.
    Inte meningen att vara ohövlig, jag är bara nyfiken på hur man gör.
    Men då är ju barnet ditt biologiskt, hur fungerar det juridiskt i Sverige? 
    Väldigt risktagande det barnlösa paret gör, eftersom vad jag förstår så kan du ändra dig och behålla barnet?!
  • Det vackraste
    Lilla fjunet skrev 2014-03-21 20:25:57 följande:
    Inte meningen att vara ohövlig, jag är bara nyfiken på hur man gör. Men då är ju barnet ditt biologiskt, hur fungerar det juridiskt i Sverige?  Väldigt risktagande det barnlösa paret gör, eftersom vad jag förstår så kan du ändra dig och behålla barnet?!

Ja det är biologiskt "mitt" precis som alla äggdonatorers "barn" är "deras". Det fungerar så att den som föder ett barn i vårt land automatiskt tillskrivs som moder. Oavsett gener. Därför måste mamman adoptera barnet efteråt. Pappan är biologisk pappa och har ensam vårdnad. Hans partner är barnets mamma i praktiken och barnet knyter an till henne. Vi tre vill alla att hon blir mamma även juridiskt och då ansöker hon om styvbarnsadoption av sin mans barn, med min och hans medgivan. Ja de tar en risk juridiskt naturligtvis eftersom jag rent lagligt kan göra vad jag vill. Men de litar på mig och jag på dem. Jag vill göra detta för att DE ska få barn. Jag har flera egna barn redan och vill inte ha fler. Pappans juridiska rättigheter kan dock aldrig tas ifrån honom oavsett. Han står som far och deras matchande dna finns redan sparat.
  • Lilla fjunet
    Det vackraste skrev 2014-03-21 21:10:39 följande:

Ja det är biologiskt "mitt" precis som alla äggdonatorers "barn" är "deras". Det fungerar så att den som föder ett barn i vårt land automatiskt tillskrivs som moder. Oavsett gener. Därför måste mamman adoptera barnet efteråt. Pappan är biologisk pappa och har ensam vårdnad. Hans partner är barnets mamma i praktiken och barnet knyter an till henne. Vi tre vill alla att hon blir mamma även juridiskt och då ansöker hon om styvbarnsadoption av sin mans barn, med min och hans medgivan. Ja de tar en risk juridiskt naturligtvis eftersom jag rent lagligt kan göra vad jag vill. Men de litar på mig och jag på dem. Jag vill göra detta för att DE ska få barn. Jag har flera egna barn redan och vill inte ha fler. Pappans juridiska rättigheter kan dock aldrig tas ifrån honom oavsett. Han står som far och deras matchande dna finns redan sparat.
    Ok tack för svar.
    Så du måste alltså adoptera bort "ditt" barn och sen räcker det med att pappan skriver på att han är fadern eller? Så som man gör om ett par inte är gifta.
    Men är det inte olagligt i S verige?? Hur löser man det smidigast?
  • Det vackraste
    Lilla fjunet skrev 2014-03-21 22:27:51 följande:
    Ok tack för svar. Så du måste alltså adoptera bort "ditt" barn och sen räcker det med att pappan skriver på att han är fadern eller? Så som man gör om ett par inte är gifta. Men är det inte olagligt i S verige?? Hur löser man det smidigast?

Jag måste ge mitt medgivande att jag vill att pappans partner adopterar barnet och blir dess juridiska mor ja. Eftersom jag pga att jag fött det är registrerad som dess mor. Pappan skriver på faderskapet redan under graviditeten och även gemensam vårdnad eftersom jag är ogift, annars får jag automatiskt ensam vårdnad, ja precis som för samboende som inte är gifta. Efter födseln skriver vi barnet hos pappan och begär ensam vårdnad till honom. När det är klart kan mamman ansöka om styvbarnsadoption/närståendeadoption. Det är inte förbjudet nej att adoptera bort/adoptera i Sverige. Men det måste vara för det barnets bästa att göra så. Och det är absolut förbjudet att ta eller ge pengar för det! Då är det människohandel och det är ett allvarligt brott i Sverige. Detta kontrollerar myndigheterna. Men som du ser finns det inga särskilda regler/lagar som avser surrogatarrangemang, utan det handlar om vårdnad och adoption.
  • Lilla fjunet
    Det vackraste skrev 2014-03-21 22:42:20 följande:

Jag måste ge mitt medgivande att jag vill att pappans partner adopterar barnet och blir dess juridiska mor ja. Eftersom jag pga att jag fött det är registrerad som dess mor. Pappan skriver på faderskapet redan under graviditeten och även gemensam vårdnad eftersom jag är ogift, annars får jag automatiskt ensam vårdnad, ja precis som för samboende som inte är gifta. Efter födseln skriver vi barnet hos pappan och begär ensam vårdnad till honom. När det är klart kan mamman ansöka om styvbarnsadoption/närståendeadoption. Det är inte förbjudet nej att adoptera bort/adoptera i Sverige. Men det måste vara för det barnets bästa att göra så. Och det är absolut förbjudet att ta eller ge pengar för det! Då är det människohandel och det är ett allvarligt brott i Sverige. Detta kontrollerar myndigheterna. Men som du ser finns det inga särskilda regler/lagar som avser surrogatarrangemang, utan det handlar om vårdnad och adoption.
    Tack, då har jag fått en lite klarare bild. 
    Tycker för övrigt att det ska bli lagligt i Sverige med surrogat under ordnade förhållanden. För det sliter på en kvinnas kropp att vara gravid och då ska hon ha ersättning för det.
  • mea84
    Det vackraste skrev 2014-02-11 09:56:23 följande:

Jag är surrogat men det vet du redan Stina. Inboxa om du vill prata. Tror tyvärr inte du får så många vettiga svar här på fl... Och nej det är inte förbjudet här. Det är inte reglerat däremot så det är upp till varje part att lita på varandra. Det som är förbjudet är att ta emot pengar/ge pengar för att adoptera och för läkare att assistera till att skapa surrogatgraviditeter. Och ja det pågår en statlig utredning om ifall altruistiskt surrogatmödraskap ska bli reglerat i vårt land och därmed tillåta läkare att assistera till det och ge regler för t ex vårdnad och föräldraskap i surrogatarrangemang. Statens medicinsketiska råd anser i en rapport som utgavs för ett år sedan att altruistiskt surrogatmödraskap ska bli reglerat i Sverige.

Hejsan! Ny på denna tråd men jag och min sambo funderar kring surrogat. Är du kvar här den vackraste??? Skulle vilja vet mer om detta!
Svar på tråden Någon med erfarenhet, Surrogat