• Lady Paraplyh

När släppa ut katten på egen tass?

När kan man släppa ut en van utekatt på egen tass? Jag har nyligen skaffat en ny katt, han är fem år gammal och ingen kattunge, han är van vid att gå ut och vill gärna göra det här också. Han har fått vara inne i två månader så han vet att han bor här och jag har varit ute med honom i koppel varje dag i en månad, 30-60 minuter om dagen så han lär sig hitta i området. När vågar jag låta honom vara ute själv?

Han är självklart kastrerad, chippad och vaccinerad. Han ska även få ha halsband på sig då han är ute själv. (ett som går upp om han fastnar)

• Svar på tråden När släppa ut katten på egen tass?
  • Birmafröken

Gå ut med honom utan koppel några gånger så att du ser att han håller sig i närheten och följer med hem när det är dags att gå in eller att han självmant går till dörren när han vill gå in. Eftersom det är vinter borde han varken vilja eller behöva vara ute någon längre stund.

• Emmi27

"På egen tass" Fan va sött det låter ^_^ Håller i övrigt med föregående talare.

• amalie79

Mitt svar är aldrig, men det är jag det, vet att andra tänker annorlunda. Jag hade fortsätt som det är idag, gå ut med honom. Så har jag gjort och har idag en glad pigg katt på 11 år medan samtliga av mina vänner har sina nedgrävda i trädgården :)

Annars låter det väl som om han skulle klara det nu ur den synpunkten

• sextiotalist

De flesta katterna fixar att vara ute på egen tass rätt snart, mammas katt var ofta på sommarlov hos oss, och han fick gå ut redan första dagen.
    Vad som kan vara stora problemet är om det finns revirstarka katter som har sitt revir sedan tidigare, de kan bli rätt tuffa mot nykomlingar

• felicityporter

Jag förstår inte poängen i att släppa ut sin katt utan uppsikt. Visst, ibland kanske man tänker att det vore jävligt bekvämt att låta sin schäferhane rasta sig själv medan man myser i soffan framför en tv-serie, men det är ju tyvärr ingen god idé trots att det i praktiken är fullt möjligt.

• sextiotalist
    felicityporter skrev 2014-01-30 08:10:32 följande:
    Jag förstår inte poängen i att släppa ut sin katt utan uppsikt. Visst, ibland kanske man tänker att det vore jävligt bekvämt att låta sin schäferhane rasta sig själv medan man myser i soffan framför en tv-serie, men det är ju tyvärr ingen god idé trots att det i praktiken är fullt möjligt.
    För katter är katter.
    Nej, jag har ingen katt nu, men jag har trevliga besök av grannarnas katter.
  • Tobby
    felicityporter skrev 2014-01-30 08:10:32 följande:

Lite skillnad på katter o hundar
  • Gurkan

Ta med katten ut utan koppel och låt den bekanta sig med omvärlden med dig jämte. Katten är van att vara ute och trivs den hos er kommer den inte vandra iväg. Det är dessutom vinter och katter tenderar att vilja vara inne mesta dels av tiden. Och bara för man släpper ut sin katt behöver det inte betyda att de inte blir gamla. Mammas katter överlevde i 14 respektive 16 år trots att de bodde jämte en väg, de dog av ålderskrämpor.

• Lady Paraplyh
    Birmafröken skrev 2014-01-30 07:05:39 följande:
    Gå ut med honom utan koppel några gånger så att du ser att han håller sig i närheten och följer med hem när det är dags att gå in eller att han självmant går till dörren när han vill gå in. Eftersom det är vinter borde han varken vilja eller behöva vara ute någon längre stund.

Efter en timme brukar jag få släpa hem honom, han är en konstig katt.
  • Lady Paraplyh

Tack för alla svar! Jag har innekatter också, så jag släpper inte ut honom bara för att det ska vara så. Är inte intresserade av fler åsikter om hur vidare han ska ut eller ej.

• felicityporter
    Tobby skrev 2014-01-30 08:58:16 följande:
    Lite skillnad på katter o hundar
    I många länder släpps hundar lösa precis som katter ofta gör här, med precis samma resonemang som utekattsägarna har; "Hundar är hundar och ska vara fria!", något människorna fått itutat sig i generationer och aldrig ifrågasätter eftersom det dels är väldigt bekvämt och kan rättfärdigas med en romantiserad bild av den "fria lyckliga hunden som får en chans att leva sååå naturligt".
  • Tobby
    felicityporter skrev 2014-01-30 21:24:26 följande:
    I många länder släpps hundar lösa precis som katter ofta gör här, med precis samma resonemang som utekattsägarna har; "Hundar är hundar och ska vara fria!", något människorna fått itutat sig i generationer och aldrig ifrågasätter eftersom det dels är väldigt bekvämt och kan rättfärdigas med en romantiserad bild av den "fria lyckliga hunden som får en chans att leva sååå naturligt".
    Men i Sverige har vi lag på vissa saker när det gäller djur , tex koppel på hundar ! Hur andra länder gör har inte med saken att göra ! Se skillnaden vad en hund kan göra om den är ute fritt o vad en katt kan göra !
  • felicityporter
    Tobby skrev 2014-01-30 21:25:59 följande:
    Men i Sverige har vi lag på vissa saker när det gäller djur , tex koppel på hundar ! Hur andra länder gör har inte med saken att göra ! Se skillnaden vad en hund kan göra om den är ute fritt o vad en katt kan göra !
    *woosh* ...och poängen flög dig förstås helt förbi. 
  • Tobby
    felicityporter skrev 2014-01-30 21:47:54 följande:
    *woosh* ...och poängen flög dig förstås helt förbi. 
    Ja eftersom vi inte bor i ett av dom länderna så
  • Unis

Vi tog med vår innekatt till landet för första gången när han var ca 1 år,  han hade aldrig varit där eller ute innan. Han höll sig runt huset och trädgården hela tiden och sprang aldrig bort. Han var ute nästan dygnet runt och mådde som en prins.

Jag blev väldigt förvånad för jag trodde han skulle sticka iväg direkt och aldrig komma tillbaka, men vi tog en chans för han kunde ju inte vara inomhus där med dörrar som stod öppna hela tiden och det gick hur bra som helst. Sen åkte vi hem till stan igen efter semestern ;)

Katter klarar mycket mer än man tror på egen tass

• Lady Paraplyh
    Unis skrev 2014-01-30 21:59:54 följande:
    Vi tog med vår innekatt till landet för första gången när han var ca 1 år,  han hade aldrig varit där eller ute innan. Han höll sig runt huset och trädgården hela tiden och sprang aldrig bort. Han var ute nästan dygnet runt och mådde som en prins.Jag blev väldigt förvånad för jag trodde han skulle sticka iväg direkt och aldrig komma tillbaka, men vi tog en chans för han kunde ju inte vara inomhus där med dörrar som stod öppna hela tiden och det gick hur bra som helst. Sen åkte vi hem till stan igen efter semestern ;)Katter klarar mycket mer än man tror på egen tass

Tack för ditt svar! Skönt att höra att det gick så bra, det är väl jag som är lite nojig.

Såg du på Vetenskapens värld i helgen? De hade följt 50 katter med GPS sändare och hängt på vissa kameror, de beskrev samma sak som dig, att katten inte går särskilt långt. Det var ett väldigt intressant program.
Svar på tråden När släppa ut katten på egen tass?