• angeldevil

Turkiet i Maj med då 8 månader gammal dotter. Vad ska jag ta med?

Vi ska åka till Marmaris i Turkiet i Maj i 2 veckor och våran dotter kommer då vara ca 8,5 månad gammal.
    Vi har varit i Marmaris flera gånger innan så jag vet lite hur det är där.
    Men jag undrar, vad tror ni att en bebis på 8,5 månad äter då?
    Välling och barnmat? gröt? hur mycket ska man ta med och räkna på att det går åt per dag?
    Detta är första barnet och jag vet inte alls vad hon kommer äta..
    Vad bör man tänka på mer? 
    spännande det här :)

• Svar på tråden Turkiet i Maj med då 8 månader gammal dotter. Vad ska jag ta med?
  • kixan

Ammar du nu så fortsätt med det! Det är det absolut smidigaste på resa, finns alltid tillgängligt utan att behöva tänka på att koka vatten/värma barnmat etc. Utöver det hade jag bjudit bebisen på det som finns på resmålet, typ frukt i mängder och små smakprover av eran mat.

A -03, F -05, V -10
  • angeldevil

Jag ammar nu men kommer nog inte amma då, tror inte min mjölk räcker så länge. Så blir att ta me. Deras mat där nere vill ja inte ge en sån liten då de har en annan bakterieflora

• evaoregon
    angeldevil skrev 2014-01-30 15:40:44 följande:
    Jag ammar nu men kommer nog inte amma då, tror inte min mjölk räcker så länge. Så blir att ta me. Deras mat där nere vill ja inte ge en sån liten då de har en annan bakterieflora
    Om du fortsätter att amma så håller du mjölkproduktionen igång så då ska det inte vara några problem att amma ett barn på 8,5 månad.  De flesta som jag känner har ammat i minst ett år och ofta betydligt längre.  
  • Lapptuss

Ta med en riktig barnvagn med varukorg under, då slipper du släpa på massa saker o kan ha med barnet ute sena kvällar. Inga problem att äta maten ute på restauranger med mycket folk. Är mer tveksam till hotellmaten. Det finns pannkaka på alla ställen o Köfte o mos eller ris. Blöjor ät lite dyrare där nere men tar å andra sidan stor plats i packningen. Annars finns allt att köpa. Äter ni turkisk mat ute så funkar det alldeles utmärkt. Finns även pyttesmå glassat som är jättegoda o nästan gratis. Så ta med en baddräkt med solskydd, simkuddar o glatt humör så kommer ni att få jättekul. var 1 hel månad med dotter o barnbarn o de pratar fortfarande om honom i Alanya. Personalen tar gärna hand om barnet medan man äter o det finns lekhörna på nästan alla restauranger.

• evaoregon
    kixan skrev 2014-01-30 14:18:33 följande:
    Ammar du nu så fortsätt med det! Det är det absolut smidigaste på resa, finns alltid tillgängligt utan att behöva tänka på att koka vatten/värma barnmat etc. Utöver det hade jag bjudit bebisen på det som finns på resmålet, typ frukt i mängder och små smakprover av eran mat.
    Precis.  Väldigt smidigt.  Glad
  • kixan
    angeldevil skrev 2014-01-30 15:40:44 följande:

Varför skulle inte mjölken räcka! Om du fortsätter amma fritt så är det högst osannolikt att den skulle försvinna bara sådär.
    A -03, F -05, V -10
  • angeldevil

Kixan: för att den har börjat sina redan nu. Sen vill jag nog inte amma så länge.. Hon har börjat få sin första tand och suger redan nu sjukt hårt så jag föredrar nog att gå över till mat och gröt när hon är 6-7 månader.

• angeldevil

Lapptuss: vi har köpt en ny vagn att ha med på resan som är jätte bra och smidig.
    Tveksam till att låta henne äta maten där nere ändå när hon är så liten då jag själv blivit dålig av den. Men visst, de kan ju hända överallt. Poolen kommer dock inte va uppvärmd, vågar man bada henne då?
    Låter kanon

• Sous

Du tar naturligtvis med ersättning isf (babysemp eller nan). Amning eller ersättning ska utgöra huvudfödan till barnet är ett år, så om du inte ammar ska hon förstås ha ersättning på flaska istället. Se till att ni har vattenkokare på rummet och ta med en liten termos så kan ni blanda var som helst. Det finns också färdigblandade tetror som kan drickas rumsvarma och inte behöver stå i kylen som är smidiga.

• Sanna85

Förlåt, Sous, men varifrån har du fått att ersättning eller amning ska utgöra huvudfödan tills barnet är ett år? Gå in på Livsmedelsverket och läs innan du säger saker som inte stämmer.

Till ämnet: om du redan nu känner att du troligtvis inte kommer amma då så är det väl bra att börja med smakportioner redan nu... Du kan ju omöjligt veta nu hur hennes matbehov kommer se ut om 3 månader.. men välling kanske du har börjat med och det är ju mer mättande på kvällen och brukar räcka innan sovdags. Jag skulle försöka boka en lägenhet med tillgång till mikro och vattenkokare.. Och om du inte vill ge av maten där nere så är väl barnmat enda alternativet, annars är det ju perfekt när man har hotellmaten så är det bara att mosa lite av varje...

• vi och pyret

Om ni har börjat med välling, så kan jag rekommendera att ni tar med majsvälling om magsjukan skulle vara ett faktum. Brukar även packa ett litet reseapoteked med bl.a. Vätskeersättning.

Övrig mat märker du nog när ni närmar er vad som gillas och ungefär vilka mängder som går ned.

Vad gäller barn så brukar man märka fort vad om de tycker det är för kallt:) Glöm inte solskyddskläder!

Önskar er en trevlig resa!

• Bollen2

När min pojk var i den åldern åt han gröt till frukost, 1burk barnmat till lunch o en till kvällen samt mellanmål typ ersättning eller yoggi gröt rån frukt. Plus välling kväll & natt. Iså fall hade jag fått tagit med 28 burkar mat för två veckor samt ett paket gröt & ett paket välling & ev lite ersättning. Frukt finns ju att köpa där ananas vet jag ej hur utbudet av burkar är där.. Hade även med blöjor till hela resan när vi var utomlands. Vid turistorten var blöjor superdyrt men åkte man in till en riktig stormarknad var blöjorna billigare än här!

• angeldevil

Hon har börjat med smakportioner så vi hoppas hon kommer äta bra när vi åker. Även gröt och sen välling på kvällen. De löser sig. Tänkte ta med matburkar även om de går att köpa där. Vi tar me ett paket blöjor och köper mer därnere på stormarknaden. Om jag ska ha med ersättning oxå för att kanske ge henne ifall hon inte äter så bra med mat, är det ersättning 1 då? Eller 2?

Svar på tråden Turkiet i Maj med då 8 månader gammal dotter. Vad ska jag ta med?