• Anonym (Rätt eller fel?)

Barnmorska som vägrar utföra abort. Rätt eller fel?

Tycker ni att en barnmorska får neka att utföra abort? Eller är det tvärtom bra att det finns dem som kämpar för fostren? Hur ser ni saken?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-01 08:31
    Lite blandade åsikter här. Man kan ju faktiskt arbeta som barnmorska i mödravården och på förlossningen, och där utför man mig veterligen inga aborter. Att säga att det ingår i arbetsuppgifterna att utföra abort känns därför inte helt relevant där. Kanske man absolut inte kan tänka sig att arbeta på en gynmottagning. Allt behöver väl inte vara svart eller vitt jämt?

Sen är jag absolut inte emot abort och självklart måste de som jobbar på gyn ha en annan inställning än den barnmorska det handlar om..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-02 21:47
    Ett annat exempel då
    Kan en undersköterska vägra att ha delegering på att ta urinprov, kolla blodtryck o blodsocker, ge mediciner? Ok eller inte? Obs..inte de som jobbar på vct för där är det ju rätt givet utan tex i hemtjänst, boenden för äldre o funktionshindrade.

• Svar på tråden Barnmorska som vägrar utföra abort. Rätt eller fel?
  • Anonym (krass)
    Sven Erik Johansson skrev 2014-10-10 10:49:28 följande:
    Det handlar inte om att  driva "sina" rättigheter. Snarare handlar det om hänsyn till andras liv-oföddas liv. Inget säger att en person med stor respekt för oföddas liv är en dålig barnmorska. Även en sådan person kan göra stora positiva insatser.
    Men varför utbilda sig till ett yrke man inte vill utföra.
    Sven Erik Johansson skrev 2014-10-14 08:49:00 följande:
    Hur vet du det?

Hur vet du vad som kommer att hända i framtiden? Tänk om man vill arbeta i ett privat sammanhang eller utomlands tex.

Hon är väl tvungen att söka sig nån annanstans då hon trots en skriande barnmorskebrist inte lyckats få ett sånt jobb.
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (krass) skrev 2014-10-16 07:49:12 följande:
    Men varför utbilda sig till ett yrke man inte vill utföra.
    Sven Erik Johansson skrev 2014-10-14 08:49:00 följande:
    Hur vet du det?

Hur vet du vad som kommer att hända i framtiden? Tänk om man vill arbeta i ett privat sammanhang eller utomlands tex.

Hon är väl tvungen att söka sig nån annanstans då hon trots en skriande barnmorskebrist inte lyckats få ett sånt jobb.
    Det är inte säkert att alla barnmorsketjänster innehåller aborter.

Hon kanske kan få i utlandet tex eller på en privat klinik eller privat sjukhus.
  • Kofot
    Sven Erik Johansson skrev 2014-10-16 09:53:41 följande:
    Det är inte säkert att alla barnmorsketjänster innehåller aborter.

Hon kanske kan få i utlandet tex eller på en privat klinik eller privat sjukhus.
    Oavsett så bör hon rimligtvis ha en fullvärdig barnmorskelegitimation och där ingår även aborter. Om inte så borde det klargöras på något sätt så att den personen endast får en begränsad behörighet.
  • Anonym (Så det så!)

Ingår det i ens arbetsuppgifter att utföra abort så ska man göra det annars får man hitta ett annat jobb, så enkelt är det!

• Sven Erik Johansson
    Anonym (Så det så!) skrev 2014-10-16 20:17:15 följande:

Ingår det i ens arbetsuppgifter att utföra abort så ska man göra det annars får man hitta ett annat jobb, så enkelt är det!

Men det är tänkbart att en arbetsgivare och en barnmorska kommer överens om en anställning där aborter inte ingår i arbetsbeskrivningen.
  • Fennyxx
    Sven Erik Johansson skrev 2014-10-17 08:24:01 följande:

Men det är tänkbart att en arbetsgivare och en barnmorska kommer överens om en anställning där aborter inte ingår i arbetsbeskrivningen.

Naturligtvis kan man komma överens om att slippa utföra aborter, att aldrig jobba tisdagar, att alltid få jobba i onepiece eller vad man nu har för önskemål. Ätt KRÄVA att undantas från vissa arbetsuppgifter som normalt ingår i jobbet är en helt annan sak.
  • Sven Erik Johansson
    Fennyxx skrev 2014-10-17 21:17:05 följande:
    Naturligtvis kan man komma överens om att slippa utföra aborter, att aldrig jobba tisdagar, att alltid få jobba i onepiece eller vad man nu har för önskemål. Ätt KRÄVA att undantas från vissa arbetsuppgifter som normalt ingår i jobbet är en helt annan sak.
    Ja, om man redan har skrivit under kontrakt om en tjänst med definierade arbetsuppgifter!
  • Sven Erik Johansson
    Tom Araya skrev 2014-10-22 02:12:54 följande:

Ett bra inlägg i debatten:

?Samvetsklausuler i enskilda landsting hotar fria aborten?

www.dn.se/debatt/samvetsklausuler-i-enskilda-landsting-hotar-fria-aborten/Jag harJ
    Jag har inte förtroende varken för RFSU, läkarförbundet eller vårdförbundet kan jag väl säga.

Det som jag slåss för är att barnmorskor ,som liksom jag är abortkritiska, skall ha rätt att öppet ha den ståndpunkten utan att de nekas anställning bara pga vilka åsikter de offentligt har-dvs att de vid ett anställningsförfarande, innan kontrakt skrivits, skall kunna förhandla om en tjänst utan aborter med en arbetsgivare utan förutfattade meningar.

Arbetsgivare och arbetstagare kommer överens om tjänstens innehåll.
  • Anonym (anonym)
    Sven Erik Johansson skrev 2014-10-22 08:07:58 följande:
    Jag har inte förtroende varken för RFSU, läkarförbundet eller vårdförbundet kan jag väl säga.

Det som jag slåss för är att barnmorskor ,som liksom jag är abortkritiska, skall ha rätt att öppet ha den ståndpunkten utan att de nekas anställning bara pga vilka åsikter de offentligt har-dvs att de vid ett anställningsförfarande, innan kontrakt skrivits, skall kunna förhandla om en tjänst utan aborter med en arbetsgivare utan förutfattade meningar.

Fast den där samvetsklausulen har ställt till med problem i andra länder framförallt i glesbygd där det är väldigt långt mellan olika mottagningar så den som söker abort kan ha svårt att ta sig till annan mottagning och därför kommer en abort som skulle skett tidigt istället komma att utföras betydligt senare och kosta betydligt mer eftersom den kommer att bli kirurgisk.
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (anonym) skrev 2014-10-22 10:38:32 följande:
    Fast den där samvetsklausulen har ställt till med problem i andra länder framförallt i glesbygd där det är väldigt långt mellan olika mottagningar så den som söker abort kan ha svårt att ta sig till annan mottagning och därför kommer en abort som skulle skett tidigt istället komma att utföras betydligt senare och kosta betydligt mer eftersom den kommer att bli kirurgisk.
    Det är inte samvetsklausul jag skriver om. Läs mitt inlägg igen så ser du.
  • Tom Araya
    Sven Erik Johansson skrev 2014-10-22 08:07:58 följande:

Så länge arbetsgivare fortsätter ha rätten att ha arbetsuppgiften som ett krav och inte tvingas anställa dessa, så sätter jag mig inte på tvären att abortmotståndare kan få/ha en tjänst inom vården. Lämpligtvis är en sådan tjänst helt utan kontakt med den typ av vård/behandling och de patienter som söker sådan.
  • Sven Erik Johansson
    Tom Araya skrev 2014-10-22 14:25:50 följande:
    Så länge arbetsgivare fortsätter ha rätten att ha arbetsuppgiften som ett krav och inte tvingas anställa dessa, så sätter jag mig inte på tvären att abortmotståndare kan få/ha en tjänst inom vården. Lämpligtvis är en sådan tjänst helt utan kontakt med den typ av vård/behandling och de patienter som söker sådan.
    Ja, nu söker jag inte tjänst inom något vårdyrke , men gjorde jag det så skulle jag inte vilja särbehandlas tex för att jag skrivit ett abortkritiskt inlägg på FL t.ex.
Svar på tråden Barnmorska som vägrar utföra abort. Rätt eller fel?