• Anonym (Fråga)

    Kan en abort jämställas med ett mord?

    Jag är nyfiken på vad Familjelivs medlemmar anser i denna fråga med tanke på det stora mostståndet mot samvetsfrihet för barnmorskor. Jag misstänker att de flesta kommer att rösta nej.

    Själv är jag för en fri aborträtt men anser att varje abort är ett mord på en människa eftersom man dödar ett mänskligt liv med en unik DNA-kod, vilket borde vara själva definitionen av ett mord.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan en abort jämställas med ett mord?
  • Anonym (14)
    Maya84 skrev 2019-01-17 22:28:44 följande:
    ehh nej....
    Ditt svar visar på vilka hjärntvättade idioter som är för abort och att Sverige ska fortsätta med sitt folkmord som abort är.

    Det finns överhuvudtaget inga argument för att försvara abort. Det är mord, punkt slut. 
  • Anonym (A)

    Det är det inte, skulle det vara så då borde fängelsena vara äöverfulla.

  • Maya84

    [quote=79373678][quote-nick]Anonym (14) skrev 2019-01-18 10:23:19 följande:[/quote-nick]

    Ditt svar visar på vilka hjärntvättade idioter som är för abort och att Sverige ska fortsätta med sitt folkmord som abort är.

    Det finns överhuvudtaget inga argument för att försvara abort. Det är mord, punkt slut. 

    [/quote

    Ditt svar visar endast att du inte inte kan argumentera. En åsikt och att skriva "punkt" övertygar inte någon. Vi lever i 2019, inte medeltiden. Jezz...

  • Anonym (Inte bara)

    Det är inte bara våldtagna kvinnor eller kvinnor med något handikapp som gör att de inte kan ta ansvar för en själv som blir gravid. 
    Vanliga kvinnor borde kunna ta ett ansvar för att inte bli gravid. 

  • Anonym (S/S)

    Är Abort mord i vecka 23?Eller ska det vara tillåtet till v 41 ,ni som tycker bra om aborter?

  • Anonym (Inte bara)
    Anonym (Fråga) skrev 2014-02-01 07:54:01 följande:
    Kan en abort jämställas med ett mord?

    Jag är nyfiken på vad Familjelivs medlemmar anser i denna fråga med tanke på det stora mostståndet mot samvetsfrihet för barnmorskor. Jag misstänker att de flesta kommer att rösta nej.

    Själv är jag för en fri aborträtt men anser att varje abort är ett mord på en människa eftersom man dödar ett mänskligt liv med en unik DNA-kod, vilket borde vara själva definitionen av ett mord.


    Om det är en del av kvinnans kropp, då måste det vara det även när barnet födds.  Kvinnan ska få döda barnet 
    Samt inga män ska bli föräldrar då det är del från en kvinnas kropp. 

    Både det här fungerar inte så i verkligheten och det är bra. 
  • Cereal Killer

    Mord är en juridisk term, det är inte ett ord som kan användas om olika saker man tycker är dåliga. Abort är inte mord i Sverige, eftersom svensk lag inte definierar det som mord. Tycker man något annat så tycker man fel.


    Om det du undrar är om det juridiskt bör jämställas med mord så är mitt svar att det beror på vem som utför aborten och under vilka omständigheter. Den gravida kvinnan själv ska aldrig kunna dömas för någonting, oavsett omständigheter och i vilken vecka hon är. Men om vi exempelvis säger att du är gravid i vecka 35 med ett önskat barn, och jag lägger ett abortpiller i din mat för att jag inte gillar dig och vill att din barn ska dö, och jag lyckas. Då tycker jag absolut att det borde räknas som mord, snarare än grov misshandel som det väl räknas som idag. 

  • Anonym (Inte bara)
    Cereal Killer skrev 2023-01-07 19:50:08 följande:

    Mord är en juridisk term, det är inte ett ord som kan användas om olika saker man tycker är dåliga. Abort är inte mord i Sverige, eftersom svensk lag inte definierar det som mord. Tycker man något annat så tycker man fel.


    Om det du undrar är om det juridiskt bör jämställas med mord så är mitt svar att det beror på vem som utför aborten och under vilka omständigheter. Den gravida kvinnan själv ska aldrig kunna dömas för någonting, oavsett omständigheter och i vilken vecka hon är. Men om vi exempelvis säger att du är gravid i vecka 35 med ett önskat barn, och jag lägger ett abortpiller i din mat för att jag inte gillar dig och vill att din barn ska dö, och jag lyckas. Då tycker jag absolut att det borde räknas som mord, snarare än grov misshandel som det väl räknas som idag. 


    Men det är mord om barnet är utanför magen. 
    Är övertygad att iframtiden så kommer man ha en annan syn på aborter då tekniken förändras. 

    Nu räknas man inte som en människa om man är det utan beroende var man är någonstans. 
    Man går efter något annat än livet. 
  • Cereal Killer
    Anonym (Inte bara) skrev 2023-01-07 20:10:58 följande:
    Men det är mord om barnet är utanför magen. 
    Är övertygad att iframtiden så kommer man ha en annan syn på aborter då tekniken förändras. 

    Nu räknas man inte som en människa om man är det utan beroende var man är någonstans. 
    Man går efter något annat än livet. 

    Även efter födseln beror det på vem som utför handlingen. Är det barnets mor så kan hon istället dömas för barnadråp, vilket oftast resulterar i rättspsykiatrisk vård eller ett kort fängelsestraff (vanligtvis under 1 år). Är det barnet far som utför handlingen så är det mord, även om motivet är exakt detsamma. Det är inte helt logiskt, men lagstiftningen styrs av hur och när och med vem vi känner sympati. Detsamma gäller lagstiftningen kring aborter.

  • Anonym (biologen)

    Nej, för det medför mindre lidande hos en medveten varelse än att äta korv.

    Har du någon gång ätit ett fullt utvecklat däggdjur som är medvetet och kan känna dödsångest inför slakt är det bara ologiskt hyckleri med kristen underton att vara mot abort. 

    De enda abortmotståndare jag kan ge någon form av intellektuell respekt är faktiskt veganer.

  • Anonym (Inte bara)
    Anonym (biologen) skrev 2023-01-07 23:37:45 följande:

    Nej, för det medför mindre lidande hos en medveten varelse än att äta korv.

    Har du någon gång ätit ett fullt utvecklat däggdjur som är medvetet och kan känna dödsångest inför slakt är det bara ologiskt hyckleri med kristen underton att vara mot abort. 

    De enda abortmotståndare jag kan ge någon form av intellektuell respekt är faktiskt veganer.


    Så det är okej att döda människor för man dödar djur?
  • Mimosa86
    Anonym (Inte bara) skrev 2023-01-07 23:41:38 följande:
    Så det är okej att döda människor för man dödar djur?

    Av rent intresse, är du lika engagerad av barn som lever utanför en kropp som de som är ofödda?

    jag börjar bli ganska trött på människor som skriker mord när det handlar om embryon, men i verkliga livet så ger de nada för att hjälpa de barn som faktiskt blivit födda trots att de var oönskade. 


    så? handen på hjärtat, hur många fosterhemsbarn har du tagit hand om? Hur många fadderbarn har du egentligen? Hur politiskt engagerad är du i barns rättigheter? Hur mycket skänker du egentligen till rädda barnen?


    Eller är du bara en sån där proffstyckare bakom en skärm som bara ska ha en åsikt om allt och inget? Snark?.

  • Anonym (biologen)
    Anonym (Inte bara) skrev 2023-01-07 23:41:38 följande:
    Så det är okej att döda människor för man dödar djur?
    Jag utgår från nervsystemets utveckling, medvetandegrad och förmåga att känna smärta/dödsångest. 

    Ett tidigt foster har inga av de egenskaperna och det är därför mätt i termer av lidande inte mer upprörande att ta bort den vävnaden ur kroppen än det är att ta bort en njure som inte fungerar eller klippa håret.
  • Marmite Devil
    mr me skrev 2014-02-08 20:58:23 följande:
    Jag anser att en människa är värd att skyddas från (godtyckligt) dödande ända från befruktningen. Men jag är trots det för en fri aborträtt. Man kan ju faktiskt ha en annan åsikt än jag har i frågan.

    Sedan får vi väl hoppas att vi någon gång i framtiden får en fri aborträtt i Sverige, inte bara frihet till abort utan även frihet FRÅN abort. Men det lär inte ske så länge feminismen är så stark som den är. Tyvärr.
    Selfish Geene skrev 2014-02-08 20:53:39 följande:

    Du är fri att inte hålla med mig (och om du vill att jag ska ändra ståndpunkt: motivera varför jag har fel) (Och så var det ju det här med tonen)
    Men jag har ju redan sagt vad jag tycker? Jag anser att ett liv definieras av att det är en organism med ett mänskligt genom. I princip blir en människa till vid befruktningen.
    Varför vid befruktningen? Varför inte förbjuda sädestömning snnat än i barnalstrande syfte? 
  • Anonym (H)

    Man släcker ju ett liv med sin egen vilja. Sen är det ju olika varför det beslutet tas: våldtäkt, för ung, skydd inte funkat eller slarv. Det senare tycker jag inte känns ok

Svar på tråden Kan en abort jämställas med ett mord?