• mellieB

magsjuk lillasyster när leka med kompisar?

Hej! Min dotter på 2år blev magsjuk i måmdags. I onsdags fick vi spendera en natt på sjukhus pga uttorkning hon har nu blivit bättre inte bajsat eller spytt sen igår vid lunch. Men hon är väldigt trött. Frågan är nu för storebror som varit isolerad sen i måndags. Tror ni att dd är lungt att han träffar nån kompis nu? Alt utomhus? Han är fullt frisk och inte visat några symtomer på magsjuka. Däremot lider han av trisstess över att ha fått vart instängd i nästan en vecka

• Svar på tråden magsjuk lillasyster när leka med kompisar?
  • modsey

jag är ganska okänslig för magsjuka och tycker det går lätt hysteri i det emellanåt i råden, men nej jag skulle ändå inte vilja att mina barn var hos er fören det gått två dygn från barnets symptom.

• Liten till
    mellieB skrev 2014-02-01 08:47:15 följande:
    Hej! Min dotter på 2år blev magsjuk i måmdags. I onsdags fick vi spendera en natt på sjukhus pga uttorkning hon har nu blivit bättre inte bajsat eller spytt sen igår vid lunch. Men hon är väldigt trött. Frågan är nu för storebror som varit isolerad sen i måndags. Tror ni att dd är lungt att han träffar nån kompis nu? Alt utomhus? Han är fullt frisk och inte visat några symtomer på magsjuka. Däremot lider han av trisstess över att ha fått vart instängd i nästan en vecka

Jag skulle inte vilja att mitt barn lekte med din son om systern fortfarande var dålig igår. Men samtidigt förstår jag din son! Men kan inte du ta med sonen ut och åka pulka eller nåt då? För ute är ju smittspridning mindre, och han får göra nåt roligt så känner han sig nog inte så instängd

Hoppas ni får vara friska nu!
  • mellieB

Nää hem till oss hade jag aldrig släppt in någon än. Tänkte mer utomhuslek åka pulka eller liknande. Med tanke på att hennes mage kommer eventullt vara dålig i ca 2v (läkarens ord) så har jag lite svårt att avgöra när hon är smittfri. Läkarna visste inte heller om dd va magsjuka eller matförgiftning då vi andra klarat oss helt.

• modsey
    mellieB skrev 2014-02-01 08:53:58 följande:
    Nää hem till oss hade jag aldrig släppt in någon än. Tänkte mer utomhuslek åka pulka eller liknande. Med tanke på att hennes mage kommer eventullt vara dålig i ca 2v (läkarens ord) så har jag lite svårt att avgöra när hon är smittfri. Läkarna visste inte heller om dd va magsjuka eller matförgiftning då vi andra klarat oss helt.
    aha utomhus, ja då skulle jag låta mina barn leka med er son :)
    Men du får helt enkelt fråga den tilltänkte vännens kompis, risk finns att de säger nej såklart.
    men ja jag hade gjort detSolig
  • augustisten

Jag hade nog berättat för kompisarnas föräldrar om läget och låtit dem avgöra.

Med mitt barn hade han fått leka (men kanske inte om vi hade en viktig resa inplanerad eller så)

• mellieB
    Liten till skrev 2014-02-01 08:53:31 följande:
    Jag skulle inte vilja att mitt barn lekte med din son om systern fortfarande var dålig igår. Men samtidigt förstår jag din son! Men kan inte du ta med sonen ut och åka pulka eller nåt då? För ute är ju smittspridning mindre, och han får göra nåt roligt så känner han sig nog inte så instängd

Hoppas ni får vara friska nu!

Jag va ute lite med han igår när alla barn va på skola så pulka backen va fri. Men man märker att han saknar sina kompisar hur smittsamt kan dd vara om de träffas ute i backen? Som jag skrev ovan så vet jag inte riktigt när hon är smittfri. Hon började så smått igår äta fast föda men är mest rinnande så magen kommer ju va lös ett tag.
  • Lovisa09

Upp till 72h är inkubationstiden för magsjuka. Alltså finns det risk att din son fortfarande kan bli sjuk och smitta andra. Hoppas såklart han får vara frisk och slippa skiten. Här vart storasyster sjuk en fredag, inga symtom lördag, en kräkning söndag. På onsdagen sen kräktes lillasyster. Så det är lurigt virus. Men som ovan skrev, ut och åk pulka, ute är risken mindre för smitta. Hoppas han klarar sig och ni andra med.

• viseversa

Ja med mina barn hade han fått leka utan problem. Han hade till och med fått komma hem till oss och leka om han velat det. Inga problem alls för mig.

• mellieB

Ja de verkar ju vara en liten smak sak. Man tycker ju att nån annan i familjen borde fått de om de va smittsamt. Men jag testar att fråga några så svårt att avgöra när hon blir smittfri för lös i magen lär hon ju vara ett tag. Men man får la gå på tillståndet och om hon får behålla maten. Nu har hon behållt allt hon fått swn igår efter lunch. Dock väldig trött tjej men inte så konstigt efter dessa dygn

• glassen

Jag tycker han kan leka ute med kompisar. Ska han gå hem till någon bör du först höra med föräldrarna hur de ställer sig. Men jag tänker på att barn är i skolan och träffar andra barn även om de har ett sjukt småsyskon, och så måste man ju ta med det sjuka småsyskonet till skolan när man hämtar också, så smittor finns överallt.
    Men jag hade inte blivit så glad om det varit ett barn i vårt hem vars syskon är magsjuk utan att jag vetat om det.

• cosinus

Ute inga problem. Där hade jag inte ens frågat om lov. Måste finnas någon gräns för magsjuke-hysteri.

Jag hade även låtit storebror gå på ev aktiviter som vanligt. Det enda vi undviker vid sjuka syskon är dagis (där är de ju en längre tid och kan mycket väl hinna insjukna) och att släppa in våra barn hos andra utan tillåtelse men skolbarn med skolplikt är i skolan som vanligt, aktiviter gås på som vanligt o s v

Svar på tråden magsjuk lillasyster när leka med kompisar?