• Anonym (1)

Alkoholism är inte en sjukdom.

Mottråd till Alkoholism ÄR en sjukdom. www.familjeliv.se/Forum-4-120/m27121450-13.html

"Är så trött på alla som säger att det är väl bara att sluta. Att det är mitt val osv. Okej, jag valde en gång att ta flaskan och jag är fast. Jag vill inte ta mer, men hjärnan protesterar mot min vilja. Går på en KBT behandling som heter väckarklockan och där jämför de alkoholism vid diabetes, att vårdar man inte sin kropp på rätt sätt så kan man dö. Och likt diabetes så är alkoholism en sjukdom."

Jag är trött på att människor sitter och säger att missbruk är en sjukdom, det är en bieffekt av ett annat problem. Varje gång när man ser olika tv-program eller läser om olika berättelser så har de smärtsamma minnen från tiden innan de började missbruka som de aldrig har bearbetat.

En jämförelse: Om ett hus har fått problem med mögel så fokuserar man inte bara på själva möglet och försöker få bort det, utan man letar efter orsaken till varför det har uppstått. Om man bara tar bort möglet utan att försöka hitta grundorsaken så kommer möglet troligtvis tillbaka.

Därför anser jag inte att missbruk är en sjukdom, utan en bieffekt av ett grundproblem som t.ex depression, trauma etc.

• Svar på tråden Alkoholism är inte en sjukdom.
  • frappa
    pyssel skrev 2014-02-04 23:10:07 följande:

Paranoia är ett symtom.
    För oprecist, för kunna kommenteras.
  • pyssel
    frappa skrev 2014-02-04 23:23:12 följande:
    I det poster du citerade, har jag inte blandat in några mentala störningar. Eller vart utläste du detta? Fyller i mellan raderna verkar det som :s Sry det funkar inte.   Vill du försöka igen?

Vill du försöka googla förkortningen "DSM" igen så kanske det klarnar? Dunedin Study kan också hjälpa dig att förstå varför du inte förstod.
  • frappa
    pyssel skrev 2014-02-04 23:30:36 följande:

Vill du försöka googla förkortningen "DSM" igen så kanske det klarnar? Dunedin Study kan också hjälpa dig att förstå varför du inte förstod.

I det poster du citerade, har jag inte blandat in några mentala störningar.
    Eller vart utläste du detta? Fyller i mellan raderna verkar det som :s Sry det funkar inte.  

Vill du försöka igen?

Vill du försöka ytterligare en gång?

Eller hur många ggr behöver du?

• pyssel
    frappa skrev 2014-02-04 23:26:37 följande:
    Men inte alltid. Sen igen, så ses även denna diabetes som en sjukdom, och behandlas som en sjukdom. Men inte innan, man har denna diagnos.   Det verkar mer och mer som det handlar som läsproblem. Hade alkoholism varit en sjukdom, så är man en viljelös docka till bli alkoholist. Om du tror detta, så är du alla alkoholisters dröm. Som bara kan säga, jag hade inget med saken att göra.

Vilka tillstånd behandlas innan diagnos? Och bortse nu från förebyggande vid konstaterande av högriskpatienter för vissa cancerformer. Du blandar fortfarande ihop vilja och ställandet av diagnos.
  • pyssel
    frappa skrev 2014-02-04 23:27:04 följande:
    För oprecist, för kunna kommenteras.

Din paranoia, att läsa ngt outtalat där det inte finns.
  • Anonym (Jag)

Tycker du att rökning är en sjukdom?

Anonym (fakta) skrev 2014-02-04 22:25:15 följande:
    Vilket betyder att alkoholism är en sjukdom. :)

• pyssel
    frappa skrev 2014-02-04 23:35:37 följande:
    I det poster du citerade, har jag inte blandat in några mentala störningar. Eller vart utläste du detta? Fyller i mellan raderna verkar det som :s Sry det funkar inte.   Vill du försöka igen? Vill du försöka ytterligare en gång? Eller hur många ggr behöver du?

Fattar du inte vad DSM står för så får du googla istället för att bli paranoid. Fler upprepningar hjälper inte i dig.
  • frappa
    pyssel skrev 2014-02-04 23:39:36 följande:

Vilka tillstånd behandlas innan diagnos? Och bortse nu från förebyggande vid konstaterande av högriskpatienter för vissa cancerformer. Du blandar fortfarande ihop vilja och ställandet av diagnos.

Hela tiden sagt att när man väl är alkoholist, så ska man se detta och behandla detta som en sjukdom.

Gör det inte till en sjukdom ändå.

Det är en serie av personliga val som leder till alkoholism.

• frappa
    pyssel skrev 2014-02-04 23:41:12 följande:

Din paranoia, att läsa ngt outtalat där det inte finns.
    Jaså, fortfarande för oprecist för att kunna bemötas.
  • frappa
    pyssel skrev 2014-02-04 23:47:19 följande:

Fattar du inte vad DSM står för så får du googla istället för att bli paranoid. Fler upprepningar hjälper inte i dig.

Säger hundvalpen som jagar sin svans.

Antar det är meningslöst med fortsatta försök för dig.

• Anonym (Hmmm)

Vissa människor har ingen eller svag impulskontroll som gör att de bl.a är överrepresenterade när det gäller brottslighet. Logiskt skulle man då kunna hävda att brottslighet är en sjukdom.

• frappa
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-02-05 07:05:13 följande:
    Vissa människor har ingen eller svag impulskontroll som gör att de bl.a är överrepresenterade när det gäller brottslighet. Logiskt skulle man då kunna hävda att brottslighet är en sjukdom.

Kanske att det är en symtom av en sjukdom då.

Nu pratar vi om ADHD verkar det som, de är ju överrepresenterade som grupp inom många brott.
    Speciellt om alkohol kommer in i bilden, som kan göra dom väldigt våldsamma.

• SweeneyToddd
    frappa skrev 2014-02-04 21:04:49 följande:

En diagnosmanual som DSM-IV och V som kommer.

DSM-V kom ut i maj 2013.
  • frappa
    SweeneyToddd skrev 2014-02-05 09:45:41 följande:
    DSM-V kom ut i maj 2013.

Pratar givetvis om den Svenska versionen.

Glömde förtydliga detta, när jag såg att det inte gick fram.

• Rosebud

Man kan säga att det är ett heltidsjobb. För är man alkoholist får man allt ligga i !

Tror alla former av missbruk bottnar i pissig självkänsla och självförakt. Oförmåga
    att förlikas med sig själv och sin egen situation. 

• frappa
    Rosebud skrev 2014-02-05 15:55:28 följande:
    Man kan säga att det är ett heltidsjobb. För är man alkoholist får man allt ligga i !

Tror alla former av missbruk bottnar i pissig självkänsla och självförakt. Oförmåga
    att förlikas med sig själv och sin egen situation. 

Det är ingen sanning, men det stämmer över ens med vissa grupper av personer som blir missbrukare/alkoholister.

Då att dom har en psykisk sjukdom/åkomma i grunden.

Hade en lite äldre arbetskompis, som var försäljare av nått kommer inte ihåg.

Men det gick ut på mycket kundkontakter på kvällstid.

Där förväntades det att skulle bjudas på mat och dricka alkohol, och drack han inte så var inte det bra heller för försäljning.
    Han sa han hade svårt med alkoholen, där det stundtals blev inte bra.
    Idag kanske man skulle komma undan med detta på ett helt annat sätt, då alkoholkulturen på denna nivå ändrat sig lite.

Den är absolut inte borta, det påstår jag inte.

Utan mer i en annan form.

Svar på tråden Alkoholism är inte en sjukdom.