• LHUF

kan nässelutslag försvinna på några minuter?

Måste bara fråga här också, kommer ringa 1177 men vill bara kolla

Igår kväll när vi skulle sätta på sonen pyjamas så var han rödflammig på armarna, en stund senare var det borta men då var det några utslag istället. De försvann inom 5 minuter, sedan hade han några på handen som också försvann jättefort. Han gick och lade sig och sedan kom inget på hela natten och inte på morgonen heller. När jag och dottern var iväg så hade det kommit likadana utslag igen, men de försvann fort. När jag tog upp sonen efter vilan så fanns ingenting, efter en stund var han lite rödflammig på armen och ett litet utslag kom, samma ovanför tröjkanten på bröstet, men där kunde man verkligen se hur det försvann.

Igår var vi ev inne på ngn loppa då vi hade hundbesök förra helgen, men nu vet jag inte.. Han är förkyld och varit det i säkert 2 veckor nu med mycket hosta och slem men pigg.

Men kan nässelutslag försvinna så fort? Tycker jag läser att det är kvar längre tid? Skulle dom säga att vi skall åka och kolla upp det så är det ju svårt då utslagen försvinner så snabbt. Jag blir ju nojjig över att det skall sätta sig på andningen. Men sambon är verkligen inte alls orolig.. Utslagen ser ut som lite liknande myggbett men lite olika i form, någon var rund någon såg ut som ett streck.

Tilde 080319, Hugo 110203
  • Svar på tråden kan nässelutslag försvinna på några minuter?
  • LHUF

1177 tyckte det lät som nässelutslag, när han är i gång som värst och leker och slår i och kommer emot kroppen så kommer det direkt, sedan är det lugnt, fanns tydligen en variant av nässelutslag som yttrar sig så har jag läst nu. Men eftersom det kommit mer idag och han även haft i ansiktet så skall vi till jourläkaren straxt och kolla.

• Pedalen

Min son hade det så förra vintern, fick stora utslag av kyla och värme. Ingen som kunde säga vad det berodde på, men det höll på en vecka och sen har han inte haft fler. Läkaren gissade på nässelutslag.

• sötare

Jo nässelutslag kan försvinna väldigt snabbt. Lika snabbt som det dök upp lika snabbt var det försvunnet. Äldsta sonen hade det för ett tag sen men där tog det någon dag innan det försvann. Det finns massor av bilder pånässelutslag på nätet googla och jämnför

• Tibell

Låter som klassiska nässelutslag.
    Kan bero på allergi men vanligast är nog pga virus när det bara kom så plötsligt.
    Låter ju dessutom relevant med tanke på att han är förkyld.
    Skulle det däremot dyka upp ofta vid senare tillfällen så kan det vara läge att göra allergitest.

• LHUF

Vi fick träffa en helt ok doktor, just då hade han jnga vita utslag, men blev flammig, han sa direkt att det var nässelutslag, vi gick antihistamin utskrivet , aerius som vi nu gett ikväll. Får se hur det är imorgon.

Han har alltid haft lite jobbigt med huden, väldigt torr som bebis osv. Men aldrig såhär. Hoppas det har med hans infektion i kroppen att göra.

• amiofo

Sonen hade nässelutslag när han var yngre. Det kom och försvann lika snabbt, flyttade runt på kroppen. Varade under några dagar sen har han ok inte haft det fler gånger. Också jättetorr, alltid varit.

• LHUF
    sötare skrev 2014-02-01 20:15:35 följande:

Jo nässelutslag kan försvinna väldigt snabbt. Lika snabbt som det dök upp lika snabbt var det försvunnet. Äldsta sonen hade det för ett tag sen men där tog det någon dag innan det försvann. Det finns massor av bilder pånässelutslag på nätet googla och jämnför

Jo men inga av de bilder jag såg på Google stämde tyckte jag. Kanske det flammiga, men just de vita märken som sonen hade såg jag inte. Men sedan när sambon såg den typen där man fick märken om man slog emot ngt eller fick ngn reva så hittade vi några som liknade.
  • enäggs81

jag själv har nässelutslag och de kan se väldigt olika ut. och de försvinner ibland väldigt fort!

• Nyfikna72

Jag hade också utslag sådär på armar och händer men de kan inte säga varför. Fick mer och mer i händerna, kändes som de brann ibland. Nu äter jag loratadin varje dag, troligen livet ut.

• LHUF

han får inga utslag längre, men om man torkar honom efter han har tvättat sig eller om han själv kliar sig i ansiktet eller vad det är så blir han röd. men inga utslag alls..

känns som det är ngn annan typ av variant av nässelutslag. Men ger det veckan ut annars får vi nog kolla hos vår vanliga vc, men han är inte det minsta berörd av det, så vet inte om jag skall våga skicka honom till förskolan.. Syrran är sjuk också så han är hemma ändå..

Tilde 080319, Hugo 110203
  • enäggs81

så har jag! är tex jättekänslig för mannens skäggstubb. pussar han mig blir jag röd! det är ganska ovanliga nässelutslag som är känsliga för kontakt.

• Annaïck
    enäggs81 skrev 2014-02-03 22:05:00 följande:
    jag själv har nässelutslag och de kan se väldigt olika ut. och de försvinner ibland väldigt fort!
    men pa bara nagra minuter??
  • enäggs81

på en kvart kan de försvinna

• LHUF

Nu verkar storasyster också ha fått lite utslag, hon vart magsjuk i måndags och fick feber igår kväll, nu såg jag att hon fått lite röda fläckar ..

Då är det väl rimligtvis något virusbaserat nässelutslag eftersom båda fått det? Och om det är virusbaserat så kanske det inte är någon risk att det sätter sig på andningen? Lillebror får ff lite aerius på morgonen, och han är mkt bättre nu.

• LHUF

Har även forskat lite och tydligen kan man få utslag/prickar/nässelutslag efter magsjuka, sonen var magsjuk förra helgen och fick sina utslag/flammighet på torsdagen, jag var också sjuk under helgen och fick faktiskt lite märkliga utslag i mitten av veckan. Min kollega berättade att hon också fått blåsor i munnen och munsår efter sin magsjuka. Så det kanske är förklaringen

Svar på tråden kan nässelutslag försvinna på några minuter?