• Familia

Ni som har haft ett barn som gråter så fort nu lägger ner honom när han somnar och har låtit de sova på er.

Vad har ni gjort för att få de att sova själva och för att kunna lägga ner de?

• Svar på tråden Ni som har haft ett barn som gråter så fort nu lägger ner honom när han somnar och har låtit de sova på er.
  • KSM

Min äldsta dotter sov bara i famn och i vagn så länge den rullade... Jag anpassade mig efter det. Med tiden minskar sömnbehovet och barnet blir tryggare i att sova själv. Jag gillade läget, sänkte kravet på att hinna med annat och njöt av långa barnvagnspromenader flera gånger per dag -blev rätt vältränad... Hittade en annan mamma att promenera/prata med. Barnen växer rätt fort trots allt! Att ge barnet närhet och trygghet när det är litet tror jag är väl investerad tid, som du får igen senare på att du får ett tryggt barn! Se det som en investering för framtiden och tänkt positivt! Snart är din bebis vaken mer! Min treåring sover fortfarande gärna på/bredvid mig på natten, men nu går det bra att lyfta över henne, när hon somnat. Och det är en liten glad tjej som nästan alltid är på gott humör!

• Natulcien
    KSM skrev 2014-02-03 17:48:43 följande:
    Min äldsta dotter sov bara i famn och i vagn så länge den rullade... Jag anpassade mig efter det. Med tiden minskar sömnbehovet och barnet blir tryggare i att sova själv. Jag gillade läget, sänkte kravet på att hinna med annat och njöt av långa barnvagnspromenader flera gånger per dag -blev rätt vältränad... Hittade en annan mamma att promenera/prata med. Barnen växer rätt fort trots allt! Att ge barnet närhet och trygghet när det är litet tror jag är väl investerad tid, som du får igen senare på att du får ett tryggt barn! Se det som en investering för framtiden och tänkt positivt! Snart är din bebis vaken mer! Min treåring sover fortfarande gärna på/bredvid mig på natten, men nu går det bra att lyfta över henne, när hon somnat. Och det är en liten glad tjej som nästan alltid är på gott humör!
    Exakt! Det där svaret kunde jag själv ha skrivit. Glad

Vår son sov också bara i famnen eller i rullande vagn upp till ca 8-9 månaders ålder. Och bara 30 min åt gången. Stannade man vagnen eller gick in i en butik så vaknade han.
    Bara att anpassa sig och antingen ge sig ut med vagnen x antal gånger per dag eller parkera sig i skönaste fåtöljen med sovande bebis i famnen. Jag tyckte att det fungerade jättebra. Och det är verkligen väl investerad tid - bra uttryckt! Glad Vår son är också 3 år idag, och en väldigt trygg och harmonisk liten kille som numera sover som en stock när han sover och sover igenom det värsta oväsen.
  • Sovasött

Vår son var likadan. Vi löste det med en vetevärmare som vi ljummade i micron och sedan lade en tröja som luktar mamma om kring. Lät honom först somna i famnen och lade honom sedan jämte vetevärmaren i sin säng. Det ger lite andrum ivarjefall. Lycka till!

• Kabanga
    Sovasött skrev 2014-02-03 18:36:35 följande:
    Vår son var likadan. Vi löste det med en vetevärmare som vi ljummade i micron och sedan lade en tröja som luktar mamma om kring. Lät honom först somna i famnen och lade honom sedan jämte vetevärmaren i sin säng. Det ger lite andrum ivarjefall. Lycka till!

Så gjorde vi också
  • KSM

Tack Natulcien!  Det är svårt att lyfta blicken och se i ett lite längre perspektiv när man är mitt uppe i allt, men ack så välgörande! Mig har det hjälpt många gånger att just tänka på att jag investerar i framtiden! Kul att höra att du har samma erfarenhet av att det gett utdelning att man "slitit" i början!

• clembke
    MrsÄpple skrev 2014-02-03 15:12:33 följande:
    Vår son på 1.5år har aldrig kunnat sova själv förutom i vagnen och då har jag kört honom tills han somnat.

Men aldrig att vi har kunnat lägga ner honom varken vaken eller sovandes.

Och att ens få honom till att vilja vara i sin spjälsäng är som att få ner en katt i ett badkar med vatten. Helt omöjligt utan tvång.

Ett tag så kunde han somna utan om och men i sin säng om vi satt jämte och då tog nattningarna runt 1.5h oavsett hur trött han var. Han har dessutom tagit sig ur sin säng 2 gånger.

Så ärligt talat så känns det som vi numera hr gett upp. Han sover mellan oss och sover väldigt bra där.

Vi väntar nog tills han är så stor att vi kan tala med honom det här med att sova i egen säng...

Så var/är vår äldsta oxå. Kunde aldrig sova själv. Som riktigt liten funkade inte ens vagn, men när han blev ett halvår el nåt sånt funkade det att söva i vagn med en flaska välling.

Han sover fortfarande i vår säng. Försöker bära över honom till hans säng, ibland funkar det inte alls, ibland i några timmar o nån enstaka gång hela natten. Han är 5 år nu.
  • Familia

Det är först nu när vi har bytt till sittvagn som han somnar.

Liggvagnenville han inte ligga i alls.

Har tänkt många gånger att vi nog får gilla läget, men tänkte att jag ville höra andras erfarenheter om någon har något tips.

• Natulcien
    KSM skrev 2014-02-03 18:47:48 följande:
    Tack Natulcien!  Det är svårt att lyfta blicken och se i ett lite längre perspektiv när man är mitt uppe i allt, men ack så välgörande! Mig har det hjälpt många gånger att just tänka på att jag investerar i framtiden! Kul att höra att du har samma erfarenhet av att det gett utdelning att man "slitit" i början!
    Ja, som du skriver så kan det vara svårt att ha ett längre perspektiv när allt känns jobbigt och inte alls är så som man trodde eller förväntade sig. Men kan man släppa sina egna förväntningar, och andras åsikter om, hur "det ska vara" så är mycket vunnet.

• Allinrep
    KSM skrev 2014-02-03 17:48:43 följande:

Åh vad mysigt. Min dotter är inte ens 3 veckor gammal och jag har varit lite orolig för att hon bara vill somna i famnen, men nu känns det inte alls så illa längre. Nu ska jag njuta av myset istället.
    Dotter född 16 januari 2014.
  • Apopan

Jag lyckads ibland genom att ha honom inlindad i en filt och sedan lägga honom mellan några kuddar... Han märkte dock alltid att inte något var som det skulle och vaknade inom 5min :P

Kunde inte vara utan kroppskontakt alls ens vaken tid förrän han lärde sig sitta.

Hade det så tills vi tillslut kunde få honom att sova ett par timmar själv genom att natta honom i vagnen. Då var han ca 9månader. Tog väl mellan 30min-2h att få honom att somna. Men det var det värt.

Vet för övrigt hur jobbigt och tärande det är. Härda ut, fixa avlastning och lycka till med tipsen.

• Familia

Vetekudde har vi provat, dock inte inlindad i något.

Problemet är också att han ofta vaknar sv själva nedläggningen.

Svar på tråden Ni som har haft ett barn som gråter så fort nu lägger ner honom när han somnar och har låtit de sova på er.