• Anonym (mamma)

Hur säga till min dotter att familjehemmet inte vill se henne mer?

Min snart 6-åriga dotter har nu bott hemma i nio månader efter att bott i familjehem sedan hon var bebis. Vi fick för drygt ett år sedan rätt mot soc och en ursäkt, handläggaren blev utbytt och personalen fick utbildning av en expert på området. Hon hade då bott så länge i familjehemmet att vi beslutade att låta henne bo kvar då hon hade dessa personer som sina känslomässiga föräldrar även om det gjorde fruktansvärt ont.

Tyvärr upptäcktes vid denna grundliga utredning av vårt fall stora brister i familjehemmet där de bla låst hennes dörr om nätterna för att hon inte skulle störa, bara gav henne pasta och pannkakor för att hon inte gillade annan mat och lät henne klara sig mycket själv då familjen hade många placerade barn med grava psykiska funktionshinder mm. Förskolan där var orolig då hon visade autistiska tecken. Hon fick väldigt akut flytta hem mot att hon hade fortsatt kontakt med familjehemmet och att de skulle börja terapi för att bättre kunna ta hand om de placerade barnen.

Detta har så klart varit väldigt omtumlande för henne och hon är väldigt fäst vid familjehemssyskonen. Umgängena har fungerat bra och hon ser fram emot dessa. Eftersom hon har ganska mycket problem får hon hjälp via bup och de har bedömt att umgängena bör glesas ut för att så småningom försvinna. De menar att saker hon sagt pekar på att umgängena hindrar henne i sin utveckling iställert för att ge henne det som det var tänkt från början. Tanken var att denna "utslussning" skulle ske under lång tid, men efter att vi pratat med familjehemmet säger de nu upp kontakten och vill inte ha mer med henne att göra....Hur förklarar vi detta för henne utan att hon får skuldkänslor eller på något sätt känner sig förkastad?

• Svar på tråden Hur säga till min dotter att familjehemmet inte vill se henne mer?
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (mamma) skrev 2014-02-04 23:53:37 följande:
    De har anmält sig själva, vet ej om det var till socialstyrelsen eller någon annanstans. De fick stark kritik och måste åtgärda många brister. Det lite dumma är att nästan alla är utbytta så de som jobbar där nu har ju inte begått felen..
    Ok! Jag fattade det bara som att familjehemmet var utdömt.

Ja det låter onekligen konstigt att ett helt arbetslag inom socialförvaltningen kunnat betett sig så felaktig att ingen får vara verksamma inom socialtjänsten längre.

Det är faktiskt skrämmande hur det kan hända att enskilda personer får sådan makt att de blir fartblinda.
  • Anonym (Ändringar)

Jaha jag kanske missuppfattade längre upp i tråden, my misstake.
    Jag tror en granskning behövs för även om personer slutat sina tjänster så finns ju arbetsinstruktionerna kvar och metodiken.

• Anonym (mamma)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-04 23:56:18 följande:
    Ok! Jag fattade det bara som att familjehemmet var utdömt.
    Ja det låter onekligen konstigt att ett helt arbetslag inom socialförvaltningen kunnat betett sig så felaktig att ingen får vara verksamma inom socialtjänsten längre.
    Det är faktiskt skrämmande hur det kan hända att enskilda personer får sådan makt att de blir fartblinda.
    Ja det är det verkligen. När jag tänker ifall någon skulle berätta för mig om allt vi gått igenom så skulle jag nog inte tro på det. Jag trodde inte att en person kunde få sån makt eftersom det är så mycket inblandat och även rätten. Men om en person har talets gåva och brinner för sin sak så går det tydligen..Ordföranden i nämnden har personligen bett oss om ursäkt att han trodde på allt handläggaren sa fast inga bevis fanns, det kan ju inte vara lätt heller nämnden är ju inte utbildade inom barns bästa. Det är skönt att fått upprättelse men fruktansvärt under tiden att inte bli bertodd av nästan någon..och skadan för vår dotter och även hennes syskon är ju redan skedd.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Ändringar) skrev 2014-02-04 23:56:42 följande:
    Jaha jag kanske missuppfattade längre upp i tråden, my misstake.
    Jag tror en granskning behövs för även om personer slutat sina tjänster så finns ju arbetsinstruktionerna kvar och metodiken.
    ja absolut och det är gjort.
  • Anonym (mamma)

Vi har nu berättat och hon svarade bara ok utan att reagera alls. Det gör mig orolig, efter så lång tid i familjehemmet måste hon väl känna något?

• Anonym (Vann i FR)
    Anonym (mamma) skrev 2014-02-11 22:43:09 följande:
    Vi har nu berättat och hon svarade bara ok utan att reagera alls. Det gör mig orolig, efter så lång tid i familjehemmet måste hon väl känna något?
    För det första anser jag det oerhört att man inte vill ha med ett barn att göra som har bott i sex år i ens hem! På din beskrivning låter det onekligen som att just detta familjehem gör det enbart för pengarna. De borde inte ha barn placerade hos sig.

Jag skulle som förälder vara försiktig med att säga att familjehemmet inte vill träffa barnet. Det måste onekligen få barnet att känna sig bortstött och på barns vis börja söka fel hos sig själv. Jag skulle nog i er situation säga något i stil med att familjehemmet har så mycket att göra med de andra barnen. Nu är ju barn inte dumma, så det är inte otroligt att en sexåring skulle genomskåda detta. Det är ett fall där det inte blir rätt vad man än säger och hanterar situationen. Familjehemmet borde verkligen skämmas.

Din dotter kanske reagerade som hon gjorde därför att hon innerst inne kände på sig att hon var en inkomstkälla? Det kan också ha varit en försvarsmekanism för att slippa tänka på det hem hon ändå förlorat, och reaktionen kanske kommer senare? Jag skulle i vilket fall kontakta en barnpsykolog kunnig på separation.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Vann i FR) skrev 2014-02-12 18:40:40 följande:
    För det första anser jag det oerhört att man inte vill ha med ett barn att göra som har bott i sex år i ens hem! På din beskrivning låter det onekligen som att just detta familjehem gör det enbart för pengarna. De borde inte ha barn placerade hos sig.

Jag skulle som förälder vara försiktig med att säga att familjehemmet inte vill träffa barnet. Det måste onekligen få barnet att känna sig bortstött och på barns vis börja söka fel hos sig själv. Jag skulle nog i er situation säga något i stil med att familjehemmet har så mycket att göra med de andra barnen. Nu är ju barn inte dumma, så det är inte otroligt att en sexåring skulle genomskåda detta. Det är ett fall där det inte blir rätt vad man än säger och hanterar situationen. Familjehemmet borde verkligen skämmas.

Din dotter kanske reagerade som hon gjorde därför att hon innerst inne kände på sig att hon var en inkomstkälla? Det kan också ha varit en försvarsmekanism för att slippa tänka på det hem hon ändå förlorat, och reaktionen kanske kommer senare? Jag skulle i vilket fall kontakta en barnpsykolog kunnig på separation.
    tack för ditt svar! Nej vi har såklart inte sagt att de inte vill träffa henne utan att just nu kommer hon inte träffa dem eftersom båda familjerna har mycket att göra. Jag visste inte riktigt vad jag skulle säga när hon frågade...

• liv
    Anonym (mamma) skrev 2014-02-04 01:28:04 följande:
    Vi beslutade att inte gå till tidningen, dels för att vi inte vill skylta med vår dotter i media och dels för att vi behöver lägga energin på att bli en familj igen. Däremot har lokala tidningen skrivit om detta, det fanns två andra fall också som uppdagades vid samma tidpunkt.

Tänker du att det vore bättre för henne att komma till ett nytt familjehem eller hur menade du?

Ja det var verkligen en kalldusch! De har behandlat mig och min man väldigt illa, men nog trodde jag att de bahandlade vår dotter bra! Vet inte vad jag hade gjort om jag vetat det när hon bodde där utan att kunna göra något alls...
    Ni låter som väldigt mogna och osjälviska fina människor till skillnad från en del andra stolpskott som ska stämma och hänga ut sina barn i tidningarna. Jag tror att ni kommer klara av det här! Är glad att tjejen får vara hos föräldrar som älskar henne och kan ge henne det hon behöver!
  • Anonym (Frågan)

Du låter sansad och vettig och jag hoppas att ni tillsammans med BUP lyckas ge barnet en bra omstart.

Jag har aldrig haft med soc osv att göra men utan att lämna ut barnet, kan du inte berätta lite vad som hänt och hur det kan gå till när det blir så här fel? Jag vill ju tro ingen rök utan eld och i de flesta fall verkar det brinna rätt rejält men självklart måste det bli fel ibland och jag undrar alltså hur det kan se ut då.

• Anonym (mamma)
    liv skrev 2014-02-20 18:04:35 följande:
    Ni låter som väldigt mogna och osjälviska fina människor till skillnad från en del andra stolpskott som ska stämma och hänga ut sina barn i tidningarna. Jag tror att ni kommer klara av det här! Är glad att tjejen får vara hos föräldrar som älskar henne och kan ge henne det hon behöver!
    tack!
  • mjb88

iPhone följer denna! Stackars flicka o stackars er! Kan inte tänka mig smärtan att få sitt barn omhändertaget på felaktiga grunder!

• Anonym (mamma)
    Anonym (Frågan) skrev 2014-02-20 18:12:00 följande:
    Du låter sansad och vettig och jag hoppas att ni tillsammans med BUP lyckas ge barnet en bra omstart.

Jag har aldrig haft med soc osv att göra men utan att lämna ut barnet, kan du inte berätta lite vad som hänt och hur det kan gå till när det blir så här fel? Jag vill ju tro ingen rök utan eld och i de flesta fall verkar det brinna rätt rejält men självklart måste det bli fel ibland och jag undrar alltså hur det kan se ut då.
    Ja, det är svårt att lägga fram bara en del av historien, jag skulle kunna fylla många sidor men berättar lite kort. Det var vi själva som sökte hjälp hos soc efter att först ha arbetat med mödravårdspsykologerna. Jag fick en förlossningsdepp samtidigt som dottern hade svår kolik och jag blev helt utmattad så vi sökte hjälp för att få avlastning på förslag från mödravården. Allt verkade  super i början. Det blev en mamma-barn placering och de skulle avlasta så att jag fick chans att sova och återhämta mig. Så blev det inte, de hjälpte inte till alls utan hittade saker att hacka på hela tiden och i samma veva byttes handläggaren ut och helt plötsligt var vi anklagade för vanvård av dottern och sen var karusellen igång. Det krävs mycket för att placera ett barn men inte något tydligen för ett barn som redan är placerat. Rätten har varit oenig men handläggaren mycket övertygande och lagt fram det hela som att vi var monster. Alla köpte handläggarens historia utan några bevis. Vi var tvugna att tillslut ta det till riksdagen för att kommunen skulle utredas. 
  • Anonym (Frågan)
    Anonym (mamma) skrev 2014-02-20 22:56:03 följande:
    Ja, det är svårt att lägga fram bara en del av historien, jag skulle kunna fylla många sidor men berättar lite kort. Det var vi själva som sökte hjälp hos soc efter att först ha arbetat med mödravårdspsykologerna. Jag fick en förlossningsdepp samtidigt som dottern hade svår kolik och jag blev helt utmattad så vi sökte hjälp för att få avlastning på förslag från mödravården. Allt verkade  super i början. Det blev en mamma-barn placering och de skulle avlasta så att jag fick chans att sova och återhämta mig. Så blev det inte, de hjälpte inte till alls utan hittade saker att hacka på hela tiden och i samma veva byttes handläggaren ut och helt plötsligt var vi anklagade för vanvård av dottern och sen var karusellen igång. Det krävs mycket för att placera ett barn men inte något tydligen för ett barn som redan är placerat. Rätten har varit oenig men handläggaren mycket övertygande och lagt fram det hela som att vi var monster. Alla köpte handläggarens historia utan några bevis. Vi var tvugna att tillslut ta det till riksdagen för att kommunen skulle utredas. 
    Tack för ditt svar. Vilken sorg och så oursäktligt :(
  • Lindsey Egot the only one

Har ju även stått i tidningen om hur socialchefen samt en socialsekreterare mobbade en annan socialsekreterare tills denne tog sitt liv. Jag tror många socialsekreterare (inte alla) älskar att ha makten att styra andra (troligen en bunt psykopater.

Svar på tråden Hur säga till min dotter att familjehemmet inte vill se henne mer?