• Anonym (rådlös)

Behöver verkligen råd!

För 6 år sedan tog min mans ex deras två barn och flyttade till annan ort. I ren panik började vi leta boende på deras nya ort för att inte mista barnen, men vi flyttade aldrig dit. Dels för att vi aldrig hittade rätt hus, dels för att arbetsmarknaden på orten varken då eller nu är någon nöjdare, vilket gjorde att vi inte fick några arbeten, men framför allt för att vardagen kom ikapp oss när väl paniken lagt sig och vi insåg väl någonstans att vi ändå hade vårt liv på orten där vi bor.

Under dessa år har det mesta för barnen gått utför och framför allt äldsta barnet uttrycker sin frustration väl. H*n har deklarerat att en del av problemet beror på att vi inte finns där, men när vi då vill prata om saken och försöka hitta en lösning på problemet så får vi ingen respons.

Under alla dessa år har vi från och till diskuterat att ändå flytta dit barnen bor, men alltid kommit fram till att ingenting förmodligen kommer förändras bara för att vi flyttar dit och att vi inte vill väcka den björn som sover. Nu är jag där igen och funderar medan min man denna gång inte alls är med på noterna. Detta är något som för tillfället håller mig vaken om nätterna och jag kan inte sluta grubbla över det. Det finns några saker som väger för och emot.

Fördelar:

Vi och barnen får en möjlighet att få en riktig relation till varandra igen. De börjar bli stora nu och ska de ha en chans att (igen) få bo med sin pappa så börjar det bli dags att flytta. Barnen mår förhoppningsvis bättre av att få ha båda sina föräldrar nära. Vi kan kanske hjälpa barnen med sådant som deras mamma (i våra ögon) brister i. Nackdelar:
    Mannens ex kommer flippa ur totalt (hon har rakt ut sagt att hon inte vill att vi flyttar dit). Barnen kanske flippar ur, även om de säger att de vill att vi flyttar dit, så kan det ju bli katastrof för de om så sker. Det är svårt att få jobb för mannen, lättare för mig dock. Vi ger upp vårt liv här och jag får flytta från mina vänner, föräldrar och syskon. Tänk om det inte funkar, vad gör vi då? Flyttar hem igen? Barnen kanske inte vill vara hos oss när det väl kommer till kritan och då har vi flyttat dit "i onödan". Finns garanterat fler för och nackdelar, men kommer inte på några just nu. Kommer säkert så småningom.

Jag behöver råd hur jag ska göra. Min väninna tycker jag är galen som ens tänker tanken, men för barnens skull så vill jag. Jag är dock rädd att det blir katastrof och att jag "tvingar" in min man i något som han just nu inte vill. Men det är inte många år kvar innan barnen blir stora och ska vi någonsin flytta dit, så är det inom ett år iaf vi borde göra det.

Vad säger ni, är det bara att glömma? Tror ni barnen skulle må bättre om vi flyttade dit, eller är det bara ett sätt att skylla sina andra problem på?

• Svar på tråden Behöver verkligen råd!
  • Anonym (rådlös)
    Snigeln skrev 2014-02-04 16:51:58 följande:

Men om pappan får ensam vårdnad så är det ju han som bestämmer var barnen ska bo. Ni har ju soc bakom er som säkert kan ge ett utlåtande om det behövs. Om ena barnet verkligen inte vill leva så får väl pappan ta tag i detta, kosta vad det kosta vill. Han/hon är väl dessutom inte ens kapabel att avgöra var hen bör bo om hen är så psykiskt instabil. Är det viktigare att barnen nu ser pappa som "snällare" och inte söker vårdnaden, eller att han tar tag i detta och att barnen blir ledsna/arga men på sikt kommer inse att han gjorde det rätta?
    Han har försökt prata med soc om vilka rättigheter han har som förälder och ensam vårdnadshavare, om han då kan hindra mamman från att ringa och trycka ner barnen etc. men tyvärr har inte fått något svar på detta. Kan tyvärr inte se hur en flytt av barnen i dagsläget skulle lösa problemen som finns, tror det skulle kunna slå väldigt illa.

Frågan är om det kan hjälpa då att göra något mellanting som diskuterats ovan, att iaf flytta närmre så man på så sätt ger umgänget en chans att utvidgas. För att få mer umgänge borde ju inte vara någon större kostnad i rätten, man kanske tom kan gå dit utan advokat och säga "hej, jag vill träffa mina barn".
  • Anonym (j)
    Anonym (rådlös) skrev 2014-02-04 14:39:02 följande:
    Soc bad pappan att söka vårdnad och boendet för flera månader sedan men att lägga ner massa pengar på en rättegång och så vill inte barnen flytta. Det är ju som att kasta pengarna i sjön...

Ja, mammans föräldraskap har alltid skapat  barnens dåliga mående, plus att barnen varit (och är) utsatta för mobbning och kränkningar. Detta är dock inget barnen förstår, de ser sin mamma som den bästa mamman på jorden (vilket förstås nästan alla barn gör). Pappa däremot är skurken i dramat som inte flyttat efter...

Personligen önskar jag att soc gjorde mer, men de verkar faktiskt slutat brytt sig för länge sedan...
    Följer han inte socialtjänstens råd finns risk att barnen blir tvångsplacerade.
  • Anonym (rådlös)
    Litet My skrev 2014-02-04 14:35:38 följande:
    Hur ofta har ni barnen nu? Jag tänker att man kanske kunde trycka på om mer umgänge istället för att flytta. Många VH barn är ju hos umgängesföräldern på nästan alla lov, flera veckor under sommarlovet, klämdagar osv.

Nu är ju barnen såpass stora att de väljer mer själva hur de vill göra också.
    Oj förlåt, missat din fråga. Barnen är nästan aldrig här, eftersom mamman ogillar att de är hos oss. Förra sommaren exempelvis skulle barnen vara hos oss i 4 veckor, men redan efter två veckor kom mamman och hämtade hem barnen hem igen.

När vi frågar om barnen vill komma, så säger de att de vill det, vi bestämmer datum och bokar biljetter men oftast samma dag eller dagen innan så ringer barnen och säger att de ångrat sig. Så är tyvärr inte lätt att få till ett umgänge och som du säger är de stora nu och gör som de själva vill.
  • Anonym (rådlös)
    Anonym (j) skrev 2014-02-04 17:11:14 följande:
    Följer han inte socialtjänstens råd finns risk att barnen blir tvångsplacerade.
    Jo vi vet och på sätt och vis har vi hoppats att så ska ske, men tyvärr verkar soc ha backat gällande detta fall efter att ett av barnen kom hem senast från en placering.

Alltså, detta är mer komplicerat än det kanske verkar vid första anblick och mitt i smeten står två barn som mår fruktansvärt dåligt. Vi vet varken ut eller in och vi vet av erfarenhet att barnen blir psykiskt nertryckta av mamman om de bor hos oss (jösses, tänk om barnen självmant skulle välja att bo hos oss, då vet jag inte vad mamman skulle göra), så det är liksom att välja mellan pest eller kolera på något sätt.
  • Anonym (--)
    Anonym (rådlös) skrev 2014-02-04 17:16:31 följande:
    Jo vi vet och på sätt och vis har vi hoppats att så ska ske, men tyvärr verkar soc ha backat gällande detta fall efter att ett av barnen kom hem senast från en placering.

Alltså, detta är mer komplicerat än det kanske verkar vid första anblick och mitt i smeten står två barn som mår fruktansvärt dåligt. Vi vet varken ut eller in och vi vet av erfarenhet att barnen blir psykiskt nertryckta av mamman om de bor hos oss (jösses, tänk om barnen självmant skulle välja att bo hos oss, då vet jag inte vad mamman skulle göra), så det är liksom att välja mellan pest eller kolera på något sätt.
    Mitt i smeten står två barn vars pappa fullständigt skiter i att hjälpa dem!! Vem ska stå upp för barnen om inte pappan gör det?

Om soc är inblandade och det redan varit placeringar så förstår jag verkligen inte varför ni tvekar på att flytta barnen till er. Se till att ta hand om barnen, stötta dem i deras nya skola och byt alla telefonnummer.

Din man får välja om han ska vara pappa till sina barn eller om han ska låta dem flytta runt bland olika fosterhem! Hur kan det vara värre för barnen att bo hos sin pappa?
  • Anonym (rådlös)
    Anonym (--) skrev 2014-02-04 17:55:13 följande:
    Mitt i smeten står två barn vars pappa fullständigt skiter i att hjälpa dem!! Vem ska stå upp för barnen om inte pappan gör det?

Om soc är inblandade och det redan varit placeringar så förstår jag verkligen inte varför ni tvekar på att flytta barnen till er. Se till att ta hand om barnen, stötta dem i deras nya skola och byt alla telefonnummer.

Din man får välja om han ska vara pappa till sina barn eller om han ska låta dem flytta runt bland olika fosterhem! Hur kan det vara värre för barnen att bo hos sin pappa?
    Om barnen ska flytta till oss, så måste de få det bättre, inte sämre. Innan barnen flyttades till sin mamma så bodde de hos oss. Mamman ringde då varje dag och talade om allt möjligt för barnen, som att hon inte var deras mamma längre, att de aldrig mer skulle få se henne, att hon skulle ta de och att pappa aldrig mer skulle få se de bla bla bla. Det var ren tortyr för barnen. Samma nu när de är på umgänge, varje gång de ska till oss så ska det bråkas om det. Barnen mår jättedåligt av det och väljer då att inte komma, eftersom de får skuldkänslor. Eftersom vi inte fått några garantier än om att vi har rätt att förhindra att barnen blir psykiskt plågade av mamman, så har vi valt att inte inleda någon process utan försöka lösa problemet på annat sätt, exempelvis genom att flytta närmre.

Som jag säger, ibland måste man välja mellan pest eller kolera. VARFÖR skulle det automatiskt vara bättre att bo hos sin pappa och få utstå "terror" från mamman, gräl mellan föräldrarna och skit rent ut sagt, än att bo hos sin mamma där man bott senaste 6 åren, har alla sina vänner, aktiviteter etc.?

Det är inte bara att riva upp barn från sin invanda miljö, man måste tänka längre än så.
  • Anonym (rådlös)

Glömde, placeringarna har varit frivilliga eftersom mamman inte klarat av situationen. Det har aldrig varit aktuellt med lvu då det inte finns underlag för detta enligt soc.
  • Fånga dagen

• Anonym (rådlös)

Okej, jag har förstått att ni anser att vi (eller pappan, men jag skriver vi, för jag tycker jag är lika delaktig faktiskt) borde ta striden för barnen.

Hjälp mig då!

Dömer verkligen rätten mot barnens och mammans vilja? Vad gör vi om barnen mår ännu sämre av flytten? Skickar tillbaka de igen? Sätter de i fosterhem? Låter de må ännu sämre och bryter sönder vårt förhållande på kuppen också och låter barnen genomgå ännu en separation kanske?

Varför skulle rätten döma till pappans fördel, när pappan knappt är en del av barnens liv längre? Mamman har ju fint sett till att han inte får vara det och pappan får skulden. :-/

• Anonym (rådlös)

Personligen tycker jag ett betydligt mildare "straff" för barnen vore att vi flyttade till de och försökte ha de antingen på heltid eller varannan vecka, men jag är ganska ensam om den åsikten alltså?

• Anonym (Selma)
    Anonym (rådlös) skrev 2014-02-04 18:47:16 följande:
    Personligen tycker jag ett betydligt mildare "straff" för barnen vore att vi flyttade till de och försökte ha de antingen på heltid eller varannan vecka, men jag är ganska ensam om den åsikten alltså?

Vill bara berätta om en annan situation som jag påmindes om. En kompis var stödfamilj, eller vad det heter, de hade barn boende på deltid i alla fall, i många år. Mamman var ensam och hade problem. När mamman spårade ur mer och mer placerades barnen i en fosterfamilj (inte stödfamiljen alltså utan en annan familj). Detta slog tillbaka på min kompis och hennes man. Barnen (tonåringar) anklagade dem för att ha förstört hela deras tillvaro, i deras ögon var deras mamma toppen. Barnen bröt kontakten helt med stödfamiljen, ville inte ha med dem att göra. Först när de var väl över 20 kunde de förstå stödfamiljens agerande och ta upp kontakten.

En helt annan situation visserligen men de barnen mådde väldigt dåligt av att ryckas ur sin miljö abrupt.
  • Anonym (rådlös)
    Anonym (Selma) skrev 2014-02-04 21:06:01 följande:

Vill bara berätta om en annan situation som jag påmindes om. En kompis var stödfamilj, eller vad det heter, de hade barn boende på deltid i alla fall, i många år. Mamman var ensam och hade problem. När mamman spårade ur mer och mer placerades barnen i en fosterfamilj (inte stödfamiljen alltså utan en annan familj). Detta slog tillbaka på min kompis och hennes man. Barnen (tonåringar) anklagade dem för att ha förstört hela deras tillvaro, i deras ögon var deras mamma toppen. Barnen bröt kontakten helt med stödfamiljen, ville inte ha med dem att göra. Först när de var väl över 20 kunde de förstå stödfamiljens agerande och ta upp kontakten.

En helt annan situation visserligen men de barnen mådde väldigt dåligt av att ryckas ur sin miljö abrupt.
    Tack! Ibland känns det som allt är så otroligt svart och vitt på denna sida, att det inte finns några mellanting. Det ÄR inte lätt att försöka ta rätt beslut, det är skitsvårt rent ut sagt. Man vet inte om man gör rätt eller fel och när man väl gjort något så kan det vara för sent att ångra sig...
  • Anonym (--)
    Anonym (rådlös) skrev 2014-02-04 18:47:16 följande:
    Självklart är det bättre att ni flyttar till orten och har barnen på heltid än att pappan inte gör något alls. Men om barnen är mobbade i skolan (eller var det mamman som mobbade dem??) så skulle det kanske vara bra för dem att byta miljö helt.
  • Anonym (--)
    Anonym (Selma) skrev 2014-02-04 21:06:01 följande:

I ts situation så misstänker jag att barnen kommer att vända sig mot pappan om de blir placerade hos fosterfamilj. För då överger pappan barnen. Och det kommer nog inte göra någon skillnad när barnen blivit vuxna, pappan har ju fortfarande övergett dem och låtit dem växa upp med främmande människor.
  • Anonym (rådlös)
    Anonym (--) skrev 2014-02-04 21:43:29 följande:
    Självklart är det bättre att ni flyttar till orten och har barnen på heltid än att pappan inte gör något alls. Men om barnen är mobbade i skolan (eller var det mamman som mobbade dem??) så skulle det kanske vara bra för dem att byta miljö helt.
    Nej, barnen har varit mobbade i skolan, men i övrigt så ja, det är väldigt mycket hat mot barnen över lag eftersom de är ganska utåtagerande pga allt som skett. Mamman klarar helt uppenbart inte av situationen med barnen och det är när barnen är hos oss som de får utstå psykisk terror från mamman. Vad som sker bakom stängda dörrar är ju svårt för mig att veta.

Jag tror också på att byta miljö helt, men är ju inte säkert barnen förstår det goda i det hela.
  • Anonym (rådlös)
    Anonym (--) skrev 2014-02-04 21:45:37 följande:
    I ts situation så misstänker jag att barnen kommer att vända sig mot pappan om de blir placerade hos fosterfamilj. För då överger pappan barnen. Och det kommer nog inte göra någon skillnad när barnen blivit vuxna, pappan har ju fortfarande övergett dem och låtit dem växa upp med främmande människor.
    Skulle det bli aktuellt med ett LVU så vet soc att vi vill att de placerar barnen hos oss och är inställda på att så göra också. Till dess har vi inte så mycket att säga till om, så länge vi inte drar allt till rättegång och jag är faktiskt osäker på om det verkligen gynnar barnen i dagsläget.
Svar på tråden Behöver verkligen råd!